Untitled Document

Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

 

[läs.mer]

Det handlar om att hålla kontakten

– Det är viktigt att vi inte bara ser problem med nya företeelser. Det menar AnnBritt Enochsson, forskare vid Karlstad universitet, som börjat studera Lunarstorm.

När AnnBritt Enochsson har varit på resande fot tillsammans med sina egna tonårsbarn har de hela tiden haft kontakt med sina kompisar hemma i Sverige via Lunarstorm.

– De har kunnat vara med i gemenskapen, trots att de inte varit hemma. Och det är vad Lunarstorm till stora delar handlar om för ungdomarna, menar AnnBritt, att hålla kontakten.

ungdomars egna tankar
Barn kan en hel del. De är förnuftiga och kan tänka kritiskt kring den information de hittar på Internet. Det konstaterade AnnBritt Enochssons i sin avhandling om en fjärdeklass fria informationssökning på Internet, som publicerades 2001. Nu har hon undersökt hur tonåringar i 13-årsåldern tänker och reflekterar kring sitt deltagande i Lunarstorm. På samma sätt som i sin avhandling utgår AnnBritt även denna gång från barnen och tonåringarnas egna tankar.

Egentligen skulle AnnBritt Enochsson göra en uppföljningsstudie kring informationssökning i samma klass som hon följde i sitt avhandlingsarbete. Men på grund av olika omständigheter blev det rätt lite informationssökning för den klass som AnnBritt skulle studera. Istället blev hon nyfiken på Lunarstorm, som eleverna ägnade mycket tid åt. I en första studie har elever från en sexa och en sjua besvarat enkäter och några elever i varje klass har sedan djupintervjuats.

Syftet med studien var att ta reda på vad Lunarstorm betyder för yngre tonåringar, vad de själva anser vara orsaken till att den är så populär och vilka risker de själva ser med Lunarstorm.

forskning saknas
Lunarstorm är unikt, inte bara i Sverige utan även i ett globalt perspektiv. Det representerar också också en relativt ny företeelse, påpekar AnnBritt Enochsson. Detta innebär att det inte finns så mycket forskning kring denna typ av virtuella gemenskaper på nätet.

En av de vanligaste vrångföreställningarna handlar om att ungdomarna leker med sina identiter, låtsas att de är någon annan än de är både när det gäller ålder och kön.

– På Lunarstorm är det vanligaste att man har sin egen ålder och sitt eget kön. De studier som handlar om att ungdomar använder sig av en annan identitet handlar oftast om chattar, eller muddar, där det ju också finns någon form av spelidé. Men det är ofta det som vuxna har i bakhuvudet när de talar om Lunar.

Bland de tonåringar Annbritt Enochsson intevjuade återkom ständigt några olika teman när de pratade om Lunarstorm: att skapa kontakt, fördjupad kommunikation, bemötande, beroende och förutsättningar.

På Lunarstorm umgås man huvudsakligen med dem man redan känner.

– För ungdomar har Lunarstorm ingenting med datorer att göra. De umgås i verkliga livet, pratar i telefon, skickar sms, håller kontakt på Lunarstorm.

Det är ett sätt att lära känna varandra bättre, man får en djupare kontakt säger AnnBritts intervjuobjekt, ”… man kan vara mer personlig. Man kan verkligen säga det man känner.”

– De ungdomar som ingått i min studie har sett andra sidor av sina klasskompisar via Lunar. De får mer tid till eftertänksamhet och tid att uttrycka sig.

god stämning och tydliga gränser
Även om det kan uppstå situationer med mobbning och tråkningar på Lunar, verkar merparten av ungdomarna tycka att stämningen är vänlig. Barnens rätt i samhället, BRIS, gjorde för ett par år sedan en enkätundersökning om mobbning på nätet som baserar sig på svar från närmare 6 800 medlemmar under 18 år på Lunarstorm och Passagen. I rapporten resoneras kring att det troligen finns en övervikt av ungdomar som varit utsatta för mobbning i verkliga livet bland dem som svarat. Men man konstaterar också att de som svarat på enkäten uppger att det är mindre vanligt med mobbning på nätet, likaså var det färre som själva hade mobbat någon på nätet, jämfört med i verkliga livet.

Bland de ungdomar AnnBritt Enochsson intervjuat har de flesta inte stött på några elakheter på nätet. Och de som har råkat ut för att någon betett sig illa mot dem har ofta snabbt fått hjälp av andra.

– På Lunarstorm finns det också tydliga gränser, den som missköter sig blir avstängd.

skolan och Lunarstorm
Lunarstorm har med största sannolikhet diskuterats på varenda svensk skola. En del har valt att stänga av Lunarstorm, temporärt eller permanent. AnnBritt Enochsson har stött på många olika synpunkter kring Lunarstorm när hon besökt olika skolor runt om i landet.

En av de lärare vars klass hon har studerat har en egen hemsida på Lunarstorm där hon länkar till en annan plats på webben där klassen hittar skoluppgifter och kan diskutera kring dem.

– De ställen där det verkar fungera bäst är där det finns tydliga regler. På en del skolor kan eleverna sitta på håltimmar, andra gånger har man en överenskommelse om att använda fem minuter av lektionen för att ”kolla av” sin Lunar.

– När jag själv gick i skolan gömde vi serietidningar under bänklocket och satt och dagdrömde. Genom datorerna blir det mera synligt när eleverna ägnar sig åt något annat än skolarbetet.

Men det viktigaste är att vuxna och lärare tar reda på vad det handlar om innan de skaffar sig en åsikt, menar AnnBritt. Hon har själv skaffat sig ett eget ”krypin” på Lunarstorm och hittat flera vuxna som finns där.

– Det är som att nattvandra. Visa att vuxna finns överallt. Att gå in som vuxen är också ett sätt att hålla sig orienterad om vad ens egna och andras barn och ungdomar sysslar med.

När AnnBritt skaffade sig en egen Lunar undrade hon en del över hur de egna tonårsbarnen skulle reagera. Det visade sig att båda två satte upp henne på sina kompislistor och också presenterar henne som sin mamma.

– Visst tycker de att jag är pinsam ibland, men så är det ju också i verkliga livet.

En sak som ofta glöms bort i diskussionen kring Lunarstorm och skolan är att många barn och ungdomar har restriktioner kring användandet av Internet och dator hemma. Många har modemuppkopplingar som dels kostar mycket pengar, dels blockerar telefonen. Andra har syskon som de ska slåss med om datoranvändningen. Skolans snabbare uppkopplingar och tillgång till datorer kan vara en förutsättning för att delta i den del av det sociala livet som Lunarstorm och andra nätgemenskaper representerar.

fortsatt forskning
Lunarstorm och ungdomars användning av denna typ av nätgemenskaper engagerar och intressar AnnBritt Enochsson som vill fortsätta att utforska ämnet. Och då bland annat titta på mer på de möjligheter som ges och hur ungdomarna använder dem.

 

Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

läs.mer

På AnnBritt Enochssons hemsida kan du läsa mer om hennes forskning. Flera artiklar och rapporter finns publicerade, bl a den om Lunarstorm:
www.uv.kau.se/enochsson/absv.htm

BRIS webbrapport finns på: www.bris.se

Läs mer om AnnBritt Enochssons doktorsavhandling i Datorn i Utbildningen nr 7-8/2001. www.diu.se.



Datorn i Utbildningen nr 2 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 030401