Lär matte med mattespel, problemlösning och praktiskt material
– Det är kul att göra matte på datorn –
allra roligast är multiplikation. Och så
lär man sig mycket, man kan testa olika
saker på datorn, säger Linn i klass 3 på
Byskolan i Södra Sandby utanför Lund.
– Man lär sig mer när man spelar
spel. Det är kul att spela och det är kul
att lära sig, påpekar kompisen Desirée.
Det är matematiklektion i Ulrika Ryans
trea på Byskolan i Södra Sandby.
Ulrika som vann årets Guldäpple för
sitt arbete med att förnya matematikundervisningen
med digitala verktyg.
Och efter en gemensam och livlig
klassdiskussion kring på vilka olika
sätt man kan tänka om en hundralapp
ska delas i tio lika stora delar är
det dags att träna på addition i olika
former. Datorerna plockas fram ur
rullvagnen och mindre än fem minuter
senare är alla i gång. Två och två.
Livligt diskuterande.
– Matte kräver träning, automatisering.
Och allt tränande gör vi via
datorn. Det behövs inte så mycket,
kanske ett tjugotal webbaserade
mattespel. Jag har gjort en bas som
vi använder. Och datorn rättar, jag
behöver inte sitta och rätta tränandet,
säger Ulrika Ryan. Dessutom hinner
de med att träna så mycket mer med
mattespelen än de skulle hinna om de
skrev för hand.
– Om jag tar in nya spel, funderar
jag över vilka mål vi tränar på. Det
ska vara tydligt för barnen varför vi
jobbar med mattespelen. De har fått
lära sig att datorn är ett lärverktyg.
Olika strategier
Strategierna är lite olika bland grupperna
av elever, några är eftertänksamma,
diskuterar länge med sin
kamrat innan de skriver på datorn,
andra testar ivrigt först och diskuterar
sedan.
– Datorn gör att de blir engagerade
och det är också en anledning att
samarbeta. Jag tycker också att många
har lättare att blotta sin okunskap lite
grann. Datorn bidrar till att avdramatisera,
det är lättare att våga prova
olika strategier.
Att många barn är vana att spela
dataspel märks också.
– De räknar sällan poäng, de vill
levla upp. Det är vad som räknas och
då anstränger de sig för att komma till
det steget.
– Man lär sig mycket. Vi tänker
under tiden som vi spelar och försöker
ta reda på hur man ska göra för
att komma vidare, säger Simon och
Hampus som båda två tycker att det
är viktigt att anstränga sig för att lösa
uppgifterna och för att kunna levla
upp till en högre nivå.
Barnen i Ulrikas klass har ingen
mattebok. De jobbar med interaktiva
tavlan, datorn, med praktiskt material
ute och inne, gemensamma genomgångar,
diskussioner, filmer, men utan
bok. De har också ganska långa pass
med matematik där de hinner jobba
sammanhängande,
– Ofta får eleverna en uppgift och
sedan funderar vi över vilka strategier
det finns för att lösa uppgiften – problemlösning
och så tränar vi.
Skriva sig till matte på datorn
För drygt två år sedan kom Ulrika
Ryan och hennes kollega, som då
undervisade i förskoleklass, med i
projektet ”Matematik för den digitala
generationen” som drevs av Malmö
högskola tillsammans med Lunds och
Göteborgs universitet samt NCM. I
projektet deltog några gymnasieskolor
och grundskolor. Avsikten var
undersöka vilken inverkan olika digitala
verktyg har på elevernas lärande,
motivation och kommunikation i
matematiken.
– Jag hade stort utbyte av till exempel
gymnasielärarna i projektet.
Det är ju dit vi ska, dit mina elever
ska. Då är det viktigt att veta hur matematiklärarna
på gymnasiet resonerar.
En av de saker Ulrika fokuserar
på från början är att de matematiska
begrepp som barnen lär sig ska vara
korrekta från början. 2+2 ”är lika med
4” i Ulrikas klassrum, det ”blir” inte 4.
– Det är viktigt att lära rätt från
början, det handlar till exempel om
förståelse för vad som händer när de
ska börja med ekvationer.
När Ulrika kom med i projektet
började hon leta med ljus och lykta
efter idéer och tips på hur man kunde
jobba med matematik och digitala
verktyg i förskoleklass, men hittade
ingenting. I stället hämtade hon inspiration
från Arne Trageton och arbetssättet
att skriva sig till läsning.
– Jag funderade mycket över styrdokumenten
och vad som skilde sig åt
mellan läsa och skriva och matematiken.
Motoriken, var samma fråga,
arbeta två och två. Mina elever skrev
inga siffror för hand förrän i tvåan.
Och likt många barn i den ”digitala
generationen” tycker många av
Ulrikas elever att skriva på datorn är
mer naturligt än att skriva med penna
– och enklare.
– Med datorn behöver man inte
använda fingrarna så mycket. När
man skriver med penna så blir man så
fort trött i handen, säger Kevin.
Matematikens uttrycksformer
Eleverna har utvecklat sin förmåga att
formulera vardagliga situationer med
matematikens varierade uttrycksformer
med stöd av digitala redskap,
som dator och interaktiv skrivtavla.
De digitala resurserna har hjälpt eleverna
att få syn på och fokusera på det
matematiska och mindre på läsförståelse
och motorik när de löser uppgifter
och övningar.
Och om Ulrika Ryan fick sina
önskningar om matematikämnet uppfyllda
skulle det innebära fler matematiktimmar
i de yngsta årskurserna
lägg till det en mindre mängd innehåll
i det centrala innehållet i kursplanen.
– Det är bättre att fördjupa sig i
några få saker. Att säkra förståelsen
av grunderna, där behövs det tid.
Och sedan skulle jag önska att fler
använde datorn i matematikundervisningen,
till att träna med, till att spela
in matematikfilmer. Det är roligt och
motiverande och barnen får möjlighet
att experimentera med matematiken
och dess uttrycksformer, säger Ulrika
Ryan.