Untitled Document

Av: Gunilla Celén
E-post: gunilla.celen@swipnet.se

Tidningsfabrik på webben

Dagen är inte komplett om inte morgontidningen anlänt som vanligt. Tidningen är en av våra viktigaste informationskällor och i skolans värld är det inte bara intressant utan alldeles nödvändigt att studera tidningen till både innehåll och hantverk.

I våra kursplaner poängteras det hur viktigt det är för eleverna att kunna klara att granska information från olika källor. Inte minst eftersom många elever med förkärlek hämtar sin information från nätet.

Vad vi läser i tidningen, hittar på nätet eller hör på nyheterna är ofta avgörande för hur vi bildar våra uppfattningar. En väg till den nödvändiga förmågan att klara att tolka media kan börja med ett temaarbete kring tidningen.

Det är mycket intressant att studera en morgon- och kvällstidning från samma dag med eleverna och fundera över vad som ligger till grund för urvalet till dagens framsida och varför vissa nyheter blir en stor artikel i ena tidningen, men bara en liten notis i den andra.

Innan man kommer så långt kanske man också behöver lära sig om hur tidningen är uppbyggd, vilka avdelningar som brukar ingå och kanske själv få pröva att göra en intervju och skriva en artikel. Alla som någon gång prövat att låta eleverna göra intervjuer vet hur viktigt förarbetet är för att det ska bli riktigt bra. Kanske kan det sedan resultera i en egen skoltidning?

göra skoltidning

Att göra skoltidning är populärt på våra skolor men många lärare dignar under arbetet med att lägga ut resultatet på skolans webbplats, eftersom det rent tekniskt är arbetskrävande om man väljer att bygga webbsidan själv och inte har så stor vana.

Det finns en del svenska webbplatser som erbjuder en plats att lägga ut arbetet på där man i stort sett inte behöver kunna något alls om att bygga webbsidor för att lyckas. Man blir tilldelad en plats, får bestämma färger och layout, åtminstone efter vissa förutbestämda regler, sedan är det bara att sätta igång!

Rubrikerna skrivs enkelt in i en speciell ruta och texterna i en annan ruta och sedan är det bara att klicka ”Publicera”, så åker allt ut på nätet. Praktiskt, eller hur? Tyvärr brukar det inte vara gratis, och då faller många av oss bort direkt. Klarar man hjälpligt att bygga en webbsida känns det inte bra att åsamka sin skola en utgift för något man kunde göra gratis, i den mån nu min arbetstid är gratis.

tidningsfabriken
Dagens samhälle erbjuder en närmast oändlig mängd information, som kan inhämtas från olika mer eller mindre vederhäftiga källor via olika kanaler. Medier och mediers budskap spelar stor roll när människor bildar sina uppfattningar. I de samhällsorienterade ämnena skall eleverna bli förtrogna med olika sätt att kunskapa samt utveckla insikter i hur olika medier kan användas och hur de påverkar människan och samhället. Genom att orientera sig i olika informationsmiljöer och använda olika informationskällor får eleverna insyn i de möjligheter och problem som IT-samhället medför.

Ur ”Kursplaner och betygskriterier 2000”, Skolverket.
I höstas kom så en ny fi nsk, svenskspråkig, webbplats för skolor, som får i varje fall mig att bli väldigt lycklig. Den heter ”Tidningsfabriken”. Där kan klassen lära sig om mycket om tidningar, både på ett mycket konkret sätt, såväl som på ett teoretiskt plan. Tidningsfabriken erbjuder ett enkelt och roligt webbverktyg som skolor och klasser kan använda sig av för att göra egna webbtidningar samt en redaktörsskola som är en verklig guldgruva. Fantastiskt nog är den dessutom gratis.

Den klass som vill pröva att göra en webbskoltidning registrerar sig helt enkelt på Tidningsfabriken och blir tilldelad användarnamn, lösenord samt instruktioner som behövs för att komma igång. Tidningsfabriken fungerar helt och hållet via webben så man behöver inget speciellt program för att kunna sätta igång mer än själva webbläsaren. Instruktionerna är tydliga och enligt Tidningsfabrikens redaktion krävs inga större datorkunskaper.

jobba redaktionellt
Läraren fungerar som chefredaktör och eleverna är journalisterna. När man kommit överens om hur tidningen ska se ut och vilka avdelningar den ska innehålla är det bara att sätta igång och jobba. Läraren skapar användarnamn åt eleverna och de avdelningar tidningen ska innehålla och sedan kan eleverna börja författa sina artiklar. Därefter skickar eleverna artiklarna till läraren som väljer mellan att publicera artikeln direkt eller skicka tillbaka den för korrigering.

Läraren kan också bifoga anvisningar för korrigeringen. När tidningen är klar publicerar läraren hela tidningen och först då blir den synlig på Tidningsfabrikens centraltidning. genomtänkt och pedagogiskt För mig låter det hela mycket

genomtänkt och pedagogiskt
Visst är det mycket genomläsning, rättning tillsammans med eleverna och språkliga diskussioner, men det är det ju alltid när man jobbar med kreativt skrivande.

Många undviker att publicera sina skoltidningar på nätet just för bekymret med att bygga webbsida och med det här verktyget slipper man det. Värt att pröva i alla fall. För de lärare som aldrig förr prövat att göra webbtidning och vill fokusera mer på innehållet i tidningen än tekniken runt kan Tidningsfabriken vara ett sätt att komma igång.

bra material
Den som vill använder även Redaktörsskolan som är ett helt materialpaket med övningsuppgifter som bland annat handlar om vad en tidning egentligen är, tidningens olika avdelningar, nyhetskriterier, intervjuer och textgenrer.

Eleverna kan jobba direkt på nätet med uppgifterna eller så kan man skriva ut hela Redaktörsskolan och jobba gruppvis eller enskilt med uppgifterna. Flera av våra tidningar erbjuder en månads gratis prenumeration i klassuppsättning, det är ett bra komplement till de här uppgifterna. Nu är Redaktörsskolan utarbetad för elever i de svenskspråkiga delarna i Finland, så några av exemplen gäller svenskspråkiga finska tidningar och fi nska ungdomar och så vidare, men jag tycker inte att det gör något alls. Den som vill kan komplettera med uppgifter om svenska ungdomar och svenska tidningar.

Mest riktar sig Tidningsfabriken till de äldre grundskoleeleverna samt gymnasiet, men delar av materialet kan användas även på mellanstadiet.

Tidningsfabriken är ett samarbete mellan Utbildningsministeriet i Finland samt Hufvudstadsbladet och får endast användas av skolor.

 

Gunilla Celén,
Lärare och IT-utvecklare, Sävsjö kommun,
E-post: gunilla.celen@swipnet.se

artikel.länkar

Tidningsfabriken: www.edu.fi/svenska/tidningsfabriken



Datorn i Utbildningen nr 2 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 030401