– Det handlar om undervisningen, om att utveckla undervisningen. Om ämnesdidaktiska frågor
och att lyfta fram målen, säger Gunilla Pettersson-Berggren, en av de lärare vid Sjöstadsskolan i
Hammarby sjöstad utanför Stockholm som intervjuas i vårt reportage kring Learning study i detta
nummer, uppföljning av material i nr 5. Det handlar om elevers lärande, det är ju målet, men på
vägen även lärares eget lärande. Fokus på undervisningen är centralt, men det är synliggörandet av
lärares lärande som är det nya.
Det handlar om undervisningen när årets Guldäpplen delas ut. När Daniel Gomejzon, Jonas
Lindahl, Katarina Lycken Rüter och Pia Widegren står på Skolforums scen och presenterar hur de
arbetar, är stämningen hög i publiken. Fyra pedagoger som sätter fokus på hur de involverar elever,
hur de skapar engagemang, hur de utmanar och utvecklar. Du möter de fyra i inspirerande intervjuer
i detta nummer, i korta filmer på www.diu.se/guldapple eller i direkta möten om du åker med
DIU på vår BETT-resa i januari.
Det handlar om undervisningen när vi följer upp Gunilla Celéns reflektioner kring lärplattan i
nr 5 med intervjun kring Susanne Kjällanders studier av lärplattor i Botkyrka. Eller de spännande
artiklarna om radio som skrivverktyg i grundskolan. Undervisningen utvecklas!
När DIU under året fokuserar den lärardrivna utvecklingen av skolan, den professionsdrivna
utvecklingen i artiklar i DIU, i workshop med OECD i januari, i arbetet kring Guldäpplet, i
den nya serien av DIU-rapporter och i andra former handlar det om lärarkåren som en medveten
och avgörande kraft i utvecklingen. När vi diskuterar lärares arbetsbörda, betonar vi att
utrymmet för professionens dokumentation och reflektion är avgörande.
Ja, allt handlar om undervisningen, eller snarare om lärandet i alla dess former och hur
det utvecklas idag. Det är en stark strömning i tiden.
Lärandet står i centrum för uppmärksamheten i många sammanhang. Många företag
lägger idag stor vikt vid arbetsplatsträffar, som Scania med veckovis teamutvärderingar av
produktionen. Det handlar i mycket om arbetsplatslärande, ofta kollektivt lärande baserat
på egen erfarenhet som kombineras med ändringar i organisation och upplägg av arbetet.
Likadant vid produktutveckling – och då handlar det mycket om att lära av kunderna, av
deras behov, livssituation och deras tankar. En väg är automatiserad dataanalys av kundprofiler.
Förlaget Amazon var en föregångare här. En annan väg är kundkontakt. Kundsupporten
är inte bara en sätt att hjälpa kunden, hos smarta företag blir det ett sätt att lyssna
på kunden och lära av kunden. Många företagsekonomiska studier visar att det är kunderna,
brukarna som är de bästa utvecklarna en verksamhet har. Många använder idag Facebookgrupper
i det syftet. Du blir en del av produktutvecklingen.
När professor Kurt Lundgren, i precis utkomna boken Kan landet lagom vara bäst?, SNS förlag
2013, tecknar en bild av den nordiska framgångsrika samhällsbygget blir lärandet centralt.
Främst då som ett samhälleligt lärande, bland annat i de offentliga utredningarna, det partsobundna
djupgående och långsiktiga tänkandet. Skandinaviskt nyktert, sakligt lärande.
Just nu breddas första steget till akademiska utbildningar med initiativ kring MOOCs,
massive open online courses, där interaktiva nätbaserade kurser från toppuniversitet formligen
exploderar. Den nya norska regeringen tog i veckan som ett av sina första beslut av den
nye utbildningsministern ett initiativ kring en bred matematikutbildning i denna form.
Lärande är en framtidsbransch. För dig som lärare. För oss som samhällskraft.
Datorn i Utbildningen nr 7-2013. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!