Internet är utan tvekan en av de stora omvälvningar vi upplevt i våra liv. Också skolan påverkas. Först genom att vi gör gamla saker på nytt sätt: nya källor, nya samarbetspartners. Så småningom helt nya saker. Lärande per distans, för både elever och lärare hör dit. IT ger oss verktyg att både informera oss själva och påverka andra.
Ännu rör vi oss alltför ofta med allmänna termer då vi talar om Internet och skola: vi ska "söka information", vi ska "kritiskt värdera information". Båda dessa begrepp rymmer mängder av frågetecken - hur gör man egentligen, när man står där i klassrummet och ska värdera informationen och inte längre kan stödja sig på etablerade läroböcker? Då kan vi inte nöja oss med allmänna fraser.
I det här numret tacklar vi några av dessa frågor, konkret och handfast. Vi erbjuder en lektion i källkritik - när vi ställer tre olika källor mot varandra, blir frågan tydlig: vad är en rättvisande bild? Vi erbjuder en guide för hur man spårar källan på nätet och värderar den. Vi presenterar en metod (‘hintar’> som Mats Rosenkvist kallar det) för att stödja eleverna i sökarbetet, utan att för den skull servera dem färdigtuggad mat.
Med vår serie Medieverkstad/Bildverkstad stöder vi även den andra sidan - att själv bearbeta, formge och publicera i text, bild, ljud, video, på papper och på nätet.
Genom den skoltidningstävling som vi nu initierar (se sid 23) tillsammans med Microsoft knyter vi samman säcken. Vi utmanar dig att tillsammans med dina elever arbeta med ett tidningsprojekt. Ett projekt som rymmer både att skaffa informationer på nätet, värdera denna, bearbeta, formge och därefter publicera på www. En framtidsuppgift som vi hoppas kan bli både rolig, lärande och lönande för klassen!
Peter Becker
Datorn i Utbildningen nr 2 1998. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!
|