Untitled Document

Av:Peter Becker
E-post:
peter.becker@diu.se

 

Ungdomars mötesplatser – och lärares

”… med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper …”, säger läroplanen. Hur ser den värld ut där eleverna vistas?

– De chattar, säger vi om ungdomarna, där de sitter, ofta flera, vid datorn. Vare sig vi säger ”chattar” eller försvenskar det till ”tjattar” rymmer uttrycket en distansering. Det är en smula nedsättande. Ungdomens värld har mer än någonsin kommit att bli en annan än den vi vuxna upplevde i samma ålder. Här är det SMS-kontakt, krypin på nätet och chat-samtal som gäller. Och här – mitt i ungdomskulturen - startar vi vårt tema kring mötesplatser och gemenskaper på nätet. Staffan Henningsson för oss direkt in i mötet med ungdomar som visar hur dessa miljöer ger ”erfarenheter, språk och kunskaper”. Frågan är hur detta bildar bakgrund till lärandet i skolan.

Några av dessa medier, som SMS, är privata, en-till-en-samtal. Andra, som dina sidor på LunarStorm, är publika. Här talar du till många. Att skriva något om kompisar här blir allvarligare än ett snabbt tillmäle på skolgården. Nya frågor om etik dyker upp. Vi har tidigare diskuterat hur dessa nya publika mötesplatserna innebär ett inträde i det offentliga rummet. (DiU nr 4/01 och 1/02) Vi har också mött nederländske forskaren Wim Veen och hans bild av ungdomsgenerationen, Homo Zappiens. (DiU nr 5/01) Men det finns många andra aspekter.

I detta nummer är vårt fokus riktat mot den ungdomskultur som integrerat mötet och gemenskaper på nätet. Ett påfallande drag är den skriftliga kommunikation som gäller i många av dessa världar. Här sker en väsentlig språklig utveckling. Hur påverkar det språket? Vi för också en diskussion kring hur lärare kan möta dessa miljöer. Som lärare och vuxen kan man känna tvekan att kliva in i ungdomens rum, att man gör intrång. Andra har, inbjudna av sina elever, klivit på. Följ Pia Widegrens resa. Nu leder hon diskussioner kring vuxna på Lunar med ”föräldrar och lärare på Lunar”, en sorts motsvarighet till ”Föräldravandringar på stan”. Deras fråga: hur kan vuxna närvara i ungdomsvärlden? Och slutligen vidgar vi med forskaren Ann-Katrin Svensson perspektivet till en jämförelse mellan hemmets och skolans datorbruk.

Följ med våra lärare och forskare och Datorn i Utbildningen på en guidad tur i ungdomens nya värld. Och vi vill gärna att du skriver till oss. Tipsar, debatterar och lägger till dina synpunkter och erfarenheter!

Rikskonferensen Datorn i Utbildningen äger rum i Sandviken, i år den 14-15 maj (www.sandviken.se/fdiu). Du vet väl att Lunars grundare, Richard Ericsson - prisbelönt för årets bästa webbplats 2002 – medverkar! Passa på att ta upp diskussionen kring Lunar och mötet mellan ungdomar och vuxna. Där utses också vinnaren av lärarpriset Guldäpplet 2003 och framtiden utstakas för Föreningen Datorn i Utbildningen.

Ungdomar behöver sina mötesplatser, lärare sina. Du är väl med som prenumerant och på Rikskonferensen?

 

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se


Datorn i Utbildningen nr 2 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 030401