Flash för nybörjare

Av: Gunnar Jutelius,
E-Post: gunnarjutelius@hotmail.com

 

Flash för nybörjare

Se resultatet
Ta hem .zip-fil

Det är vår i luften och vad kan vara trevligare än att berätta lite om fåglarnas liv och leverne under vårmånaderna. Särskilt som man själv och alla andra blir så glad av att få göra något med rörlig bild och ljud för att sen ha något att glädjas åt under regnvåta, mörka höstmånader.

Tittar man på den här Flashanimationen får man se föräldrapippin stå och hoppa på samma ställe medan barnpippin hoppar ut ur boet och fortsätter hoppa fram längs trädsgrenen för att förhoppningsvis ta till vingarna och segla ut på egna färder i lufthavet.

Med Insert > Layer gör man nya lager. På de översta två lagren finns ljud. Ljudfilerna vissling1.wav och vissling2.wav har tagits in genom att gå till Arkiv > Importera. Efter Import lägger sig ljudfilerna i biblioteket som man hittar under Window > Library.

För att hela ljudfilerna ska spelas upp får man lov att skapa rutor längs tidsaxeln genom att högerklicka t.ex. ruta 30 och sen välja Insert Frame. För att kunna börja spela upp ljudet innan hela ljudfilen har laddats ner så ser man till att på Properties-menyn som man hittar under Window välja Sync:

För att kunna animera med hjälp av motiontween(rörelseinterpolering) så behöver man ha ett filmklipp. Föräldern och barnet är bägge samma filmklipp döpt till pippi1 i biblioteket. För att skapa ett filmklipp så målar man någonting på scenen för att sen markera det man målat och välja Insert  > Convert to Symbol och välja Movie Clip.

För att det ska gå att animera ett filmklipp så måste det ligga på ett eget lager. Vad man ska lägga märke till är att på lagret förälder bara finns en keyframe(nyckelbildruta) på första rutan medan det på lagret barn också finns en keyframe på ruta 30 som skapats genom att rutan högerklickats och Insert Keyframe valts. Barnpippin finns ute på scenens högerkant på nyckelbildrutan på den första rutan. På nyckelbildrutan på ruta 30 finns barnpippin ute i scenens vänsterkant. För att få filmklippet att röra sig från höger till vänster så har den första nyckelbildrutan högerklickats och Create Motion Tween valts. För att det ska se ut som barnpippin kommer fram ur boet så har trädet delats upp på två lager – träd fram och träd bak.

Filmklipp har egna tidsaxlar. Genom att dubbelklicka ett filmklipp ute på scenen så kan man redigera det. Jag har sett till att skapa en nyckelbildruta på ruta 2 genom att högerklicka den och välja Insert Keyframe. På den nya nyckelbildrutan så har jag flyttat pippins alla delar några pixels uppåt. Det är allt som behövs för att få de bägge pippifåglarna att skutta på scenen.

Det går nu att skapa en .html-fil och en .swf-fil att skicka in till en webbserver genom att gå till File > Publish, men för att allting på scenen ska dyka upp samtidigt och ljudet finnas med när man kommer in på webbsidan så behöver man ha en inladdningsmätare.

Jag har gjort en inladdningsmätare du kan använda till dina egna animationer. För att få den att fungera så behöver man flytta alla nyckelbildrutorna på ruta 1 till ruta 2 och sen klistra in inladdningsmätaren på något av lagren på ruta 1. Man behöver också ta fram programmeringsmenyn och med någon nyckelbildruta på ruta 1 markerad skriva in bits=7000; stop();

Det är inte säkert att det är just 7000 man ska använda. För att få reda på det tal man ska skriva in så får man lov att gå till Control > Test Movie och välja modemhastighet under Debug, sen ta fram Bandwidth Profiler under View. På raden under Loaded får man reda på det tal man kan använda – i det här fallet 8130 bitar. Jag använde istället 7000 för att låta resten av bitarna laddas in under uppspelningens gång. För att testa att animationen inte stoppar upp trots att man inte laddat ner alla bitar i förväg så går man till View > Show Streaming. Funkar det så kan man gå till File > Publish och få en .html-fil och en .swf-fil som funkar också på webben.

 

Av: Gunnar Jutelius,
E-Post: gunnarjutelius@hotmail.com



Datorn i Utbildningen nr 2 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 030401