LÄRARE PÅ LUNARSTORM:
Unik chans till insyn i ungdomarnas liv
Pia Widegren är läraren
som följde med sina elever till Skunk och Lunarstorm. I dag är det
ett naturligt sätt för henne att hålla kontakt med sina elever.
– Deltagande i Lunarstorm och andra communities på
nätet ger lärare och vuxna en möjlighet att delta i ungdomarnas
värld på ett helt annat sätt än tidigare, menar Pia.
I artikeln beskriver Pia Widegren hur hennes elever lotsade
in henne på ungdomarnas virtuella fritidsgårdar och hur de kan användas
i skolarbetet.
Det hela började när jag arbetade som
karaktärsämneslärare på Barn- och Fritidsprogrammet
i gymnasieskolan. Våra
elever skall arbeta med människor i olika
åldrar och vi tar upp ämnen som har
med uppväxandet att göra. Det kan vara
existentiella frågor, mobbing, missbruk,
övergrepp med mera.
När jag hade sådana lektioner visste
jag att det väckte en massa tankar hos
eleverna. Tankar kring hur deras egen
barndom och uppväxt hade sett ut. Efter
dessa lektioner kom det alltid fram elever
till mig som ville prata om sig själva. Det
var oftast tjejer och oftast de som redan
hade börjat bearbeta sina upplevelser.
Ofta tänkte jag att jag inte hade nått de
jag egentligen ville nå, och undrade hur
jag skulle kunna nå de andra, de som
inte kom fram efter lektionerna. Det
handlade framför allt om killarna, men
även vissa tjejer.
Ett av mina ämnen var kommunikation
och där uppehöll jag mig ofta vid
den icke-verbala kommunikationen. Min
”tes” var att det inte går att kommunicera
särskilt bra utan att se människan
man talar med. Detta för att man då inte
kan se och läsa de signaler man får från
mimik, blickar och kroppsspråk.
Min absoluta uppfattning var därför
det inte gick att lära känna en person på
ett nära sätt via chatt – att det inte kunde
bli en kommunikation med djup. En
uppfattning som jag har fått revidera.
...det började med mail
Jag började undervisa i data och brukade då skicka gruppmail till
eleverna, där de kunde se vad de skulle göra på den aktuella
lektionen. När lektionen var slut krävde jag ett mail tillbaka, där
de berättade vad de gjort under dagens lektion. Jag upptäckte ganska
snart att jag fi ck väldigt personliga svar på dessa mail.
Det kunde vara: ”I dag har jag inte
gjort så mycket, för att jag är ledsen över
en sak”. Detta gjorde att jag inte längre
kände att jag kunde skicka grupputskick,
utan det övergick till mer personliga
mail. Redan där fi ck jag en annorlunda
kontakt med fl era av eleverna.
...min första community
Våren 1999 hade eleverna hittat en community på Internet som hette
”Skunk” och de bad mig att komma dit. Så fort jag hade gått
med i Skunk ville de fl esta av mina elever att vi skulle skapa en kompisrelation
på Skunk. Det innebär att man lägger till varandra på
en ”kompislista” och sedan kan se om den andre är ”online”,
och på så sätt lättare få kontakt med varandra.
På Skunk, som på de fl esta communities,
har alla medlemmar en egen sida.
Jag besökte nyfi ket mina elevers sidor och
upptäckte att de var med i olika grupper
på Skunk. Jag surfade vidare till dessa
grupper för att se vad som diskuterades.
De allra fl esta grupperna var helt oskyldiga,
men jag hittade några av mina
elever som medlemmar i grupper som
jag tyckte var tveksamma. Det kunde till
exempel vara ”Vi som krökar varje helg”
eller ”Vi som röker hasch”.
Detta kunde jag ju inte ignorera, utan
började att diskutera med vederbörande
kring hur det kunde komma sig att de var
med i dessa grupper. Det visade sig att
några var med för att det var lite ”tufft”,
någon för att det var så, det vill säga att
personen ifråga rökte hasch. Det gjorde
att jag fick igång en dialog kring detta genom att jag hade sett eleven
delta i
en diskussionsgrupp på Skunk. Ännu
en gång fann jag nya sidor hos vissa av
mina elever.
...och så ICQ
Snart var det dags för eleverna att ta med mig ytterligare ett steg. Det
skedde hela tiden på elevernas, och framför allt killarnas initiativ.
Nu blev det dags att skaffa ”ICQ”, en sorts chattprogram, där
man lägger till varandra på en lista och sedan sker en tvåvägskommunikation
mellan dessa två personer. Du väljer själv vem du vill lägga
till på din lista och det går också att välja om du vill
”visa dig” och vara vara tillgänglig för ”prat”
när du är uppkopplad på nätet. Även här hade
jag ganska snart de allra flesta av mina elever på listan.
Den stora finessen med ICQ var att jag
kunde prata enskilt en stund med dem
som jag inte hade hunnit med den dagen
i skolan. Jag kunde fråga om elever hade
tagit illa upp när jag kanske hade blivit
arg över något de gjort, eller inte gjort.
Eleverna själva hade också saker de ville
ta upp. Det kunde till exempel handla
om att en elev var utanför i klassen och att
de hade idéer om vad vi skulle göra för att
förbättra den saken. Konflikter i klassen
var andra ämnen som togs upp.
De berättade också fl era mera personliga
saker om sig själva, sådant som var
för känsligt att berätta ”öga mot öga”.
Nästa dag, när vi sågs i skolan, räckte
det ofta med en klapp på axeln så var
det utrett.
...och till lunarstorm
Nästa ställe eleverna tog med mig till var Lunarstorm, som startade
vid millennieskiftet. Samma sak hände där, eleverna sökte upp
mig och skapade kompisrelationer med mig. På Lunarstorm har jag sedan
blivit kvar. Och där håller vi fortfarande kontakt sedan just denna
klass tog studenten år 2000.
Jag har någon gång också använt
Lunarstorm i undervisningen. Det finns
flera hundra diskussionsgrupper, så kallade
”diskusar”, om allt mellan himmel
och jord. Från väldigt seriösa ämnen till
sådana som kanske inte är riktigt lika
seriösa.
Det kan handla om livet och döden,
religion, relationer, politik, pubertet,
datorer, katter, vänsterhänthet och så
vidare. Jag tror inte det finns något
ämnesområde som det inte fi nns en diskussionsgrupp
kring.
När jag arbetar med livsfrågor med
mina elever har vi gått dit och lästinlägg
kring ”anorexia”, ”självmord”,
”mobbing”. Vi har också skrivit in egna
frågor i diskussionsgrupperna och alltid
fått många svar inom några minuter.
Det är alltid intressant att se vilka
frågor som rör sig i ungdomarnas
huvud och hur de svarar varandra. Allt
sker öppet och alla kan läsa alla inlägg
och svar.
... och diskusboss
Numera är jag också själv moderator, eller som det heter på
Lunarstorm ”Diskusboss”, för en diskussionsgrupp som heter
”Föräldrar och lärare på Lunar”. Där diskuteras
frågor kring vuxnas varande på Lunarstorm.
Diskussionen rör sig mycket kring
föräldrars och vuxnas ansvar, samt skolfrågor.
Och här pågår oftast en seriös
diskussion kring hur man skall bete sig som vuxen på Lunarstorm. Vi ger
också
varandra råd kring hur man som vuxen
ska göra när man stöter på tveksamma
saker på Lunarstorm.
I denna diskussionsgrupp är det lätt
att hitta kontakter med människor i
samma ålder och det är ett utmärkt
ställe för vuxna att börja sin vistelse på
Lunarstorm.
... filter med motsatt verkan
I flera kommuner, även min egen, har det hänt att man stänger
av eleverna från att besöka just Lunarstorm och Skunk, som är
de två mest besökta ställena av den här typen. Det får
ofta motsatt effekt än den åsyftade. Stänger man av dessa två,
lär sig eleverna att hitta till dem ändå, via mer suspekta vägar.
Det finns flera webbplatser på Internet som man kan använda sig av,
för att via dem anonymt surfa in till ställen som är avstängda.
Man kan då surfa med ett annat IP-nummer (datorns identifikation) än
det man har inom kommunen.
Min erfarenhet är också att eleverna i
de lägena hittar till andra communities,
där det inte alls fi nns det säkerhetstänkande
som finns på Lunarstorm. Det fi nns
massor av sådana communities. På vissa
ställen kan du köpa och sälja horor, misshandla
personer och välja på vilket sätt
de skall misshandlas också. Är det bättre
att eleverna hittar till dessa ställen? Nej,
det tycker givetvis inte jag.
Min uppfattning är att skolan, i stället
för att stänga av och förbjuda, skall
ta en ordentlig diskussion med eleverna.
Bilda IT-råd på skolan, diskutera etik och
förhållningssätt och gör tillsammans upp
regler för hur man skall bete sig med
skolans datorer överhuvud taget. Göra
som Stig-Roland Rask på KK-stiftelsen
brukar säga ”Sätt fi ltret i människornas
huvuden, i stället för i datorn”
... ny kontaktväg
Jag har hittat en väg att nå fl era av de elever jag tidigare inte
lyckades få samma kontakt med. Det kan gälla elever som inte mår
bra, men också elever som är tysta och inte säger så mycket
i skolan. De kan tycka att det är lättare att kommunicera och berätta
mer om sig själva som personer via ett lite anonymare sätt.
Via Internet har jag kunnat skapa en
relation, som det sedan har gått att bygga
vidare på i skolan. Jag anser givetvis fortfarande
att det vanliga samtalet behövs
och att den vanliga kommunikationen
vid möten mellan människor i vanliga
livet är överlägsen den via nätet, men det
här är ett hjälpmedel att nå dit.
Jag tycker naturligtvis att detta är
intressant. Det är ju det som är min drivkraft.
Att lära känna andra människor.
På nätet möts människor på ett
annat
sätt och där spelar bakgrund, ålder och dylikt mindre roll än
i verkliga livet. Jag har lärt känna människor i alla åldrar,
inte
bara mina elever. En av mina nya vänner
är en kille på 13 år. Vi har daglig kontakt.
Han är inte en av mina elever, utan vi har
funnit varandra i min diskussionsgrupp,
där han är mycket aktiv och skriver kloka
saker. Jag tror knappast att han och jag
skulle ha blivit vänner på detta sätt om
vi inte hade ”setts” på nätet
...läsa mellan raderna
När det gäller kommunikation har jag fått revidera min uppfattning
om att det inte går att nå en djupare relation via nätet. Jag
har upptäckt att man lär sig läsa mellan raderna på ett
nytt sätt. Det går att avläsa en hel del i vad människor
skriver och vad det är de egentligen menar.
Ett sätt är att använda så kallade smileys,
för att uttrycka känslor. Det är också
skillnad på vilka ord man väljer. Om jag
frågar en person hur han eller hon mår,
och får svaret ”KANON!!!!!” eller ”bra”,
så ser jag givetvis skillnad på det. Har
vi då pratat ett tag med varandra vet jag
hur den personen vanligtvis uttrycker
sig och reagerar när det inte sker på det
vanligt viset.
...sätta gränser
En lärdom är att även om detta är intressant och roligt,
gäller det att komma ihåg att dra en gräns. Risken fi nns att
det känns som om ungdomarna vill ”äta upp en”, om man
inte ser till att dra gränser. Det är inte meningsfullt att bedriva
någon form av terapi. De som jag har upptäckt mår så
dåligt, har jag givetvis slussat vidare till professionell hjälp.
Själv markerar jag och visar att: ”Här
går gränsen! Nu vill jag inte prata
längre”, ”Jag är ledig nu och vill inte
prata skolfrågor här”. På nätet är jag Pia
Privat, jag svarar inte på direkta skolfrågor
av typen, ”vad hade jag på provet, vad
skall vi göra på lektionen i morgon”.
En bra funktion i detta sammanhang är
att man kan välja om man vill ”visa sig”
eller inte. På till exempel ICQ fi nns alltid
möjligheten att göra sig ”invisible” och
då ser de inte att man är vid datorn.
Jag är medveten om att det här inte
passar alla lärare, men vill visa på ett sätt
man kan använda sig av.
... ungdomar vill bli sedda
Slutligen vill jag peka på att deltagande i Lunarstorm och andra communities
ger en möjlighet att delta i ungdomarnas värld på ett helt annat
sätt än tidigare. När annars har man haft full insyn i deras
tankar och funderingar? Och det sker på ett helt öppet och tillåtet
sätt. De allra fl esta ungdomar vill dessutom att vi, lärare och föräldrar,
skall fi nnas där. De vill ju bli sedda!
Kanske kan detta leda till en bättre
förståelse mellan generationerna? Det är
ju inte bara vi som skall förstå dem, utan
vi kanske också kan göra så att de förstår
oss bättre?
När
man chattar, använder man sig inte av sitt vanliga namn, utan
väljer
ett så kallat ”nickname”. Det gör att den
som vill kan vara lite mera
anonym. Det kan vara svårare att veta vem som är vem.
Men, det är
faktiskt så att de man börjar chatta med är ens
vänner, vilket innebär att
man ändå inte är anonym, ”alla” vet
ändå vem man är. När det gäller mig
själv har alltid mina elever berättat för mig vad
de heter på chattarna,
eftersom de vill ha kontakt. Detsamma gäller mig själv,
jag har givetvis ett
eget nickname och det har aldrig varit hemligt för mina elever.