Dagen är inte komplett om inte morgontidningen anlänt
som vanligt. Tidningen är en av våra viktigaste informationskällor
och i skolans värld är det inte bara intressant utan alldeles nödvändigt
att studera tidningen till både innehåll och hantverk.
I våra kursplaner poängteras
det hur viktigt det är för
eleverna att kunna klara att
granska information från olika
källor. Inte minst eftersom
många elever med förkärlek
hämtar sin information från
nätet.
Vad vi läser i tidningen,
hittar på nätet eller hör på
nyheterna är ofta avgörande
för hur vi bildar våra uppfattningar.
En väg till den nödvändiga
förmågan att klara att
tolka media kan börja med ett
temaarbete kring tidningen.
Det är mycket intressant
att studera en morgon- och
kvällstidning från samma dag
med eleverna och fundera över
vad som ligger till grund för
urvalet till dagens framsida
och varför vissa nyheter blir
en stor artikel i ena tidningen,
men bara en liten notis i den
andra.
Innan man kommer så långt
kanske man också behöver lära
sig om hur tidningen är uppbyggd,
vilka avdelningar som
brukar ingå och kanske själv
få pröva att göra en intervju
och skriva en artikel. Alla
som någon gång prövat att
låta eleverna göra intervjuer
vet hur viktigt förarbetet är
för att det ska bli riktigt bra.
Kanske kan det sedan resultera
i en egen skoltidning?
göra skoltidning
Att göra skoltidning är populärt på
våra skolor men många lärare dignar under arbetet med att lägga
ut resultatet på skolans webbplats, eftersom det rent tekniskt är
arbetskrävande om man väljer att bygga webbsidan själv och inte
har så stor vana.
Det finns en del svenska
webbplatser som erbjuder
en plats att lägga ut arbetet
på där man i stort sett inte
behöver kunna något alls om
att bygga webbsidor för att
lyckas. Man blir tilldelad en
plats, får bestämma färger och
layout, åtminstone efter vissa
förutbestämda regler, sedan är
det bara att sätta igång!
Rubrikerna skrivs enkelt in
i en speciell ruta och texterna
i en annan ruta och sedan är
det bara att klicka ”Publicera”,
så åker allt ut på nätet. Praktiskt, eller hur? Tyvärr
brukar det inte vara gratis,
och då faller många av oss bort
direkt. Klarar man hjälpligt att
bygga en webbsida känns det
inte bra att åsamka sin skola
en utgift för något man kunde
göra gratis, i den mån nu min
arbetstid är gratis.
tidningsfabriken
Dagens samhälle erbjuder en närmast oändlig mängd
information, som kan inhämtas från olika mer eller mindre
vederhäftiga källor via olika kanaler. Medier och mediers
budskap spelar stor roll när människor bildar sina uppfattningar.
I de samhällsorienterade ämnena skall eleverna bli förtrogna
med olika sätt att kunskapa samt utveckla insikter i hur olika
medier kan användas och hur de påverkar människan
och samhället. Genom att orientera sig i olika informationsmiljöer
och använda olika informationskällor får eleverna
insyn i de möjligheter och problem som IT-samhället medför.
Ur ”Kursplaner och betygskriterier 2000”, Skolverket.
I höstas kom så en ny fi nsk, svenskspråkig,
webbplats för skolor, som får i varje fall mig att bli väldigt
lycklig. Den heter ”Tidningsfabriken”. Där kan klassen lära
sig om mycket om tidningar, både på ett mycket konkret sätt,
såväl som på ett teoretiskt plan. Tidningsfabriken erbjuder ett
enkelt och roligt webbverktyg som skolor och klasser kan använda sig av för
att göra egna webbtidningar samt en redaktörsskola som är en verklig
guldgruva. Fantastiskt nog är den dessutom gratis.
Den klass som vill pröva att göra en webbskoltidning
registrerar sig helt enkelt på Tidningsfabriken och blir tilldelad användarnamn,
lösenord samt instruktioner som behövs för att komma igång.
Tidningsfabriken fungerar helt och hållet via webben så man behöver
inget speciellt program för att kunna sätta igång mer än
själva webbläsaren. Instruktionerna är tydliga och enligt Tidningsfabrikens
redaktion krävs inga större datorkunskaper.
jobba redaktionellt
Läraren fungerar som chefredaktör och eleverna är journalisterna.
När man kommit överens om hur tidningen ska se ut och vilka avdelningar
den ska innehålla är det bara att sätta igång och jobba.
Läraren skapar användarnamn åt eleverna och de avdelningar tidningen
ska innehålla och sedan kan eleverna börja författa sina artiklar.
Därefter skickar eleverna artiklarna till läraren som väljer
mellan att publicera artikeln direkt eller skicka tillbaka den för korrigering.
Läraren kan också bifoga
anvisningar för korrigeringen.
När tidningen är klar publicerar
läraren hela tidningen och
först då blir den synlig på Tidningsfabrikens
centraltidning.
genomtänkt
och pedagogiskt
För mig låter det hela mycket
genomtänkt och pedagogiskt Visst är det mycket genomläsning, rättning tillsammans
med eleverna och språkliga diskussioner, men det är det ju alltid
när man jobbar med kreativt skrivande.
Många undviker att publicera
sina skoltidningar på nätet
just för bekymret med att
bygga webbsida och med det här verktyget slipper man det.
Värt att pröva i alla fall. För
de lärare som aldrig förr prövat
att göra webbtidning och vill
fokusera mer på innehållet i
tidningen än tekniken runt
kan Tidningsfabriken vara ett
sätt att komma igång.
bra material
Den som vill använder även Redaktörsskolan som är ett helt
materialpaket med övningsuppgifter som bland annat handlar om vad en tidning
egentligen är, tidningens olika avdelningar, nyhetskriterier, intervjuer
och textgenrer.
Eleverna kan jobba direkt på
nätet med uppgifterna eller så
kan man skriva ut hela Redaktörsskolan
och jobba gruppvis
eller enskilt med uppgifterna.
Flera av våra tidningar erbjuder
en månads gratis prenumeration
i klassuppsättning, det
är ett bra komplement till de
här uppgifterna.
Nu är Redaktörsskolan utarbetad
för elever i de svenskspråkiga delarna i Finland,
så några av exemplen gäller
svenskspråkiga finska tidningar
och fi nska ungdomar
och så vidare, men jag tycker
inte att det gör något alls. Den
som vill kan komplettera med
uppgifter om svenska ungdomar
och svenska tidningar.
Mest riktar sig Tidningsfabriken
till de äldre grundskoleeleverna
samt gymnasiet, men
delar av materialet kan användas
även på mellanstadiet.
Tidningsfabriken är ett samarbete
mellan Utbildningsministeriet
i Finland samt Hufvudstadsbladet
och får endast
användas av skolor.