5 |
|
Ledaren:
Digitala framgångsvägar
Samtidigt som uppdraget och framgångsvägar klarnar, har
vi långt kvar till att de digitala verktygen används för att
lyfta lärandet så som de förmår, skriver Peter Becker.
|
6
|
|
Lär matte med mattespel, problemlösning och
praktiskt material
– Datorn gör att barnen blir engagerade och det är också en
anledning att samarbeta. Det säger Ulrika Ryan, lärare på
Södra Sandby skola, och vinnare av Guldäpplet 2012.
|
10
|
|
Wikipedia: Kunskapande skapande
Jag började lära mig Wikipedia för att kunna ge tyngd åt
den kritiska hållning jag försökte inpränta i eleverna. I stället
fann jag en plats där kreativitet och kunskap skapades,
skriver Ylva Pettersson.
|
14
|
|
Det är svårt att sia – i synnerhet om framtiden
Vi brukar ofta överskatta hur nya tekniska innovationer
påverkar samhället på kort sikt, skriver Stig Roland Rask i sin
krönika.
|
16
|
|
Dokumentation och bedömning
Dokumentation och bedömning är både självklara och viktiga
inslag i skolarbetet, särskilt om de används till att stärka
eleverna och öka dialogen med vårdnadshavare.
|
18
|
|
Bättre omdömen när eleverna skrev sina egna
Denna termin har jag jobbat med LPP-kopplad bedömning
med matriser och eleverna har själva skrivit sina bedömningar,
skriver Helena Kvarnsell.
|
20
|
|
Föräldrar ska ges mer inflytande i förskolan:
Att fånga ett ögonblick
Utifrån de nya styrdokumenten som säger att föräldrarna –
och barnen – ska ges mer inflytande, satsar Stenungsund nu
på dokumentation via bloggar i förskolan.
|
24 |
|
Autentisk bedömning?
Att låta eleverna använda sina datorer också på provet har
definitivt tagit oss en bra bit längre på vägen mot autentiska
bedömningssituationer, men vi har definitivt en bit
kvar innan vi är helt framme, skriver Daniel Sandin.
|
26 |
|
26 1-1-karta speglar digitaliseringen av svensk skola
DIUs 1-1-karta ger en tydlig bild av framväxten av digitaliseringen
av svensk skola. Nu har DIU tagit ett nytt steg.
Vi gör numera kvartalsvisa enkäter för att komplettera
kartan, skriver Peter Becker.
|
30 |
|
Forskning och utveckling om IT i lärandet –ett
kommunalt nytänkande
Vad är ett kommunalt FoU-råd egentligen och vad det
medverka till när det gäller it och lärande? Mats Östling tar
upp frågan.
|
34 |
|
John Hattie i Stockholm: Synligt lärande – en
fråga om återkoppling
Hattie visar att det finns skillnader i hur vi gör i klassrummet
och att det påverkar resultatet. Om han får oss att
reagera och diskutera detta i våra arbetslag har han gjort
en viktig insats, skriver Gunilla Celén.
|
36 |
|
Framtidens skolbibliotek – rum utan gränser
Hur ser visionen för framtidens skolbibliotek ut? Vilka
funktioner ska det ha? Vilket uttryck? Vilken miljö? Krister
Widell skriver om framtidsscenarier.
|
40 |
|
– Dags att sluta prata om IT-projekt och snacka
skolutveckling istället
Kungsbacka lanserar nu en ”Strategi för skolutveckling med
hjälp av digitala verktyg”. en strategi för att utveckla och
modernisera lärandet, skriver Mikael Parknäs, rektor.
|