Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 8/2013

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer av den tryckta versionen. Efterbeställ paket med 20 ex av DIU, för kollegiet, arbetslag etc á 400 kr + porto eller beställ prenumeration!

5   Ledaren: ”Ge mig en fast punkt och jag ska rubba jorden”
Mot vilken fast punkt kan skoldebatten ta spjärn? Beprövad erfarenhet är en fast punkt som prövats och visat sig kunna föras över till andra, växa och leva vidare, skriver Peter Becker i ledaren.

DIU 8/2013: TRENDER INFÖR 2014
Framtidsspaningar: Horizonrapport i Norge och OECD-rapport om Innovativa lärmiljöer, och pedagogiska trender kring omvända klassrum, Wikimedia i lärandet, sociala medier, formativ bedömning och kreativa verktyg.

6   Det omvända klassrummet:
Hur tiden i klassrummet används
är den viktiga frågan

Det flippade klassrummet ger inte per automatik bra lektioner och bra kunskapsinlärning. Pedagogen är viktigast, säger Jon Bergmann.
10   Ny rapport från OECD:
Innovativa lärmiljöer – i teori och praktik

OECD/CERIs senaste rapport om innovativa lärmiljöer visar hur en god teori kan användas i praktiken och vara en god vägledning i ett utvecklingsarbete, skriver Jan Hylén.
15   Svenska Wikimedia satsar på skolan:
Flippklipp, Wikimini och läromedel

– Det finns enorma möjligheter för lärare och elever, säger Ylva Pettersson Katedralskolan i Skara. DIU möter svenska Wikimedias ledare Jan Ainali tillsammans med Ylva Pettersson.
16   Norges Senter for IKT i utdanningen:
Spaning mot framtidens undervisningsteknologier
Vilka är framtidsförväntningarna, kring it och lärande bland norskt skolfolk? Norges egna Horizonrapport ger svaret.
18   Formativ bedömning – ett effektiv sätt att höja skolresultaten
Arbetet i klassrummet är det viktigaste området att fokusera på om man vill höja skolornas resultat, skriver Lars Benon.

22   Om Liedholm, Stenmark och Volvo Amazon
Utvecklingen går framåt. Konkurrensen har hårdnat, skriver Stig Roland Rask i sin krönika där han utmanar den negativa bilden av svenska skolan.

24   Från 3D-skrivare till glädje i lärprocesser:
Kreativitetens frigörelse eller den moderna syjuntan
Nu ges möjlighet för nästan vem som helst att inte bara tänka kreativt utan även att producera och realisera sina idéer i fysisk form, gärna med digitala inslag, skriver Mattias Davidsson som gör en djupdykning i makerrörelsen.
30   Randi Zuckerberg:
Balans mellan barn, familj, karriär – och sociala medier
Ironiskt nog har samma verktyg som skänkt glädje och skapat oändliga sociala och ekonomiska möjligheter också hållit oss vakna på nätterna och trasat sönder oss, säger Randi Zuckerberg, tidigare marknadschef på Facebook.
34   Gör proffsig livesändning med surfplattor och Google hangout
Några surfplattor, stativ, en hyfsad mikrofon, ett konto på Youtube och Google hangout är allt som behövs för proffsiga livesändningar med flera kameror. Mats Larsnäs beskriver hur.
36   The Wall – anslagstavla med extra allt
En åtta meter lång turkos vägg med inplastade bilder i en skolkorridor. Det speciella med anslagstavlan på Smedingeskolan i Kungsbacka är att bakom varje bild på tavlan döljer sig en digital värld, en film, ett dokument, ljud. En analog, digital tavla.
40   Lärplattan som filmverktyg
Dansande kaffekoppar, monster och exploderande bilar. Det blir många skratt när trettiotalet Strängnäslärare jobbar för att utveckla sitt filmskapande med lärplattan.


Datorn i Utbildningen nr 8-2013. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)













































[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 13]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 131212