Synligt lärande – en fråga om
återkoppling
Hur lärande går till och vad som påverkar
är en komplex fråga. Det är lätt att
förenkla och resonera kring resurser,
elevers hemförhållande eller föräldrars
studiebakgrund. Som lärare kan man
känna sig hjälplös – de här sakerna är ju
inte så lätta att påverka! Samtidigt ser
vi ofta exempel på hur elever och lärare
överbryggar de här faktorerna och
lyckas ändå.
2009 publicerades ”Visible learning”
av John Hattie, utbildningsforskare
vid Auckland University på Nya
Zeeland. Han utgick från över 50000
studier och 80 miljoner elever i fler än
800 metaanalyser om vad som påverkar
elevers studieresultat. Hattie visade
på sammanlagt 138 faktorer som
han rangordnade efter effekt. Faktorerna
delades in i sex huvudkategorier;
eleven, hemmet, skolan, läraren,
läroplanen/utvecklingsprogram och
undervisningen för att på ett översiktligt
sätt kunna visa på hur varje
område bidrar till elevernas resultat.
Det Hattie listar är sådant vi alla
vet påverkar elevernas resultat, det
som kanske provocerar är hur han
med matematisk precision pekar på i
hur hög grad det påverkar.
I slutet av november var han i
Stockholm för att berätta om sin
forskning. Jag var där tillsammans
med vår förvaltningschef, utvecklingsledare
samt några rektorer. Vi
blev mycket inspirerade att fortsätta
diskussionen på hemmaplan, helst
direkt. Det blir förmodligen den stora
utmaningen, hur ska arbetet med
detta fortsätta i våra skolor?
John Hattie ställde frågan ”vad
påverkar egentligen lärandet? Något
måste ju öka eller minska chanserna
för lärande? Och hur kan det komma
sig att vi har en profession där allt är
OK?”.
Klasstorlek aktuell fråga
Han tar som exempel upp en faktor
som hamnat mycket i fokus, särskilt
i tidningsrubriker, nämligen den om
små klasstorlekar. Många har tolkat
att han anser att klasstorlekar inte
spelar så stor roll, vilket verkar extra
provocerande när skolor och föräldrar
samtidigt bönar och ber om mer
resurser, bland annat för att minska
klass- och gruppstorlekar.
John Hattie förtydligar att det visst
påverkar, det är fullt mätbart. Men
det påverkar inte alls i lika hög grad
som andra saker. I ljuset av det är inte
klass- eller gruppstorlek så viktigt.
Hattie kommer flera gånger
tillbaka till att en aspekt av lärarens
undervisning, återkopplingen, har
väldigt stor effekt. Med återkoppling
menar han både lärarens och elevens,
läraren måste ta sig tid att lyssna till
sina elever och undersöka var de befinner
sig, vad de är på det klara med
och vad man måste behandla mer,
kanske på annat sätt.
Han menar att de bästa lärarna
skapar bra och förtroendefulla relationer
med sina elever, de hjälper sina
elever att använda varierade strategier
eller processer för att lära sig ämnet i
fråga och visar stort engagemang för
sitt ämne och för sina elever. Tid och
resurser? Det handlar inte om det,
säger Hattie. Varför lyckas i så fall de
lärare som har exakt samma tid och
resurser som alla andra?
Förväntningar spelar roll
Hattie ger en förklaring till varför
mindre gruppstorlekar inte med automatik
ger bättre resultat. I en liten
klass finns en större chans till talutrymme,
eleven har helt enkelt större
möjlighet att prata bort tid.
Ledningsfunktionen spelar tyvärr
heller inte så stor roll. I vilket fall som
helst så beror det på vilket sätt man är
skolledare. Hattie nämner två former
av ledarskap, ”undervisningsnära”
samt ”lärarstödjande”. Av dem säger
han att det undervisningsnära ledarskapet
i högre grad har positiva effekter
på elevernas studieresultat. Det
lärarstödjande ledarskapet har enligt
Hattie mer effekt på lärarnas tillfredsställelse
i arbetet.
För en elev att ha Aspergers eller
annan neurologisk skada är inte heller
så avgörande att vi kan gömma oss
bakom diagnoser. De här eleverna har
också stora möjligheter till utveckling.
Förväntningar från elever och
lärare är däremot helt avgörande för
deras progression, säger Hattie. Det är
ett oerhört viktigt uppdrag att hjälpa
eleverna förbi deras låga förväntningar.
Hattie visade ett exempel från en
klass som fått göra samma test vid
två tillfällen. Några har gjort stora
framsteg – andra mer blygsamma. Vi
i publiken får diskutera vad detta kan
bero på. Några nämner resurser eller
föräldrars studiebakgrund. Hattie
undrar varför ingen nämner lärarens
enskilda insats? Han har i sin forskning
sett exempel på skolor i mindre
lyckligt lottade områden som utvecklats
betydligt mer med rätt insatser än
rikare skolor.
Forskning i egen praktik
Han fortsätter och påpekar att forskning
i det egna klassrummet är
oerhört viktigt. Visst är det viktigt
att förkovra sig, men att beforska sin
egen verksamhet kan ge viktiga kunskaper
säger han och fortsätter med
att de flesta av oss inte ser lärandet
genom elevernas ögon. Att göra ett
sådant enkelt test som Hattie visar ger
inte svaren, men det ger tips på var vi
kan leta.
Någon i publiken frågar om de
externa faktorerna. Men Hattie svarar
att det viktigaste är att man själv vet
vad som påverkade. Kanske var eleven
inte på plats, kanske var det något
annat som påverkade. Endast läraren
vet det.
Där har du ingången till förståelse
för hur stor betydelse din egen insats
har, säger Hattie. Läraren måste
tillsammans med sina elever utveckla
metoder som fungerar. Synligt lärande
är med Hatties egna ord ”When
teachers see learning through the eyes
of the students and when students see
themselves as their own teachers”.
Här någonstans börjar jag tänka på
Ruben Puentedura, den amerikanske
skolforskaren med SAMR-modellen.
Skolan kan köpa in hur många
datorer eller lärplattor som helst,
men om inte läraren själv börjar våga
utforska möjligheterna så kommer
man aldrig att börja röra sig mot ett
omdefinierat lärande. Hattie talade
om hur viktigt det är att klassrummet
är en plats där man får pröva
och misslyckas. Detta gäller väl i allra
högsta grad när man kämpar med att
lära sig ett nytt verktyg tillsammans
med eleverna.
Att våga testa och utforska teknikens
möjligheter, att försöka få syn på
vilken effekt det kan ha på elevernas
lärande, inte minst genom att eleverna
ofta tycker att det är vansinnigt roligt.
Det känns som en bra förutsättning
för att lärande ska ske.
Det finns naturligtvis invändningar
mot Hatties studie. Den har
en kvantitativ inriktning och kanske
missar de djupare insikter om skoloch
klassrumsprocesser som andra
forskningsmetoder skulle ha nått.
Men han visar att det finns skillnader
i hur vi gör i klassrummet och att det
påverkar resultatet. Det finns sådant
vi inte kan påverka men också väldigt
mycket som vi faktiskt kan påverka.
Om Hatties studie får oss att
reagera och diskutera detta i våra arbetslag,
kanske till och med får oss att
fokusera på rätt saker, så har han gjort
en viktig insats.
Lästips:
- ”Synligt lärande" , presentation av en studie
om vad som påverkar elevers studieresultat”
av fil dr Jan Håkansson, universitetslektor
i pedagogik vid Linnéuniversitetet i Växjö.
Nedladdningsbar på webben.
- Synligt lärande för lärare, John Hattie, Natur
och Kultur. Hatties nya bok fokuserar på
lektionerna, hur man förbereder, börjar,
genomför och avslutar lektionen och
behandlar den viktiga återkopplingen. Den
handlar också om förhållningssätt och attityder
hos lärare, skolledare och system.