5 |
|
Ledaren: ”Det handlar om undervisningen”
Lärande är en framtidsbransch, skriver Peter Becker i ledaren.
DIU 7/2013: MED FOKUS PÅ LÄRANDE
|
6
|
|
Learning study på Sjöstadsskolan:
Kunskapsutveckling på professionell grund
– Vi har ett fantastiskt uppdrag som lärare och vårt arbete
med Learning study hjälper oss att klargöra uppdraget,
säger man på Sjöstadsskolan i Stockholm.
|
10
|
|
Synliggjort digitalt lärande
Lärares delande av erfarenhet är en fantastisk kraft. I de kollektiva
kollegiala processerna växer den beprövade erfarenheten
och utvecklas skolan. Det perspektivet är grundvalen
för tidskriften DIU, men också för de flesta andra aktiviteter
vi ägnar oss åt i Stiftelsen DIU, skriver Peter Becker.
|
15
|
|
Årets Guldäpplen utdelade
|
16
|
|
Idrott och IT – en kreativ utmaning med mycket
rörelseglädje
– Jag upplever att det blir mer kvalitet i det som elever är
delaktiga i, säger guldäpplevinnaren Daniel Gomejzon.
– På gymnasiet tycker jag att bollsporter bör ha ett förhållandevis litet utrymme till förmån för att utforska och hitta de träningsmetoder som eleverna kommer att fortsätta med efter gymnasiet
|
18
|
|
Samtalet i nuet – i det flerstämmiga klassrummet
– med mobiler och responsverktyg
– Alla kan göra sin stämma hörd – på varje lektion. De blir
synliga, säger guldäpplepristagaren Katarina Lycken Rüter.
|
20
|
|
Fråga eleverna – om spel och tankevändor
Skolan blir inte sämre av att man använder mer verklighet
i den menar guldäpplepristagaren och läraren i svenska och
engelska, Jonas Lindahl.
|
22
|
|
Krönika: Korsord, tipspromenader och lammrecept
På mindre än tjugo år har nätet revolutionerat vår informationsinhämtning – vare sig vi är korsordslösare, tipspromenerare
eller avser att anrätta en lammstek på nya
zeeländskt vis, skriver Stig Roland Rask i sin krönika.
|
24 |
|
Plocket
Notiser: Nationellt forum för digitaliseringen av skolan. Daniel Barker om Flipped Classroom. Norsk satsning på nätbaserad matematik.
|
25 |
|
Max Entin
Max Entin kommenterar livet i skolan med sitt spetsiga ritstift.
|
26 |
|
Skolutveckling med hjälp av data och analys
Hur kan man använda data på ett strukturerat sätt för att
åstadkomma skolutveckling. Det har Nacka och Stockholm
utforskat i ett tvåårigt EU-stött projekt tillsammans
med nederländska forskare.
|
30 |
|
Forskning pågår: Plattan platsar i förskolan
– Förskollärare är kloka. De använder alltid lärplattan i ett
pedagogiskt sammanhang, säger forskaren Susanne Kjällander
som studerar lärplattans användning i förskolan.
|
32 |
|
Skolbiblioteketets roller i förändrade landskap
Krister Widell och Mats Östling om en ny antologi om skolbibliotek.
|
34 |
|
Radion som öppen lärresurs – ur elev och lärarperspektiv
Radio, som omvärldsbevakare, radio- och ljudinspelningar
som loggbok. Dan Frendin och två av hans tidigare gymnasieelever
om för- och nackdelar.
|
38 |
|
Använd Youtube och Flickr med klassgemensamt Googlekonto
Johan Andersson, om hur du kommer igång med bild och
filmverktyg i samband med elevernas bloggande.
|
42 |
|
Hur arbeta med elevers verklighet på nätet?
Information hellre än förbud. Fyra Sandvikenlärare har arbetat med elever och kollegor kring elevers verklighet på nätet.
|