TRENDER INFÖR 2014. Från 3D-skrivare till glädje i lärprocesser:
Kreativitetens frigörelse
eller den moderna syjuntan
I våras formligen exploderade idén om
framtida möjligheter med 3D-skrivare.
Inom makerrörelsen, som har sin bakgrund
i programmering och hantverk,
har skrivarna blivit en viktig del i utvecklandet
av nya idéer och produkter.
Vi har bett Mattias Davidsson teckna
en bild av makerrörelsen och dess bakgrund
samt läsa en av uttolkarna.
Häromdagen fastnade jag för ett
intressant inlägg på Google plus.
Kickstarterprojektet Primo vill lära ut
de logiska grunderna bakom programmering
till barn från fyra år och
uppåt. Projektet Primo (mer om det
senare i artikeln) är en del av den
internationella makerrörelsen som
beskrivs i boken Makers: The new industrial
revolution av Chris Anderson.
Chris Anderson är entrepenör och
författaren bakom böcker som Free
samt The Long Tail. Han har även varit
chefredaktör för Wired Magazine
och är i dag vd för ett företag som tillverkar
Droner – autonoma flygande
små farkoster.
I Makers beskriver Anderson rörelsens
bakgrund och framväxt, vad
som kännetecknar rörelsen, vad som
gör den så framgångsrik och hur den
kan komma att revolutionera tillverkningsindustrin
och även vardagslivet.
Vad är ”Makers”
Makerrörelsen har sin bakgrund i
olika ”Gör det själv” (DIY)-rörelser
i USA. Från början handlade denna
rörelse mycket om hantverk och
tillverkning av fysiska föremål och
verktyg. Senare, med teknikens
framsteg inom flera områden, kom
det att handla om programmering på
persondatorer, samt musikproduktion
och författarskap i den digitala
världen.
Det som är nytt med makerrörelsen
är att dessa två uttryck för samma
kreativa inneboende behov förenas,
då de digitala verktygen tagit ännu
några stora steg framåt. Med ny och
relativt sett billig teknik kan vem
som helst tillverka eller återanvända
existerande digitala ritningar av tredimensionella
föremål och tillverka
föremålen, i tre dimensioner. Ungefär
som man i dag kan skriva ut en tvådimensionell
bild av en staty, så kan vi
nu skriva ut en tredimensionell kopia
av statyn. Det är även möjligt att
skanna tredimensionella föremål och
få en digital ritning i tre dimensioner.
Ungefär som man tidigare kunnat
skanna tvådimensionella avbildningar
och fått dessa i en fil (en bild) på
datorn.
Nu ges möjlighet för nästan vem
som helst att inte bara tänka kreativt
utan även att producera och realisera
sina idéer i fysisk form, gärna med
digitala inslag i former av sensorer,
motorer och möjlighet att interagera
via internet. Något som för bara några
år sedan varit oerhört dyrt.
Öppet med rätt att förbättra
Det som kännetecknar projekt likt
Primo och andra projekt som tillkännager
sig som en del av makerrörelsen
är att de är av den öppna, fria typen,
med rätt för alla att gratis ta del av ritningar
och instruktioner för hur man
kan göra sin egen kopia. Vill man förbättra
redan existerande koncept eller
ritningar är det inte något problem,
utan ligger snarare till grund för
det här sättet att tänka – ”the maker
mindset”.
Kärnan i makerrörelsen är öppenhet,
transparens och möjligheten att
remixa, förbättra och ge feedback.
Detta i en i det närmaste evolutionär
process som ger bättre och mer kreativa
lösningar på problem vi kanske
inte ens visste fanns.
Många projekt, likt Primo, finansieras
underifrån genom så kallad
”crowdfunding”, av de som kan tänkas
vara intresserade av att köpa produkten
och inte av en riskkapitalist som
är intresserad av att tjäna pengar på
densamma.
På så vis får personerna bakom
Primo en gratis marknadsundersökning
på köpet. Om man inte lyckas
samla ihop de medel man efterfrågar,
så får man inga pengar alls. Och ingen
som tänkt stötta projektet kommer att
få sitt kreditkort belastat. Slutsatsen
blir då att idén inte var så intressant,
och de som ligger bakom får tänka
nytt, eller ändra sitt koncept. Tankarna
bakom Primo är kreativa, med
en fysisk tillverkad produkt som mål.
Chris Anderson beskriver makerrörelsen
som den digitala bit-generationens
flyktväg från livet bakom skärmen ut i
den fysiska världen av atomer.
Makerspaces och Coder Dojos –
den moderna syjuntan
I USA har man nyligen satt som mål
att inrätta tusen så kallade ”Makerspaces”
i ett projekt som stöds
av presidenten i egen hög person.
En makerspace är en plats där man
samlar det material, de maskiner och
de människor som behövs för att realisera
individens drömmar och idéer.
Man har insett vikten av det kreativa
tänkandet och passionen för att göra
saker som en av grundstenarna för
framtida innovation och utveckling.
Målet är att skapa företagande via nya
innovationer genom att först frigöra
kreativiteten hos alla människor. Det
skall vara naturligt att tänka i banor
där det är enkelt, snabbt och lätt att
faktiskt realisera sina idéer. Är en sådan
utveckling möjlig även i Sverige?
Ett antal makerspaces och en och
annan Coder Dojo, programmeringsklubbar
för barn, har redan etablerat
sig i landet. I Stockholm har man på
Wallingatan 12 inrett fem rum och
kök med möbler och en 3D-skrivare,
en programmerbar (CNC-) svarv, en
overlock symaskin, en laserskärare
med mera.
Primoprojektet
Vad handlar då Primoprojektet om?
Jo, om det grundläggande logiska tänkandet
bakom programmering. Nu
tänker du att det handlar om ytterligare
en av många appar att använda
på sin surfplatta. Men så är inte fallet.
Nej, genom att lägga träklotsar i en
träram, i ett specifikt mönster skall
det lekande barnet (för aktiviteten beskrivs
bäst som en lek) få en liten robot,
en riktig liten robot i trä, att ta sig
”hem igen” över vardagsrumsgolvet.
Om man måste etikettera det som
sker när eleven tränar sig i logiskt
tänkande och krativa lösningar med
leken och spelet som garant för motivation
och glädje i lärprocessen så
kommer Primo att fungera utmärkt
i teknikundervisningen. Det här är
bara ett av de många exempel på hur
makerrörelsen kan förändra även den
svenska skolan om vi låter den.
En entrepenöriell skola – på riktigt?
Skolan har möjlighet att lära av
makerrörelsen på flera plan. Dels
gällande vad vi lägger krutet på med
eleverna: vill vi nära kreativitet och
lusten att lära, eller vill vi fortsätta
kväva mycket av den nyfikenhet som
vi har med oss naturligt in i skolans
värld? Dale Dougherty, grundare av
Make Magazine och vd på Maker
Media, skriver om makerrörelsen och
påminner oss om att nutidens kogninitionsvetenskap
bekräftar den bild av
lärande som Dewey målade upp, och
påpekar att eleverna i dag är uttråkade
och omotiverade. För att komma
runt detta borde vi enligt Dougherty
inte rama in skolan runt – ”hur testar
vi dig på det?” utan runt – ”vad kan
du göra med det du lärt dig?” Det
tillverkade föremålet blir inte bara en
viktig symbol för, utan även bevis för
lärandeprocessen. Precis som förmågan
att berätta om och beskriva det.
För att makerrörelsen skall
komma eleverna till nytta så måste
vi rimligen börja med lärarkåren.
Vi måste förstå den bakomliggande
filosofin och vara en drivande kraft.
Med hjälp av rörelsens grundpelare
– learning by doing – dela – så finns
möjligheten. Det som krävs är att vi
lärare anammar öppenhet och kollaboration
på nya sätt. Vi har redan
kommit en bit på vägen vad det gäller
kollegial fortbildning med det digitala
lärarlyftet som ett aktuellt exempel på
ett projekt på gräsrotsnivå finansierat
med crowdfunding via bidragsgivare.
Men skall vi ta de fundamentala
byggstenarna i makerrörelsen på
allvar behöver vi gå längre än så. Vi
behöver kunna dela med oss av något
mer konkret och handfast än ”bara”
inspiration. I dag är brist på tillgänglig
inspiration inte något problem om
man öppnar ögonen för de nya digitala
och fysiska mötesplatserna. Min
tes, med makerkulturen som förebild
är att vi behöver dela själva ritningarna
till vår verksamhet genom att
öppna upp våra lektionsplaneringar,
terminsplaneringar, våra laborationer
och projekt, hur vi skriver våra prov
och andra sätt att utvärdera elevernas
kunskaper och även utvärderingar, resultat
och reflektioner. Är 2014 året då
lärarkåren på allvar börjar samarbeta
på detta vis? Är det det som kan revolutionerna
utbildningen och samtidigt
ge forskningen en gyllene möjlighet
till insikt på gräsrotsnivå?
Du som läser detta inser säkert att
det finns problem med denna vision.
Hur finansiseras en sådan satsning?
Hur får vi lärarkåren att ställa upp på
ännu en stor förändring? Vilken blir
den enskilde lärarens incitament? Är
crowdfunding en möjlig väg?
Promillepott av skolpengen
Låt mig avsluta med en vild tanke.
Varför inte avsätta en promille av skolpengen
i en pott där lärare får ansöka
om pengar och där lärarkåren sedan
får rösta fram de projekt som de vill
se realiserade? Det skulle ge möjlighet
för hundratals lärare att avsätta tid
och resurser för att på egen hand eller
tillsammans utveckla den laborativa
verksamheten, producera nya innovativa
läromedel, eller för att ...[stoppa
in din egen innovativa tanke här].
Naturligtvis med krav på fullständig
öppenhet och dokumentation för
kollegor eller samtida, framtida forskning
att ta del av. Tankar och idéer
om en förbättrad skola finns, men för
att kunna realiseras från frö till färdig
planta behöver de en mylla i vilken de
kan gro och växa. The maker mindset
kan vara en viktig komponent av
denna grogrund.
Mekarverkstad på
nytt sätt
Makerspace är ett nytt begrepp i Sverige,
men det är en rörelse som vuxit
starkt internationellt de senaste åren.
I Stockholm öppnade ett svenskt makerspace
i våras.
Tanken är att skapa gemensamma
ytor där människor kan träffas, samverka
och dela på verktyg, kunskap
och idéer. Tänk flexibel slöjdsal, med
allt från lödmaskiner, programmeringsmöjligheter,
symaskiner och möten. Kanske framför allt möten.På
hur många ställen kan en teknikintresserad
åttaåring träffa och samverka
med en doktorerad fysiker och en
passionerad orkidéodlare – och utbyta
tankar och gemensamt förbättra
varandras projekt.
Mer om Makerspace i Sverige:
http://www.makerspace.se
Gräsrotsfinansiering
Internet och den ökande globaliseringen
har lett till att många nya
finansieringsformer har sett dagens
ljus. Allt från mikrolån till kvinnor i
utvecklingsländer till finansiering av
idéer och produkter genom gräsrotsfinansiering,
crowdfounding.
Primoprojektet som Mattias Davidsson
skriver om söker till exempel
finansiering via kickstarter.com.
Primoprojektet hittar du på:
http://kck.st/1dd9hJY
Nu har också SKL gett ut en idéskrift
Den digitala folkrörelsen, om
crowdfounding och crowdsourcing
(samtänk) för att stödja denna form
av projekt i offentlig sektor. Skriften
kan laddas ned gratis hos SKL,
http://skl.se