Curt Guwallius
Curt@guwallius.com

Skoltidning sammanhållande länk i EU-projekt

Ållebergsgymnasiet deltar i ett EU-projekt inom Comeniusprogrammet där sju skolor från fem länder är engagerade. Grekland, Italien, England, Danmark är förutom Sverige de olika länderna.

Projektet startade hösten 1996 och riktlinjerna drogs upp av personal från de inblandade skolorna. Den sammanhållande länken för projektets tema "Seder och traditioner" är en tabloidtidning, Challenges Magazine, som ges ut två gånger per år. Tidningen publiceras i sin helhet på Internet. På nätet finns även plats för de artiklar och bilder som inte ryms i tidningen på grund av utrymmesbrist.

Ållebergagymnasiet
För de flesta är Falköping känt som en plats där man byter tåg eller åker förbi på järnvägen med X2000 och de många arkeologiska fynden. Tranorna och Hornborgasjön är också något som de flesta känner till.
    Nu håller kommunen på att bli ett kreativt centrum inom datorns område. Ett nystartat företag satsar stort på virtuella läromedia och där finns förmodligen inga gränser hur långt utvecklingen kan gå.
    Ållebergsgymnasiet är en skola där tiden inte står stilla. Datorer har varit en självklarhet på gymnasiet allt sedan datorns barndom. Här finns mackar, pc och en positiv skolledning. Naturligtvis också åsikter om vilken datalösning som är bäst. Mackarna används mest på det grafiska området och då främst inom medieprogrammet. Nu arbetar eleverna även med dem i tidningsprojekt.

Drömmen om Sverige
Eftersom de inblandade skolorna finns spridda över hela Europa var det naturligt att använda sig av modern kommunikationsutrustning. Åtminstone var det vad Ållebergsgymnasiets elever och personal trodde.
    Till det första numret av tidningen var det lite si och så med tekniken. Den svenska skolan var välutrustad. Här fanns datorer, Internet och fax. I Grekland hade skolorna inte ens fax. Italienarna hade åtminstone fax, som var svår att faxa till. Engelsmännen hade både fax och någon dator. Och danskarna hade fler datorer än engelsmännen.
    - Den tekniska revolutionen kom snabbt till dem som inget hade. Alla skolor har numera fax, datorer och Internet. Men fortfarande är Ållebergsgymnasiet en dröm för de andra skolorna inom projektet, säger Tomas Silvennoinen, teknikansvarig för projektet och lärare på skolan.
    Trots all teknik har det visat sig att det svenska postverket tillsammans med övriga i Europa kan vara bra att ha när tekniken inte fungerar. Och tyvärr har det varit så vid något tillfälle.

Dyrt med papperstidning
- Projektet, som är treårigt, finansieras med pengar från EU och kommunerna som de olika skolorna kommer från, enligt principen hälften var. Dessutom har vi jagat sponsorer i Falköpingtrakten berättar Jan Frändén, ekonomiansvarig för projektet och lärare i samhällskunskap.
    Nu när vi fått tidningarna att visa upp och ge möjlighet att finnas med på våra hemsidor har det varit lite lättare att få in sponsorpengar. Vi behöver de här pengarna för att kunna klara av tryck- och fraktkostnaden för tidningen.
    "Young in Europe" är det samlande namnet på projektet. Den viktigaste delen är att öka förståelsen mellan de olika deltagarländerna. Men det har inte varit enkelt att engagera gymnasisterna i tidningsprojektet. Tidningsspråket är engelska och det gör att en del elever känner sig osäkra. En stor del av fritiden går åt till att arbeta redaktionellt. Skriva artiklar, fotografera, redigera tidningen, samla in artiklar och foton från de deltagande länderna. Det är på Ållebergsgymnasiet som huvudredaktionen finns.

Tidning för ungdomar
- Vid starten för projektet var det ett trettiotal elever som ville vara med och arbeta med tidningen. Efter hand har en grupp på åtta engagerade elever kristalliserats ut med en lärare som redaktionell ledare.
    - Eleverna kommer från alla årskurserna för att engagemanget ska leva vidare när ett läsår avslutas, säger Niklas Skeppar, elev i årskurs tre och som varit med från starten. Om projektet kunde integreras i det normala skolarbetet skulle det vara mycket lättare att arbeta med tidningen och han får medhåll av alla i redaktionen.
    - En viktig del för eleverna är kontakten med elever från de andra medverkande skolorna men tyvärr finns det inga pengar i projektet för elevutbyte. Trots detta har vi haft ett begränsat utbyte med några skolor inflikar Sara Ansari som går första året på <@197>llebergsgymnasiet. Sara har fördelen att hon gått i engelskspråkig skola fram till gymnasiet. Hon hjälper gärna till när det är språkproblem.
    - Det är stor skillnad hur de olika länderna arbetar, berättar Marianne Andersson elev i årskurs tre. I Sverige har vi fria händer att arbeta med temat för varje nummer medan de andra skolorna är styrda av rektor och lärarna. Det verkar till och med som en del av lärarna skrev vissa artiklar i första numret. Andra tidningen hade en mer ungdomlig inriktning. Grekerna hade en intervju med en ung idrottsman och vi i Sverige fick en intervju med Per Gessle. Jag tror det höjde tidningens läsvärde avsevärt. Dessutom var den snyggt redigerad!

Problem med samordning
Det har inte varit enkelt att samordna en tidning i Sverige med skolor från andra länder. Det har varit problem med olika ordbehandlingsprogram.
    Någon skola missuppfattade och skickade sina artiklar och bilder i ett multimediaprogram. De hade gjort programmet själva så det gick inte att öppna.
    Bilder är en viktig del i tidningen och ibland har bilderna varit av mycket dålig kvalité och när kvalitén har varit bra har de skannats in i alltför dålig upplösning och inte kunnat användas som det var tänkt.
    På Ållebergsgymnasiet har det funnits tillgång till avancerade redigeringsprogram och program för att bearbeta foton. Trots den tekniska utrustningen har det ibland varit otillräckligt med arbetsminne i datorerna varför det tagit mycket längre tid att redigera tidningen än det borde.

Missar och skratt
- Projektet har varit framgångsrikt trots att vi haft lite problem med att vi kommer från olika kulturmiljöer.
    - Ibland har vi missförstått varandra men det är sådant vi skrattar åt efteråt säger Brita Takac, samordnare för hela projektet.
    Hon är just nu lite jäktad eftersom hon och två kollegor är på väg till England för att planera nästa utgåva av tidningen tillsammans med de andra medverkande skolorna. Samtidigt kan hon inte låta bli att berätta att en av de grekiska skolorna hade redigerat sina tidningssidor och kört ut dem på film, men problemet var att sidorna hade fel format och fick redigeras om.
    En god tanke, men problematiskt för oss. Vi har fått många värdefulla erfarenheter hur vi ska fortsätta att arbeta internationellt på skolan och lärt oss mycket av de medverkande skolorna.
    Tidningen trycks i 5000 exemplar och alla elever och personal får den. Dessutom skickar vi tidningen till andra skolor. Vi tycker att det är extra roligt att en del använder den i undervisningen.
    De elever som medverkar har fått inspiration att arbeta vidare med text och bild. En del av dem kommer säkert att återfinnas som journalister inom något medium. Några har redan fått "blodad tand" och frilansar för tidningar i bygden. Elever från de olika länderna har börjat att besöka varandra under loven och fått mycket goda vänner.
    Lärarna har fått en extra "kick" i sitt arbete och fått kollegor de kommer att ha utbyte med även när projektperioden är klar. Den internationalisering som påbörjats av språklärarna på Ållebergsgymnasiet har genom detta nya projekt fått andra lärarkategorier inblandade i ett spännande utbyte med andra skolor.

Text och bild: Curt Guwallius


E-post: Curt@guwallius.com och thomas.silvennoinen@alleberg.falkoping.se
Ållebergsgymnasiet
Box 653,
521 21 Falköping
Tel 0515-85 292



Datorn i Utbildningen nr 2 1998. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980610