Vilka är framtidsförväntningarna, med
fokus på innovationer och utmaningar
kring it och lärande bland norskt skolfolk?
Efter en framtidsspaning med kort
tidshorisont, de närmaste 5 åren, har 38
experter i Norge skapat en framtidsbild.
Det är Norges Senter for IKT i utdanningen
som i dagarna i samarbete med
amerikanska New Media Consortium
publicerat en rapport Technology Outlook
for Norwegian Schools 2013-2018.
I sin spaning har gruppen analyserat
ett mängd material kring ett fyrtiotal
tekniker på gång, diskuterat och
sedan röstat fram sina kandidater för
skolområdet, vad gäller bland annat
de tio främst utvecklingstrenderna
respektive utmaningarna på ett, tvåtre
och fyra-fem års sikt. Följande är
de tekniker och teknikstödda arbetsformer
man sett som mest betydelsefulla
för de kommande ett till
fem åren. Rapporten publiceras på
engelska.
Genomslag 1 års sikt eller mindre
Med förväntan om brett och mycket
snabbt genomslag pekar man ut speciellt
fyra områden, från tekniker till
pedagogiska metoder med nätet som
gemensam nämnare:
Egna trådlösa it-verktyg (BOYD,
Bring your own device), att elever och
lärare kan använda egna smarttelefoner,
plattor eller bärbara datorer i
skolans trådlösa nät.
Molnbaserad IT (Cloud computing)
med tjänster, verktyg, lagringsutrymmen
i nätet, vare sig publika
eller slutna för åtkomst i skolan eller
hemma. Exempelvis Google Apps,
Docs och Gmail liksom Dropbox.
Omvända klassrum (Flipped
Classroom) med lektionstid mindre
använd för genomgångar - de görs i
ökad utsträckning med nätresurser,
mer för kollektiv och individuell lärarledd
problemlösning och tillämpning.
Sociala medier (Social Media)
med bloggar, Facebook, YouTube,
PodCasts mm för publika och ofta
kollektiva ytor för egen och delad publicering
och kommentarer.
Genomslag på 2-3 års sikt
På lite längre sikt pekas följande fyra
storskaliga trender och områden ut:
Spel och spelifierat lärande
(Games and Gamification) med både
pedagogiska spel, simuleringar och
rollspel. I spelifierat lärande vävs spelliknande
element in i andra sammanhang.
Mobilt lärande (mobile learning)
Med Smarttelefoner eller plattor med
knappsatser, kameror och mikar når
idag 6,8 miljarder abonnenter nätbaserad
information över hela jorden.
Nätbaserat lärande (Online learning)
med allt från lärmoduler till
fullskaliga kurser, såsom MOOCS
(massive open online courses) ofta
baserat på personligt och självstyrt
lärande.I Norge finns både en nationell
samverkan i Flexible Education
Norway, och en just inledd regeringssatsning
med en matematikskola
på nätet för gymnasieelever vilken
utvecklas av Senter for IKT i utdanningen.
Öppet innehåll (Open content)
med digitalt nätbaserat material
tillgängligt med exempelvis Creative
Commons licens utgör en stor del av
dagens MOOCs innehåll.
Genomslag på 4-5 års sikt
I studiens längsta tidsperspektiv hamnade
i den norska panelen följande
fyra områden:
Analysbaserad utveckling (Learning
analytics) där trenden mot ”Big
Data”, att ta vara på ökad tillgång till
information används i utbildning
både för bättre personlig återkoppling
och anpassning, liksom lärares insikt
om svåra passager i lärmoduler etc
Naturliga gränssnitt (Natural
User Interfaces) där dagens peka,
svepa, gest och rörelse-gränssnitt
utvecklas vidare mot gränssnitt som
förstår människans naturliga uttryck.
Realtids översättning (Real Time
Machine Translation) rymmer både
talsyntes och realtids översättning, inklusive
talstyrning och löpande analys
av skrift och tal.
Kroppsnära integrerad teknik
(Wearable Technology) med Google
Glass, glasögon med bildskärm som
ett exempel, kroppsavläsande sensorer
andra.
Studien analyserade tio trender
och tio utmaningar och möjliggör
genom sin strukturerade ansats en
jämförelse med globala Horizon liksom
med andra regionala, varav en
europeisk snart ska göras.
Sådana här Delfimetoder bygger
på att förlänga nuvarande trender och
se vad nytt som skymtar om hörnet.
På 1-5 års sikt är det meningsfullt,
kanske speciellt inom områden som
inte förändras så mycket.”Bubblare”
som lärplattor kan snabbt förändra
bilden. Med en genomarbetad
grundval och en väl utvald panel ger
studierna en intressant systematisk
spaning kring utvecklingen – som
stöd för kommuners planering och
satsningar.
En presentation av norska Horizon-
rapporten görs vid ett seminarium
på den öppna Scandinavia@
BETT2014 som DIU arrangerar i
London. De som reser med DIU till
BETT kommer att frekvent möta det
norska Senter for IKT i utdanningen.
Fakta
Horizon är en årlig publikation från den
amerikanska analysgrupprn New Media
Consortium, NMC, efter trendspaningar
med en sk delfiteknik. Deras metod bygger
på att samla ett underlag av rapporter och
förse en utvald grupp av referenspersoner
med denna information och sedan i ett
koncentrerat och starkt tidsbegränsat
arbete diskutera, exemplifiera och sedan
rösta fram teman, trender, respektive utmaningar
på ett, två-tre och fyra-fem års sikt.
Efter den årliga globala rapporten, har flera
regioner och länder gjort sådana Horizonrapporter
i samarbete med NMC, däribland
Senter for IKT i utdanningen i Norge.
Framtidens lärande - nästa steg
10-11 april 2014, Münchenbryggeriet, Stockholm
Konferensen Framtidens lärande - nästa steg, den 10-11 april 2014, Münchenbryggeriet i Stockholm. Anmälan före 31 december till rabatterad avgift.