Untitled Document

Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

 

Låt oss mejla och chatta

– Vi måste lyssna på ungdomarna. De kan ge oss en liten vink om vart samhället är på väg, säger Ann-Katrin Svensson, docent i pedagogik, vid högskolan i Jönköping.

– Genom att studera hur ungdomar använder datorerna på fritiden, och vad de anser vara meningsfull användning av den nya tekniken kan vi utröna vad deras fritidsanvändning kan tillföra arbetet i skolan.

Ann-Katrin Svensson är docent i pedagogik vid högskolan i Jönköping. Hon har i en rad studier följt användningen av datorer bland barn i förskolan och skolans lägre årskurser, och bland annat tittat på skillnaderna i barnens datoranvändning hemma och i förskolan.

Nu har hon gått uppåt i åldrarna och studerat 15-åringars datoranvändning, i skolan och på fritiden. Totalt har 176 15-åringar på fyra olika skolor besvarat frågor om sitt datoranvändande och hur de skulle vilja att datorn används i skolan. Och precis som i tidigare studier av förskolebarn visar det sig att även 15- åringarna har ett mer kvalifi cerat datoranvändande hemma än de har i skolan.

kvalificerat jobb hemma
– Vid datorn hemma utvecklar ungdomarna tänkandet, kommunikationen och även det tekniska kunnandet, säger Ann-Katrin Svensson.

På fritiden använder de digitalkameror, behandlar bilder, chattar, mejlar, kommunicerar via Lunarstorm. De gör hemsidor, spelar strategispel och lär sig en hel del teknik. När datorn kraschar hemma är de tvungna att själva lösa problemen, och det gör att framför allt killarna som spelar mycket spel lär sig en hel del om tekniken. De gör också sina skolarbeten på hemmadatorn. Hela 70 procent av fl ickorna och 51 procent av pojkarna använder datorn hemma för skolarbete.

Datoranvändningen i skolan ser annorlunda ut för de ungdomar som ingår i Ann-Katrins studie.

– I skolan använder de huvudsakligen datorerna för ordbehandling, de surfar lite och söker lite fakta. Enkla saker.

Till en del är det ett tidsproblem, menar Ann-Katrin. Den enskilde läraren är ofta pressad av hinna igenom allt som eleverna ska lära sig. Och då fi nns det inte plats för datorerna ”också”.

– Det är inte alltid lärarna använder datorerna på ett insiktsfullt sätt. Eleverna kan få 15 minuter att söka efter fakta på Internet. Istället för att ge en uppgift som ska redovisas om två veckor, så att ungdomarna får tid och möjlighet att lösa uppgiften.

– Ungdomarna får inte tid att tänka, eller att lösa problem.

Samtidigt handlar det om att pedagogiken måste utvecklas för att datorerna ska bli ett användbart verktyg – även i skolan. På bara några år har datorerna gjort sitt intåg i skolan, och det fi nns en rad skäl att satsa på IT i skolan, men förändringar tar tid. Skolan står inför ett paradigmskifte i synen på kunskap

– och sådana gör ont, menar Ann-Katrin Svensson.

om eleverna får bestämma
Ann-Katrin Svensson har frågat hur eleverna vill kunna använda datorn i skolan. Och om 15-åringarna fick bestämma skulle datorn fungera som ett naturligt verktyg i skolan. De vill kunna använda datorn mycket mer i skolarbetet, både på lektioner och raster, samtidigt som de vill ha ordning och reda och hjälp av lärarna.

Eleverna vill i stora delar göra allt med datorstöd – i dag fi nns det för många restriktioner. De vill ha fler datorer, längre tid för sökning och de vill göra fi lm och musik i skolan. De vill kunna få uppgifter via mejl och kunna redovisa via mejl, de vill komma åt sina skolarbeten från datorn hemma och även kunna arbeta hemifrån, åtminstone en halv dag i veckan. Några vill också få förslag från skolan på program som de kan använda hemma för att öva till exempel glosor och matematik. Men eleverna vill också att det fi nns lärare som övervakar datoranvändningen och hjälper till.

– De vill själva ha restriktioner kring användningen av skolans datorer, eftersom det finns elever som ockuperar datorerna och gör ”förbjudna” saker i datasalarna.

kommunikation och strategiskt tänkande
15-åringarna uppfattar arbetet med stöd av datorer som meningsfullt och det bidrar till att skapa gemenskap och samarbete. Många använder ocskå skolans datorer för att sköta de sociala kontakterna och sedan gör de skolarbetet hemma.

– Många elever har dålig uppkoppling hemma och då passar de istället på att sköta den delen i skolan.

Och det behöver inte vara fel menar Ann-Katrin Svensson. Skolan är också en social institution och eleverna löser sina uppgifter, om än inte på det sätt som skolan tänkt sig.

Till elevernas hemanvändning hör också spelandet. Fler pojkar (71 procent) än flickor (25 procent) använder datorn hemma för spel. Flickorna spelar oftast Sims, som är ett ”snällt” spel, medan pojkarna spelar helt andra spel ofta våldsamma, men också fotbollsspel. Gemensamt är att det ofta är ett stort inslag av strategiskt tänkande i spelen. Och samarbete, antingen genom att man spelar tillsammans eller har kontakt med andra via Internet.

– Det är bra med spel, men många har ett budskap som man inte kan vara annat än kritisk till.

Ann-Katrin Svensson är inte främmande för att elevernas spelintresse också kan användas i skolan.

– Det finns en mängd bra spel. I till exempel fotbollsspelen ingår mycket strategiskt tänkande. För att vinna med sina fotbollslag måste de kunna köpa rätt spelare, fundera på hur köpet ska fi nansieras, lägga upp strategier. Och Sims är ett pedagogiskt och bra spel som borde kunna fi nnas i skolan parallellt med böcker.

– Alla spel hör inte hemma i skolan, men det gör inte all litteratur heller, påpekar Ann-Katrin.

IT-pedagogen gör skillnad
Hur datorerna används i skolan kan också påverka ungdomarnas datoranvändning på fritiden. En av de skolor som ingått i Ann-Katrin Svenssons undersökning har en hög andel elever med invandrarbakgrund. Det är en skola som har satsat mycket på att använda datorn i undervisningen och eleverna arbetar mycket med datorn. Det visar sig i studien att eleverna på denna skola också använder datorn hemma för skolarbete i högre grad än eleverna på de skolor som inte hade samma höga datoranvändning i skolan.

– Jag hade nog förväntat mig att de här eleverna skulle spela mer hemma. Istället visade det sig att 71 procent av eleverna på den skolan använder hemmadatorn för skolarbete.

Eleverna på just den skolan har också fått en grundligare datorutbildning än eleverna på de andra skolorna. De har fått lära sig att göra hemsidor, använda presentations- och kalkylprogram och skolan har satsat mycket på att lära eleverna att söka på Internet. Skolan har också anställt en lärare, IT-pedagog, på 60 procent av en heltidstjänst för att inspirera andra lärare, hålla ordning i datasalarna och stötta eleverna.

– Andra skolor har kanske 10 procent sådan hjälp. Det är för lite, det måste vara halvtid eller mer, anser Ann-Katrin Svensson.

Lärarna kämpar på, menar Ann-Katrin, men de behöver stöd och utbildning. Men det gör också eleverna. Även om många av eleverna är mycket kompetenta datoranvändare, finns det andra som saknar baskunskaper och inte heller har tillgång till dator hemma. Eleverna behöver också mycket stöd för att bli kritiskt granskande och refl ekterande.

– Skolan ska utveckla elevernas tankeförmåga. Kunna vara en plats för intellektuella samtal där läraren är mer inspiratör än kunskapsförmedlare.

Då spelar det mindre roll om eleverna sköter det sociala livet i skolan och jobbar hemma. Men i skolan ska det fi nnas utrymme att diskutera, värdera, refl ektera och tänka.

 

Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se



Datorn i Utbildningen nr 2 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 030401