Untitled Document

 

Några röster om framtidens mötesplats
Det finns många tankar kring mötesplatser för fortsatt kompetensutvecklingen kring skola och IT, och Föreningen Datorn i Utbildningens framtida inriktning och organisation.


Britt-Inger Berntsson,
IT-pedagog i Trollhättans kommun och nätverkssamordnare i Västra Götaland, norra.

Hur ser du på behovet och former för ITfortbildningsbehovet framöver, efter ITiS?

För mig kan behovet av IT-fortbildning delas in i tre olika områden på olika nivåer. Jag ser att fokus kan ligga på presentationer, ljud och bild samt webben. Det är viktigt att komma ihåg att 50 procent ej deltagit i ITiS av, det innebär att det fortfarande finns ett ofantligt stort behov av baskunskaper.

Vi har lärare som behöver lära sig hur och varför man kan använda Powerpoint samtidigt som andra behöver fördjupa sina kunskaper kring hur man kan använda webben vid presentationer, för kommunikation, erfarenhetsutbyte. När det gäller till exempelvis ljud och bild finns de som vill/behöver lära sig att ta bilder med diskettkamera, men också de som behöver utveckla ”finliret” till exempel genom rörliga bilder.

Jag tror att vi skall försöka visa på nyttan av datorn som administrativt verktyg för pedagoger. Vad kan jag göra! Och hur. Varför skall jag göra detta? ”Whats in it for me” kan vara svårt att besvara om man inte vet vad som finns. Hands-on behövs fortfarande.

Vilken roll kan föreningen Datorn i Utbildningen spela fortsättningsvis?
Föreningen skall vara spindeln i nätet. För att till exempel sprida de kunskaper som finns ute i regionerna, vara förebildliga och visa på nyheter och nyttan. Lyfta frågor av olika slag, delge forskningsresultat och utvärderingar. Föreningen kan vara en arena där man kan dela gemensamma reflektioner med andra.

Hur ser du på förutsättningarna för regionala konferenser? Behövs även nationella konferenser, i så fall till vad?

Jag tror på idén att genomföra regionala konferenser med gemensamma teman ”á la” nätkonferensen. Avstånd och tid får allt större betydelse i en skolledares vardag och att sända flera pedagoger längre bort ”kostar på”, hur bra det än är. Att under en dag samtidigt göra ”samma sak” gör att fler kan delta. Jag tror att det är lättare att utgå från vardagen och reflekterar tillsammans regionalt som ett första steg för att sedan ges möjlighet att eventuellt lösa arbetsuppgifter centralt, att reflektera centralt.

Nationella konferensers behövs också, men kanske inte lika ofta. Vi behöver alla bryta tankar med så många som möjligt och att vid tillfälle få möjlighet att möta andra aktörer är mycket viktigt.

Vilka frågor skulle du vilja togs upp på regionala respektive nationella konferenser?
Det administrativa verktyget, elektroniska mötesplatser, flexibelt lärande, kollaborativt lärande, den nya lärarrollen, forskningsresultat kring IT och lärande.



Daniel Antonsson,
IT-strateg Sundsvalls skolor.

Hur ser du på behovet och former för ITfortbildningsbehovet framöver, efter ITiS?

Det finns alltid ett behov av fortbildning i en organisation som jobbar med lärande. Vad gäller IT-fortbildning ser jag två delar. Grundläggande IT-kunskaper, att använda datorer. Detta har många redan. För de som inte har denna vana ser jag det som självklart att det är arbetsgivarens ansvar att stödja arbetstagarna inom detta område. En strålande möjlighet är att kontiunuerligt erbjuda arbetstagarna att hyra en hemdator.

När det gäller kompetensutveckling kring IT som ett verktyg i skolutvecklingen har jag svårt att se att det behov som finns idag skulle särskiljas från skolutveckling generellt. Vi måste jobba för att se IT som ett naturligt verktyg i den skolutveckling som bedrivs i den svenska skolan.

Vilken roll kan föreningen Datorn i Utbildningen spela fortsättningsvis?
DiU kan absolut spela en roll i framtiden. Jag tror att föreningen då måste byta perspektiv. Ett mer generellt skolutvecklingsperspektiv, om man ser pedagoger i klassrummen som målgrupp. Ett annat alternativ är att fokusera på chefer och beslutsfattare och blir en mötesplats för skol-IT-specifika frågor av mer strategisk karaktär ”Hur skapar vi förutsättningar för att IT ska kunna vara ett naturligt redskap i den pedagogiska vardagen?”

Hur ser du på förutsättningarna för regionala konferenser? Behövs även nationella konferenser, i så fall till vad?

Det kan finnas förutsättningar för det men frågan är hur ofta det är realistiskt att genomföra. Varje år har jag en känsla av blir väl tätt, å andra sidan är det svårt att bygga någon kontinuitet om man väljer vartannat eller var tredje år.

Det finns behov av nationella mötesplatser. Datorn i Utbildningens konferenser har en unik ställning. Jag tycker att det är dumt att inte nyttja detta. Man kan säkert förädla konferensen. Ett sätt skulle kunna vara att låta den lokala arrangören koncentrera sig på de praktiska arrangemangen och bilda en gruppering på nationell nivå som ansvarar för innehållet.

Vilka frågor skulle du vilja togs upp på regionala respektive nationella konferenser?

Man skulle kunna tänka sig att fokusera på olika grupperingar. Den regionala konferensen blir mer lättillgänglig. Kanske man då skulle vara mer praktisk så att de lärare som dyker upp får med sig något hem som man direkt kan använda i sin vardag.

Den nationella konferensen skulle kunna fokusera på skolledare och på detta sätt vara mer generell och tydligare kopplad till aktuell forskning.



Datorn i Utbildningen nr 2 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 030401