Vetenskap och beprövad erfarenhet
ska vara utbildningens grund. Men vad
är beprövad erfarenhet? Hur definierar
man erfarenhet, delar den och bygger
en hållbar skolutveckling på forskning
och beprövad erfarenhet. På Sjöstadsskolan,
en kommunal grundskola (F-9)
och förskola, i den nya, stadsdelen
Hammarby Sjöstad i Stockholm, ligger
en del av svaret i skolans arbete med
Learning study. Ett arbete hela skolans
personal är involverad i.
Learning Study är en modell för lärares
gemensamma arbete och utforskande
med fokus på undervisningen
och dess innehåll.
– Det handlar om undervisningen,
om att utveckla undervisningen. Om
ämnesdidaktiska frågor och att lyfta
fram målen, säger Gunilla Pettersson-
Berggren, lärare och en av skolans
handledare i Learning study.
Kärnan i Learning study är variationsteorin.
Med stöd i teorin varierar
lärarna de aspekter som eleverna måste
uppfatta för att utveckla förståelse.
Syftet är att förbättra undervisningen
så att eleverna når högre måluppfyllelse.
– Vi har ett fantastiskt uppdrag
som lärare och vårt arbete med Learning
study hjälper oss att klargöra
uppdraget, se på innehållet i undervisningen,
analysera. Det blir lätt
mycket fokus på görandet i undervisningssituationen,
nu har vi lättare att
hålla fokus på innehåll, säger Gunilla.
– Nu driver vi kunskapsutvecklingen
från en professionell utgångspunkt.
Vi är inte så bundna av
läromedel längre, menar Marie Björk,
specialpedagog som även hon är
handledare.
Del i skolans långsiktiga utveckling
– Vi jobbar med undervisningsutveckling,
säger rektor Lena Lindblad-
Petersen. Och vi jobbar med modell
som står på vetenskapligt grund och
bygger på beprövad erfarenhet och
det är från den utgångspunkten vi tittar
på och utgår från styrdokumenten
i vårt arbete.
I dag är det inskrivet i skolans
kompetensutvecklingsplan att alla
lärare inom en treårsperiod ska vara
med och genomföra en Learning study.
men Lena Lindblad Petersen har
svårt att se att man skulle sluta efter
tre år. För henne är det en långsiktig
plan för skolan – en hållbar utvecklingsplan.
Och undervisningen behöver
ständigt utvecklas, påpekar hon
och jämför med om sjukvården skulle
sluta att forska för att hitta bättre behandlingsformer
och bättre mediciner
bara för att man hittat en fungerande
variant. Samma sak gäller för skolan
konstaterar hon – ju mer vi vet, desto
mer kan vi fortsätta att utveckla.
Att ha ett gemensamt professionellt
språk, oavsett om du jobbar i
förskola, på fritids eller i skolan och
oavsett vilket ämne du undervisar
i, ger ett lyft åt verksamheten och är
en viktig grundbult i Sjöstadsskolans
arbete med att forma en undervisning
som vilar på vetenskaplig grund
och beprövad erfarenhet. Och genom
skolans konsekventa arbete med
Learning study har det skapats en
gemensam grund, ett språk, ett förhållningssätt
och en koncentration på
undervisningens kärna – innehållet.
Hittills har närmare två tredjedelar
av skolans lärare deltagit i en studie.
Ämnesgrupperna har i sitt uppdrag
att fundera över vilka frågor som kan
passa för en studie. Och även förskolan
och fritids är på gång och har gjort
egna studier. Nyligen avslutades den
första studien på fritids, om lekkoder.
– Det har blivit ett annat möte
mellan skolans yrkesgrupper, säger
Lena Lindblad-Petersen
Tallinjen – hela skolans
angelägenhet
Ett exempel på möten mellan yrkesgrupper
och olika stadier är Sjöstadsskolans
arbete med tallinjen. Det
startade med att matematiklärarna
genomförde en studie om subtraktion
med negativa tal en åttondeklass.
Sedan följde en studie i en femteklass,
sedan förskolan och nu en andraklass.
– Hela skolan, även lärare i andra
ämnen och kökspersonalen har diskuterat
tal och matematik, berättar Lena
Lindblad-Petersen. Och framför allt
har lärare från olika stadier fått upp
ögonen för varandras arbete i olika
delar av matematikkurserna.
Att få med förskollärarna var viktigt.
– Det blev så tydligt när förskollärarna
redovisade sitt arbete för oss
andra. Titta vad de kan, 4-5-åringarna.
Och det visade också oss andra
hur oerhört duktiga förskollärarna
är på observationer, säger Gunilla
Pettersson-Berggren.
– Det var en viktig studie, vi
spräckte stadietänket och alla började
förstå vikten av att jobba tillsammans.
När diskussionen förs över stadiegränserna,
andra lärare lägger sig i,
bygger vi tillsammans, påpekar Lena
Lindblad-Petersen.
Nu kan högstadielärarna diskutera
tillsammans med förskolepersonalen
kring olika aspekter av tallinjen och
fundera kring när man tar upp vad
med eleverna och hur gör man det,
hur bygga bygga vidare från förskolebarnens
laborerande med att placera
ut tågstationer och gatlyktor med
jämna mellanrum längs en tågräls till
högstadieelevernas beräkningar med
negativa tal. Allas insatser på vägen är
betydelsefulla och det har blivit synliggjort
på skolan.
Analytiskt förhållningssätt
– Lärarna upplever nu också att de
kan få ett stöd av varandra genom att
reflektera tillsammans, menar Marie
Björk. Och kan dela med sig även när
man inte når fram till sina elever. ”Jag
gör så här och de förstår inte. Vad ska
jag göra istället?”
– I de samtal jag hör mellan lärare
pratar de allt oftare om innehållet i
undervisningen, om kritiska aspekter
och vilka möjligheter jag som lärare
ger eleverna att förstå. Vi har fått
verktyg att gå från det personlig till
det generella när det gäller undervisningen,
säger Lena Lindblad-Petersen.
– När vi pratar lektioner gemensamt
nu kan vi teoretisera på ett analytiskt
och strukturerat sätt. Vad kan
man ändra till nästa lektion? Vad gör
jag som lärare, vad ger det för effekt?,
säger Gunilla Pettersson-Berggren.
Hela skolan på internationell
vetenskaplig konferens
Tidigare i höstas var det en internationell
vetenskaplig konferens kring
Learning Study på universitetet i
Göteborg. På Sjöstadsskolan hade man
sparat in pengar under en tid för att
kunna åka till Göteborg. Och inte bara
några utvalda lärare, utan all personal.
Lena Lindblad-Petersen höll ett
föredrag om skolutveckling ur ett
rektorsperspektiv på konferensen.
Några lärare fick dessutom presentera
sina och skolans studier på konferensen,
på engelska, inför forskare och
skolfolk från hela världen, och fick
respons på sitt arbete.
– Att vårt gemensamma arbete
presenteras och får respons på en
internationell konferens handlar om
ämnesdidaktisk utveckling som ett
bidrag till skolans professionsutveckling.
På Sjöstadsskolan deltar alla i
detta arbete, säger Lena Lindblad-
Petersen.
Länkar Kunskapsbank
Göteborgs universitet driver en
kunskapsbank kring Learning
Study och Learning Lesson i
Sverige. På webbplatsen finns
tips om litteratur, länkar och stöd
för genomförande, samt resultat
från tidigare studier.
Se
webbplatsen.
Sjöstadsskolan
Sjöstadsskolan i Stockholm
arbetar med Learning Study
som en del i kompetensutvecklingsplanen,
man deltar också i
Stockholms stads projekt med
Learning Study.
Se Sjöstadsskolan i Stockholm
DIU nr 5, 2013
Läs Peter Beckers ledare Att
utveckla lärandet i DIU nr 5 om
Sjöstadsskolan, Learning studies och
konferensen i Göteborg. I samma nummer Samarbete
ger bättre kvalitet i lärandet om
arbete med Learning Study på
Fenestra Centrum i Göteborg
Se DIUs webbsida nr 5/2013