2
html |
|
Ungdomars
mötesplatser och lärares
Ungdomens värld har mer än någonsin kommit att bli en annan
än den vi vuxna upplevde i samma ålder. Här är det
SMS-kontakt, krypin på nätet och chat-samtal som gäller.
Frågan är hur detta bildar bakgrund till lärandet i skolan.
|
4 |
|
Projekt
våren
Med våren kommer flyttfåglarna och blommorna. Träden slår
ut och i värsta fall anfaller myggorna. För klasser som vill rapportera
sina vårtecken finns flera platser på nätet.
Skapa egna vårfåglar på webben med Gunnar Jutelius.
|
7
html |
|
Vem
ska få årets Guldäpple?
Det är snart dags för utdelningen av lärarstipendiet Guldäpplet.
Vem tycker du är en värdig kandidat. Det är hög tid
att lämna förslag till juryn. |
9 |
|
Ungdomens
nya värld
Virtuella mötesplatser är ungdomens nya träffpunkt. |
10
html |
|
Från
”noll koll” till dialog och respekt
Ska skolan
kunna utmana ungdomarna i deras föreställningar måste den
ha inblick i ungdomars bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och
kunskaper. Det menar Staffan Henningsson, nätverkssamordnare i Örebro
län. |
13 |
|
Lokalsamhälle
på nätet
Kontaktbehovet verkar obegränsat. Runt om i landet skapas lokala mötesplatser
på nätet för ungdomar. Inspirationen kommer ofta från
Lunarstorm, och det är inte frågan om att ersätta, utan
att komplettera. I Hällefors har den lokala mötesplatsen byggts
med pengar från kommunstyrelsen. |
14
html |
|
Låt
oss mejla och chatta
Elevernas datornanvändning i hemmet är betydligt mer avancerad
än deras datoranvändning i skolan. Det visar en undersökning
som Ann-Katrin Svensson, docent vid Högskolan i Jönköping,
gjort kring 15-åringars datoranvändning. |
16
html |
|
Unik
chans till insyn i ungdomarnas liv
Jag
har hittat en väg att nå fl era av de elever jag tidigare inte
lyckades få samma kontakt med. Via Internet har jag kunnat skapa en
relation, som det sedan har gått att bygga vidare på i skolan.
Det skriver Pia Widegren, Motala, som lotsades in på Skunk och Lunarstorm
av sina elever. |
19
html |
|
Det
handlar om att hålla kontakten
Att skapa kontakt, fördjupad kommunikation, bemötande, beroende
och förutsättningar Det är några av de saker som de
tonåringar AnnBritt Enochsson intervjuat ständigt återkom
till när de pratade om Lunarstorm. |
21 |
|
Deltagarna
skapar innehållet
Den stora fl oran av communities på nätet och den höga aktiviteten
i många av dem gör denna form av lärande intressant för
ungdomsskolan. Inte minst i tider då lärande med stöd av
IT ifrågasätts från flera håll och anses vara allt
för kostsamt, skriver Bosse Andersson. |
23 |
|
Öva
sekvensminnet med Harald Handhög
Vem bor under golvtiljorna om inte Harald Handhög. En vätt i förskoleåldern
– men bara en hand hög. Programmet är lika fi nurligt som
namnet anger, skriver Tora Hägnesten i sin recension. |
24
html |
|
Tidningsfabrik
för skolan
I höstas
kom sen ny finsk, svenskspråkig, webbplats för skolor, som får
i varje fall mig att bli väldigt lycklig, skriver Gunilla Celén
i sin recension av Tidningsfabriken. |
26
html |
|
Lärarnas
framtida mötesplats
Den 14-15 maj i Sandviken ska Föreningen Datorn i Utbildningens framtida
organisation och verksamhet diskuteras.
Britt-Inger Berntsson och Daniel
Antonsson ger sin syn på lärarnas framtida mötesplats
för skola, IT och kompetensutveckling. |
28
|
|
7 steg. Komma igång
med Lunarstorm och ICQ
Det behövs fl er vuxna på ungdomarnas virtuella mötesplatser.
men det är inte alltid lätt att ta sig förbi det första
steget. Här visar Pia Widegren hur det går till att bli medlem
på Lunarstorm. |
32 |
|
Lärare gör
egna lärresurser: webbspanska
Gert Forsström, Strängnäs, är en av många lärare
som skapar egna resurser på nätet. |