NÄR SKOLAN MÖTER HOMO ZAPPIENS:
Från ”noll koll” till dialog och respekt
Undervisningen ska
anpassas till varje
elevs förutsättningar
och behov. Den ska
ta sin utgångspunkt
i elevens bakgrund,
tidigare erfarenheter,
språk och kunskaper.
Vi känner igen läroplanstexterna
men hur
kan skolan göra det
när den i många fall
har ”noll koll” på ungdomars
värld.
Staffan Henningsson,
nätverkssamordnare i
Örebro län delar med
sig av erfarenheter och
slutsatser från en dag i
Homo Zappienland.
ITiS i Örebro län och Pedagogiska
institutionen vid Örebro Universitet
ville råda bot på ”noll koll”-tillståndet
och bjöd in skolledare, lärarutbildare,
skolpolitiker och lärare till dagen ”Skolan
möter Homo Zappiens”. Homo Zappiens
är begreppet som bland andra den holländske
professorn Vim Ween använder
för att beskriva skapelsen som anpassat
sig, och har förutsättningarna, att överleva
i informationssamhället. Eftersom
dagen skedde inom ramen för ITiS var det
naturligt att fokusera på ungdomars ITanvändande
som är ofattbart stort. Hela
87 procent av alla ungdomar mellan 15
och 20 år har ett krypin på Lunarstorm,
350 000 personer loggar in varje dag.
Och datorspelsvärlden omsätter mer
pengar än filmindustrin.
Trots detta lever många vuxna sida vid
sida med Homo Zappiens utan att ha en
susning om deras värld eller vad de värderar
i den. Vid ”kollisioner” kommer ofta
ett primitivt maktspråk upp till ytan som
inte grundar sig på kunskap, insikt eller
övervägda beslut utan en reptilhjärna
som säger ett odiskutabelt nej.
Veckorna innan dagen, som ägde
rum i slutet av förra året, fick vi
mycket gratisreklam när media fylldes
av beskrivningar om Lunarstorm och
chattsidor där pedofiler och mobbare
härjade fritt. Ungefär samtidigt spred
löpsedlarna nyheten att Washingtonkrypskytten
spelade Counter Strike och
det förstärkte vår bild av att våldsamma
spel och filmer med automatik skapar
våldsmakare.
inblick och erfarenhet
Många ITiS-lag beskriver i sina rapporter att de vill att datorerna ska
bli ett naturligt verktyg i skolan. Har man den ambitionen står inte åtgärder
som att stänga datorsalar i proportion till ”brotten” när
ungdomar missbrukar möjligheterna IT ger.
Jag har aldrig hört att någon skola
stängt alla toaletter eller förbjudit alla
att använda pennor när någon skrivit
något kränkande på en toalett. Datorn
ses i så fall inte som ett naturligt verktyg utan en leksak som egentligen
inte hör
hemma i skolan.
Varför är det så lätt att säga
stopp och
förbjuda? Borde vi inte i stället fråga oss
– och eleverna – varför det blir så här.
Trots att vi är överens om att dialog, inte
förbud, är verktyget i en demokratifrämjande
skola är det inte ovanligt att det
blir så fel. Syftet med dagen var först och
främst inte att få svar på frågorna om vad
som händer med dem som spelar datorspel
eller möter andra över nätet, utan att
skolledare, lärare och lärarutbildare med
mycket vaga föreställningar om communities
och datorspel skulle få chansen att
själva prova på och få inblick och egen
erfarenhet för att själv kunna förhålla sig
till fenomenet.
Vi ville få till stånd ett verkligt möte
i stället för ännu en konferens där man
talar om barn/ungdomar, därför skulle
ungdomarna vara huvudpersoner. För
att få en viss förförståelse inför ”prova på
passet” visade och berättade tre ungdomar
om vad de gör och vad som fängslar
dem i spelen The Sims (Sveriges mest
sålda spel) och Counter Strike samt på
communities som Lunarstorm och det
lokala Tumult.
Inbjudna forskare och sakkunniga
kommenterade det vi sett och hört
utifrån sina perspektiv. Mellan fika och
lunch besökte vi sedan ”Homo Zappienland”
tillsammans med 40 unga guider.
Vi fi ck bland annat prova på Counter
Strike, Doom, The Sims, Lunarstorm,
Tumult, rallyspel, se bild- och ljudbehandling,
webbdesign och gå på SMSskola.
Aktiviteten, upptäckarlusten
och lekfullheten var stor hos de 390
deltagarna.
fem minuter lunar
Ovana och okunskap hade gjort att många kom med en kritisk och ifrågasättande
attityd, men när de själva fått prova på, och samtidigt
haft många ungdomar att fråga och be om hjälp, reviderades
mångas hållning. Det är svårt att sitta själv med
ett obegripligt spel eller en konstig community, därför fanns det
många ungdomar att be om hjälp eller fråga, både om hur
man gör men även om deras tankar om IT-användande.
Efter lunch fick de inbjudna forskarna
och sakkunniga ge en mer fördjupad bild
av deras respektive område för att ge oss
lite mer kött på benen. Filip Struwe, från
SVTs Sajber, ledde en avslutade paneldebatt
med en stor del av de medverkande
ungdomarna, lärarutbildare, ITiS-handledare,
forskare och sakkunniga.
Ungdomarna berättade om att många
lärare lärt sig ”alt-tab-greppet” vilket
innebär att ”dubbelarbetande” ungdomarna
numera snabbt måste koppla ner,
i stället för att enkelt byta program när
”Caligula” kommer smygande i datorsalen.
Det betyder att det nu tar ännu mer lektionstid när de sedan kopplar
upp och
loggar in igen. Deras råd var enkelt ”Låt
oss kolla Lunar i fem minuter först, så
jobbar vi mer effektivt sedan”. Descartes
sa ”Jag tänker, alltså finns jag” medan
Homo Zappiens säger ”já bá typ 12 GB,
alltså finns jag”.
träna fotboll eller dataspel
Ungdomar vill samtala men varför väljer de Lunarstorm som arena framför
klassrummet? Vilka kvaliteter är det skolan inte lever upp till?
Per, som spelar Counter Strike, berättade
att hans kompisar bildat en klan
som tränar minst två gånger i veckan.
De tränar banorna och lägger upp strategier
inför sina matcher mot andra lag,
på samma sätt som fotbollslaget tränar
uppspel och hörnor.
Klanen ser lika seriöst på sin hobby och
upplever en liknade sammanhållning i
sin klan som killarna i fotbollslaget gör.
Fascinationen ligger inte i att döda sina
motståndare utan i viljan att vinna matchen
i en ”hjärnornas kamp” och han var
inte orolig för sin förmåga att skilja på
spel och verklighet.
god bok ifrågasätts inte
Louise berättade om The Sims där hon skapar familjer med de sämsta
tänkbara förutsättning och sedan gör allt för att rädda
dem, eller tvärt om, och gjorde livet surt för en familj med allt.
Ibland går hon upp mitt in natten för att få tid att spela,
eftersom hennes bröder annars ockuperar datorn. En lärare var orolig
över hur Louise orkade med skolan med så sena vanor. Mellan raderna
läste jag in, ”hur kan du sitta uppe på natten för att
spela spel”. Hade Louise berättat att hon i stället slukats
av en god bok hade ingen ifrågasatt hennes vanor.
Under videovåldsdebatten i början på
1980-talet minns jag hur lärare satte en
ära i att berätta att de inte hade video
hemma. Video tillhörde långt ifrån den
finkultur lärare förväntades ägna sig
åt. Det fanns en ogrundad tro att alla
videoägare dagligen såg Motorsågsmassakern.
Inte ser vi väl på Lunarstorm, datorspel
eller andra av ungdomars kulturyttringar
på samma sätt idag? Nej, vi fäller inte
kommentarer eller skapar förbud utan
att först satt oss in i frågan och samtalat
med våra ungdomar och fått deras bild
av fenomenet, eller…?
dialog och respekt
Det finns många frågor att ställa sig:
Hur blir ungdomars IT-kunskaper en resurs i skolan?
Hur tas deras användande och kunskaper
tillvara?
Hur kan skolan använda ungdomars
spel och kommunikation som stöd
för deras lärande?
Hur utmanar skolan deras användande?
Trampar skolan in i ungdomars communities
med sina former och språk finns
det en risk att de institutionaliseras och
förlorar sin fräschör. Sker det på fel sätt
kan exklusiviteten gå förlorad, men möts
man i dialog och respekt kan skolan få
tillträde till en arena där det fi nns en
kommunikation som kan komplettera
samtalet i klassrummet.
Jag har fått många bevis på att dagen
när skolan mötte Homo Zappiens skapat
tankar och lett till ett större intresse och
en vilja att veta mer. Föräldragrupper ber
om att få ta upp ämnet på föräldramöten,
det har blivit betydligt fler vuxna på
Lunarstorm, lärarutbildningen visar ett
större intresse för IT i skolan och skolor
diskuterar om andra väger än förbud.
Ska skolan kunna utmana ungdomarna
i deras föreställningar måste den
ha inblick i ungdomars bakgrund, tidigare
erfarenheter, språk och kunskaper.
Saknar lärare och skolledare kunskapen
om ungdomars värld är det inte svårt att
ordna en liknade dag på den egna skolan.
Huvudpersonerna finns där varje dag.