”… med utgångspunkt
i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper …”,
säger läroplanen. Hur ser den värld ut där eleverna vistas?
– De chattar, säger vi om ungdomarna, där
de sitter, ofta flera, vid datorn. Vare sig vi säger ”chattar”
eller försvenskar det till ”tjattar” rymmer uttrycket en distansering.
Det är en smula nedsättande. Ungdomens värld har mer än
någonsin kommit att bli en annan än den vi vuxna upplevde i samma
ålder. Här är det SMS-kontakt, krypin på nätet och
chat-samtal som gäller. Och här – mitt i ungdomskulturen - startar
vi vårt tema kring mötesplatser och gemenskaper på nätet.
Staffan Henningsson för oss direkt in i mötet med ungdomar som visar
hur dessa miljöer ger ”erfarenheter, språk och kunskaper”.
Frågan är hur detta bildar bakgrund till lärandet i skolan.
Några av dessa medier, som SMS, är privata, en-till-en-samtal.
Andra, som dina sidor på LunarStorm, är publika. Här talar du
till många. Att skriva något om kompisar här blir allvarligare
än ett snabbt tillmäle på skolgården. Nya frågor
om etik dyker upp. Vi har tidigare diskuterat hur dessa nya publika mötesplatserna
innebär ett inträde i det offentliga rummet. (DiU nr 4/01 och 1/02)
Vi har också mött nederländske forskaren Wim Veen och hans bild
av ungdomsgenerationen, Homo Zappiens. (DiU nr 5/01) Men det finns många
andra aspekter.
I detta nummer är vårt fokus riktat mot den ungdomskultur
som integrerat mötet och gemenskaper på nätet. Ett påfallande
drag är den skriftliga kommunikation som gäller i många av dessa
världar. Här sker en väsentlig språklig utveckling. Hur
påverkar det språket? Vi för också en diskussion kring
hur lärare kan möta dessa miljöer. Som lärare och vuxen
kan man känna tvekan att kliva in i ungdomens rum, att man gör intrång.
Andra har, inbjudna av sina elever, klivit på. Följ Pia Widegrens
resa. Nu leder hon diskussioner kring vuxna på Lunar med ”föräldrar
och lärare på Lunar”, en sorts motsvarighet till ”Föräldravandringar
på stan”. Deras fråga: hur kan vuxna närvara i ungdomsvärlden?
Och slutligen vidgar vi med forskaren Ann-Katrin Svensson perspektivet till
en jämförelse mellan hemmets och skolans datorbruk.
Följ med våra lärare och forskare och Datorn
i Utbildningen på en guidad tur i ungdomens nya värld. Och vi vill
gärna att du skriver till oss. Tipsar, debatterar och lägger till
dina synpunkter och erfarenheter!
Rikskonferensen Datorn i Utbildningen äger rum i Sandviken,
i år den 14-15 maj (www.sandviken.se/fdiu). Du vet väl att Lunars
grundare, Richard Ericsson - prisbelönt för årets bästa
webbplats 2002 – medverkar! Passa på att ta upp diskussionen kring
Lunar och mötet mellan ungdomar och vuxna. Där utses också vinnaren
av lärarpriset Guldäpplet 2003 och framtiden utstakas för Föreningen
Datorn i Utbildningen.
Ungdomar behöver sina mötesplatser, lärare
sina. Du är väl med som prenumerant och på Rikskonferensen?