Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 2/98
Vil du läsa hela tidningen. Beställ här.

5





6
En kopp kaffe med digital tidning. Gunnar Jutelius & Peter Becker, 1998.
FÖRENINGEN DIU
Impulser för arbetet under nästa läsår! Fler än 800 lärare och bibliotekarier deltar när Föreningen Datorn i Utbildningen den 10-11 juni arrangerar rikskonferens i Karlstad.
Ledare s 9.


LÄRARDATOR
Lärardator, ja, men på vilka villkor? Mikael Fürst och DiUs redaktion om hyrdatorer från arbetsgivaren. Se vidare sid 42.
8
TEMA/FORTBILDNING
- Mycket enklare än en vanlig video, säger Fredrik Hansson, efter en Wordkurs på cd med interaktiv video.
10
TEMA/FORTBILDNING
Forska kring ditt eget lärararbete. Det är grunden för en fortbildningskurs vid Göteborgs universitet. Fortbilda dig med hjälp av DiUs artiklar! Arrangera själv eller kontakta DiU och kurspartnern Kunskapsmedia, sid 15.
12
LÄRA MED IT/GEOGRAFI
Vad lär sig eleverna när de spelar datorspel? Gunilla Celén har låtit sin klass spela Sverigejakten - och ställt några frågor.
16
LÄRA MED IT/STORYLINE
- I Storyline arbetar vi med noggrant förberedda rollspel. Ylva Lundin berättar om metoden och pionjären Steve Bell från Skottland.
19
SKOLA OCH IT
IT-revolutionen går långsamt, glöm inte den vanliga skolan! manar Patrik Hernwall. I Sollentunas IT-program ingår lärarutbildning och lokala resurspersoner, pedagogiska såväl som tekniska. Intervju med Dag Lanerfeldt, rektor.
23
TEMA/SKOLTIDNING
Vem gör bästa skoltidningen? Datorn i Utbildningen inbjuder tillsammans med Microsoft och andra till en tävling. Vi presenterar Sputnik, en tidning som görs av skolelever och journaliststuderande, sid 24. Om skoltidningen som sammanhållande länk i ett EU-projekt, berättar Curt Guwallius, sid 25, medan Roger Kvarnlöv, sid 28, beskriver hur han tillsammans med elever arbetar med tidningsproduktion i den egna skolan och kommunen.
31
IT OCH SKOLA
Kristina Wiremark om Vår värld, naturkatastrofer på cd. Halina Gottlieb om konst på cd: Great Artists. Sven Burman, testar ett verktyg för samarbete i datasalen, NetOp School, sid 40.
33
SKOLTIDNING/BILDSKOLA
I en serie ska vi behandla digitala bilder för exempelvis skoltidning. Första delen: att skanna in och bearbeta foton.
43
TEMA/INTERNET SOM KÄLLA
"Söka efter information". Ja, men hur? Mats Rosenkvist ger pedagogiska tips. Stefan Pålsson diskuterar värdering av källor på Internet. Hans Almgren presenterar en lektion som innehåller praktisk källkritik.
52
RECENSIONER
Historieläraren Per Höjeberg och Calle Kleberg, 11, har båda prövat Peter Englunds Svenska historia. "Se fysikens fält på bildskärmen". Lars Gislén rekommenderar en bok för duktiga gymnasister, sid 60.
56
INTERNET OCH ÖPPENHET/DEBATT
Behöver vi skydda barnen mot Internet? frågar Lars-Erik Nilsson. Patrick Lönnberg föredrar öppenhet.
62
MEDIEVERKSTAD/BILD
Fireworks, den nya generationens grafikprogram, presenteras av Linda Sällström. Gunnar Jutelius animerar en gräsand med Flash på Internet.
66
MATEMATIK
Hur länge räcker gräset för betande kor? Gerd Brandell presenterar en lösning av Ruth Strömqvist på ett problem ur matematiktemat, 4/97.


Datorn i Utbildningen nr 2 1998. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980610