– Det är viktigt att vi
inte bara ser problem
med nya företeelser.
Det menar AnnBritt
Enochsson, forskare
vid Karlstad universitet,
som börjat studera
Lunarstorm.
När AnnBritt Enochsson har varit på resande
fot tillsammans med sina egna tonårsbarn har de hela tiden haft kontakt
med sina kompisar hemma i Sverige via Lunarstorm.
– De har kunnat vara med i gemenskapen, trots att de
inte varit hemma. Och det är vad Lunarstorm till stora delar handlar om
för ungdomarna, menar AnnBritt, att hålla kontakten.
ungdomars egna tankar
Barn kan en hel del. De är förnuftiga och kan tänka kritiskt
kring den information de hittar på Internet. Det konstaterade AnnBritt
Enochssons i sin avhandling om en fjärdeklass fria informationssökning
på Internet, som publicerades 2001. Nu har hon undersökt hur tonåringar
i 13-årsåldern tänker och reflekterar kring sitt deltagande
i Lunarstorm. På samma sätt som i sin avhandling utgår AnnBritt
även denna gång från barnen och tonåringarnas egna tankar.
Egentligen skulle AnnBritt Enochsson göra en uppföljningsstudie
kring informationssökning i samma klass som hon följde i sitt avhandlingsarbete.
Men på grund av olika omständigheter blev det rätt lite informationssökning
för den klass som AnnBritt skulle studera. Istället blev hon nyfiken
på Lunarstorm, som eleverna ägnade mycket tid åt. I en första
studie har elever från en sexa och en sjua besvarat enkäter och några
elever i varje klass har sedan djupintervjuats.
Syftet med studien var att ta reda på vad Lunarstorm
betyder för yngre tonåringar, vad de själva anser vara orsaken
till att den är så populär och vilka risker de själva ser
med Lunarstorm.
forskning saknas
Lunarstorm är unikt, inte bara i Sverige utan även i ett globalt perspektiv.
Det representerar också också en relativt ny företeelse, påpekar
AnnBritt Enochsson. Detta innebär att det inte finns så mycket forskning
kring denna typ av virtuella gemenskaper på nätet.
En av de vanligaste vrångföreställningarna
handlar om att ungdomarna leker med sina identiter, låtsas att de är
någon annan än de är både när det gäller ålder
och kön.
– På Lunarstorm är det vanligaste att man
har sin egen ålder och sitt eget kön. De studier som handlar om att
ungdomar använder sig av en annan identitet handlar oftast om chattar,
eller muddar, där det ju också finns någon form av spelidé.
Men det är ofta det som vuxna har i bakhuvudet när de talar om Lunar.
Bland de tonåringar Annbritt Enochsson intevjuade återkom
ständigt några olika teman när de pratade om Lunarstorm: att
skapa kontakt, fördjupad kommunikation, bemötande, beroende och förutsättningar.
På Lunarstorm umgås man huvudsakligen med dem
man redan känner.
– För ungdomar har Lunarstorm ingenting med datorer
att göra. De umgås i verkliga livet, pratar i telefon, skickar sms,
håller kontakt på Lunarstorm.
Det är ett sätt att lära känna varandra
bättre, man får en djupare kontakt säger AnnBritts intervjuobjekt,
”… man kan vara mer personlig. Man kan verkligen säga det man
känner.”
– De ungdomar som ingått i min studie har sett
andra sidor av sina klasskompisar via Lunar. De får mer tid till eftertänksamhet
och tid att uttrycka sig.
god stämning och tydliga gränser
Även om det kan uppstå situationer med mobbning och tråkningar
på Lunar, verkar merparten av ungdomarna tycka att stämningen är
vänlig. Barnens rätt i samhället, BRIS, gjorde för ett par
år sedan en enkätundersökning om mobbning på nätet
som baserar sig på svar från närmare 6 800 medlemmar under
18 år på Lunarstorm och Passagen. I rapporten resoneras kring att
det troligen finns en övervikt av ungdomar som varit utsatta för mobbning
i verkliga livet bland dem som svarat. Men man konstaterar också att de
som svarat på enkäten uppger att det är mindre vanligt med mobbning
på nätet, likaså var det färre som själva hade mobbat
någon på nätet, jämfört med i verkliga livet.
Bland de ungdomar AnnBritt Enochsson intervjuat har de flesta
inte stött på några elakheter på nätet. Och de som
har råkat ut för att någon betett sig illa mot dem har ofta
snabbt fått hjälp av andra.
– På Lunarstorm finns det också tydliga
gränser, den som missköter sig blir avstängd.
skolan och Lunarstorm
Lunarstorm har med största sannolikhet diskuterats på varenda svensk
skola. En del har valt att stänga av Lunarstorm, temporärt eller permanent.
AnnBritt Enochsson har stött på många olika synpunkter kring
Lunarstorm när hon besökt olika skolor runt om i landet.
En av de lärare vars klass hon har studerat har en egen
hemsida på Lunarstorm där hon länkar till en annan plats på
webben där klassen hittar skoluppgifter och kan diskutera kring dem.
– De ställen där det verkar fungera bäst
är där det finns tydliga regler. På en del skolor kan eleverna
sitta på håltimmar, andra gånger har man en överenskommelse
om att använda fem minuter av lektionen för att ”kolla av”
sin Lunar.
– När jag själv gick i skolan gömde
vi serietidningar under bänklocket och satt och dagdrömde. Genom datorerna
blir det mera synligt när eleverna ägnar sig åt något
annat än skolarbetet.
Men det viktigaste är att vuxna och lärare tar
reda på vad det handlar om innan de skaffar sig en åsikt, menar
AnnBritt. Hon har själv skaffat sig ett eget ”krypin” på
Lunarstorm och hittat flera vuxna som finns där.
– Det är som att nattvandra. Visa att vuxna finns
överallt. Att gå in som vuxen är också ett sätt att
hålla sig orienterad om vad ens egna och andras barn och ungdomar sysslar
med.
När AnnBritt skaffade sig en egen Lunar undrade hon
en del över hur de egna tonårsbarnen skulle reagera. Det visade sig
att båda två satte upp henne på sina kompislistor och också
presenterar henne som sin mamma.
– Visst tycker de att jag är pinsam ibland, men
så är det ju också i verkliga livet.
En sak som ofta glöms bort i diskussionen kring Lunarstorm
och skolan är att många barn och ungdomar har restriktioner kring
användandet av Internet och dator hemma. Många har modemuppkopplingar
som dels kostar mycket pengar, dels blockerar telefonen. Andra har syskon som
de ska slåss med om datoranvändningen. Skolans snabbare uppkopplingar
och tillgång till datorer kan vara en förutsättning för
att delta i den del av det sociala livet som Lunarstorm och andra nätgemenskaper
representerar.
fortsatt forskning
Lunarstorm och ungdomars användning av denna typ av nätgemenskaper
engagerar och intressar AnnBritt Enochsson som vill fortsätta att utforska
ämnet. Och då bland annat titta på mer på de möjligheter
som ges och hur ungdomarna använder dem.
På
AnnBritt Enochssons hemsida kan du läsa mer om hennes forskning.
Flera artiklar och rapporter finns publicerade, bl a den om Lunarstorm:
www.uv.kau.se/enochsson/absv.htm