Skapa tidning i skolan
År
1989 jobbade jag på en mindre byskola där tidningen till en början
bestod av handskrivet material och ritade bilder. Vi använde också
kopierings- maskinen för att kopiera vissa bilder. Det blev mycket klippa
och klistra. En del maskinskriven text klipptes också in men det mesta
gjordes för hand.
1991 fick vi vår
första dator. Det
var en utveckling av skrivmaskinen
eftersom det gick att sudda och flytta
text. När vi också upptäckte att det
gick att göra spalter tyckte vi att vi
kommit riktigt långt. Min första kontakt
med datorn var ordbehandlingsprogrammet
Cicero. I början hände
det ofta att jag och min lärarkollega
Steve stängde av datorn med hjälp
av strömbrytaren när vi varken kom
bakåt eller framåt.
Med hjälp
av vetgiriga elever började
vi så småningom få bättre koll
på läget. Mitt intresse växte och kunskapen
med den när jag skaffade
egen dator året efter. Samma år fick
vi en ny dator som kunde hantera
Windows. Därigenom fick vi också
stifta bekantskap med layoutprogrammet
PageMaker. Vi lärde oss också
konvertera och flytta texter
från den gamla datorn till den nya.
Det var då vi bestämde oss för att
all text i tidningen framgent skulle
vara skriven på dator. Vi köpte också
in en kamera till skolan. Vi tyckte
det var ett riktigt lyft även om framkallningstiden
var lång. Till en början
klistrade vi in foton direkt på tidningsoriginalet. Efter
hand kom vi
dock i kontakt med en scanner som
fanns i kommunhuset. Där lärde jag
mig hur man scannar bilder för att
senare lägga in dem i layoutprogrammet.
Vilket lyft!
1994 blev vår
byskola sambo med
tre andra byskolor i kommunen då
den nybyggda Tolita Skola stod klar.
I och med flytten fick vi tillgång till
fler datorer. Eftersom vi också blev
fler elever och personal ökade trycket
på datoranvändandet. Efter en termin
insåg vi att vi behövde köpa en
till. Vi köpte dessutom en egen svartvit
scanner. Denna scanner sparade
många bensinmil och tid för
mig och skapade ett stort intresse
bland eleverna. Kvalitén på tidningen
ökade och vi fick fler idéer då fler
blev inblandade. Tidningen innehöll
nu också reportage från lågstadiet
som skrevs rent och lades in i tidningen.
Höstterminen
1995 fick vi reda på
att Kils Kommun sökt pengar från
KK-stiftelsen. Jag fick en förfrågan
om jag vill vara med i ett tidningsprojekt.
Svar JA! Ht-1996 drog projektet
igång och vi träffades för första
gången i tidningsgruppen. Planeringsarbete,
målbeskrivningar, önskemål
om utrustning gjordes i vår
tidningsgrupp bestående av mig och
fyra kolleger från andra skolor i Kil.
Tolita Skvaller som vår tidning döptes
till efter elevomröstning fortsatte
att ges ut.
Kontakt med
kollegor
I och med
att projektet dras igång får jag chansen att lära känna
och utbyta erfarenheter med kollegor från andra skolor inom Kil. Projektet
ger också pengar till bättre utrustning och fortbildning. Vi börjar
nosa på digital kamera och beslutar att köpa in en till skolan.
Det är nu
tidningsutgivandet får
riktig fart. Intresset bland eleverna
blir större och de som förut haft lite
problem att veta vad de ska skriva
får en helt annan möjlighet tack vare
digitala kameran. Vilken skillnad att
kunna ta bilder gå in direkt till datorn,
se bilderna och dessutom ha
allt färskt i minnet jämfört med förut
då framkallningstiden varierade
mellan en och två veckor. Vi bildar
en tidningsredaktion på Tolita bestående
av åk-6 elever. Dessa har nu
ansvar för insamling och redigering av det som skall bli tidning.
Nätverk
underlättar
1997 får vi tillgång till nätverk på skolan vilket underlättar
redigeringsarbetet betydligt då vi slipper springa med disketter mellan
datorerna. 1998 får jag upp intresset för hemsidetillverkning och
gör en sida för Tolita Skola
(http://www.xpress.se/~tosk1012).
På nätet?
Nästa steg blir att göra skoltidningen digital och lägga ut på
internet. Det lyckas efter mycket jobb. Vi träffas fortlöpande i projektgruppen
och lär oss bl.a. att göra en gemensam digital tidning för kommunen.
Vi började med projektskolorna och nu vill fler skolor hänga på.
Vi hoppas så småningom få med resten av Kils skolor.
Tanken är
att den gemensamma digitala tidningen Digitala Kilen skall uppdateras
av respektive skola. En person administrerar förstasidan. Vi har lagt ut
första numret under adressen http://www.xpress.se/~www80601
Gå gärna in och titta!
Med på
Föreningen DiUs konferens i Karlstad
Vi i tidningsgruppen kommer att delta på FDiU i Karlstad 10-11 juni i
år. Då kommer vi att redovisa hur utvecklingen varit på de
olika skolorna och berätta mer om vårt projekt. Här är
vi idag och vi vet inte vad framtiden har i sitt sköte, men spännande
är det.
Verktyg och lärdomar
av arbetet med skoltidning
Till
en början använde vi Page- Maker för att göra tidningen.
Mycket bra för tidningsarbete, men ganska avancerat. Nu har vi gått
över till MS Publisher. Den viktigaste fördelen med detta program
är att det är enklare för eleverna att ta till sig. Dessutom
kan vi nu också göra hemsidan i samma program vilket underlättar
betydligt. Den digitala kameran skulle vi inte klara oss utan i dag. Den används
till allt möjligt inom skolan. Vi har funderingar på att köpa
ytterligare en digitalkamera.
Lärdomar
Under resans gång har jag och eleverna lärt jättemycket om tidningsskapande,
intervjuteknik, Internet, planering teknik och praktik. En viktig pedagogisk
lärdom är att ju mer eleverna får göra reportage ur sin
livsvärld desto bättre blir tidningen.
Skoltidningen
fungerar också
som en brygga mellan klasser. Samhörigheten
ökar och reportage görs
ihop med kamrater från andra grupperingar
än ordinarie klass.
Problem
Eftersom vi är 75 elever på Barrskogen (åk 4-6 i åldersblandade
grupper) är administrationen och kontrollen av att allt kommer med i tidningen
svår.
Vi har prövat
olika typer av organisation
allt från en tidningsredaktion
som planerar och tar hand om
reportage som andra elever gjort till
att varje elev enskilt valt och redigerat
sitt arbete. Just nu har några elever
större redigeringsansvar och kan vid
behov hjälpa de som behöver
hjälp med att redigera sitt arbete. Vi
använder en redigeringstavla för att
få kontroll över vilka reportage som
planerats och redigerats klart.
Tanken har väckts
att varje elev
som gjort sitt reportage klart också
ska vara med i redigeringen. På så vis
ska fler få tillgång till programmet
Publisher. Spridningseffekten
och användandet av programmet
blir bättre. Dessutom tror jag att
glädjen över att skapa sin egen sida
gör att trycket på tidningsskrivandet
blir ännu större.
Det största
problemet är att hinna
redigera alla reportage och få ut tidningen
i tid. Ett stort PUST!, ligger
alltid nära till hands när vi äntligen
fått in originalet till Kommunens
tryckeri.
Text: Roger
Kvarnlöv
Mellanstadielärare på
Tolita Skola.
Tolita ligger i Kils Kommun drygt 3 mil norr om Karlstad.
Värmlänning alltså.
E-post: roger.kvarnloef@xpress.se
Datorn i Utbildningen nr 2 1998. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!