Untitled DocumentYlva Pettersson
lärare i historia och kulturhistoria, Katedralskolan
i Skara. Finalist till Guldäpplet 2012
E-post: Ylva.Pettersson@skara.se
"Säg till om jag stör,
sa han när han steg in,
så går jag med detsamma.
Du inte bara stör,
svarade jag,
du rubbar hela min existens.
Välkommen"
Wikipedia: Kunskapande skapande
Orden ovan är Eeva Kilpis. För mig
beskriver de mina känslor inför IKT, den
digitala undervisningen, eller vad man
vill kalla det.
Jag trodde att IKT skulle vara ett
verktyg, en teknik jag kunde använda
mig av för att göra min undervisning
bättre. Det visade sig att det inte var
möjligt att begränsa mig på det sättet.
Det gick inte att bara förbättra. Jag var
tvungen att förändra - i grunden.
Jag har en gång i tiden skrivit dramatik.
För mig är radioteater en oslagbar
konstform. När man skriver för
radioteatern finns inga gränser för
vad som är möjligt. Om författaren
vill låta 10 000 amasoner komma in
från höger så är det inga problem. När
man skriver för scen är man däremot
omringad av rummets, och ekonomins,
begränsningar.
På samma sätt låter IKT oss alla,
lärare och elever, lämna klassrummet.
Inte bara öppna det, utan lämna det
helt och hållet. När vi vill. Om vi vill.
Hur vi vill. Som 10 000 amasoner kan
vi kasta oss ut i möten, projekt, företagande
och anpassa tid och rum efter
behov – varje enskild elevs behov.
Att arbeta med Wikipedia har varit
en del av det här, och våra projekt
med Wikipedia är ett bra exempel på
vad jag menar.
Kritiskt tänkande och källkritik
Jag började lära mig Wikipedia för att
kunna ge tyngd åt den kritiska hållning
jag försökte inpränta i eleverna. I
stället fann jag en plats där kreativitet
och kunskap skapades och uppmuntrades,
där man i en fri gemenskap
kunde bli del i ett globalt projekt för
att förbättra och tillgängliggöra information.
En plats där kritiskt tänkande
och källkritik är grundprinciper.
För att kunna bidra på Wikipedia
krävs att man är en smula insatt i
wikitekniken. Jag börjar med att spela
in en serie korta filmer som beskriver
hur man redigerar: hur man kan pro-
va i sandlådan, hur man lägger in en
bild eller hur man skapar en undersida
att använda som anteckningsblad
till exempel. Korta skärminspelningar
som varje elev kan återanvända efter
behov.
Tiden jag vinner på att inte ge de
här instruktionerna som genomgångar
i ett klassrum kan jag använda till
att utmana en elev att tänka källkritiskt
kring material hon hittat, samtala
med en annan kring fotovinklar
innan han ska ut och ta kort till den
artikel han skriver på, eller sitta i en
grupp och lyssna på deras tänk kring
varför kvinnor egentligen fann sig i
att vara instängda i korsetter, och ta
möjligheten att ställa frågor kring om
de tycker att vi har någon motsvarighet
idag. Under tiden hinner jag
också stämma av planeringen med
den elev som ställer frågor via Skype
från museet där hon får hjälp att hitta
material. När lektionen närmar sig sitt
slut återsamlas vi – på facebook. Där
har vi en historiagrupp där eleverna
reflekterar, ställer frågor och brainstormar.
Skapa artiklar i Wikipedia
Jag får ofta frågan om det är svårt att
redigera på Wikipedia – klarar eleverna
verkligen av det? Frågan är inte
helt enkel att besvara. Att bidra till
artiklar som redan finns är inte svårt.
En kvarts trixande i Wikipedias sandlåda
räcker för att en nybörjare ska
lära sig wikitekniken tillräckligt för att
kunna börja skriva eller lägga in bilder.
Användbara råd finns att hämta
om man söker på Wikipedia:Nybörjare
eller Wikipedia:Stilguide.
Om man vill skapa nya artiklar
är det lite svårare. Då bör man sätta
sig väl in i de regler som finns kring
hur en artikel ska formateras – hur
hittar jag lämpliga kategorier, hur
länkar jag till samma artikel på andra
språk, hur gör man en informationsruta?
Det enklaste är att vända sig till
en av Wikipedias faddrar. På sidan
Wikipedia:Faddrar hittar du personer
som anmält sig som frivilliga att
hjälpa nybörjare. De svarar på frågor,
hjälper dig skapa en undersida där du
kan börja jobba på en artikel och kan
gå in och rätta till allt som blir fel.
Men viktigast av allt, särskilt
om du är lärare och funderar på
att låta dina elever skapa artiklar
på Wikipedia, är att läsa på Wikipedia:
Relevanskriterier. Där framgår
vad som krävs för att ett ämne ska
vara relevant, så att den artikel som
skapas får vara kvar som en del av
uppslagsverket. Varje elev som lägger
kraft och engagemang på att skapa en
artikel är värd att få den handledning
som krävs för att välja ett ämne som
är relevant, så att artikeln inte riskerar
att raderas!
Elevernas arbete synligt
En annan fråga jag ofta får är hur
eleverna visar på analysförmåga, när
de skriver Wikipediaartiklar. Mitt
svar är att min roll som handledare
och lärare har aldrig varit tydligare
än när jag vågade lämna klassrum-
met. Varje arbetspass planeras via
den plattform eleverna väljer, det kan
vara Wikispaces, en lärplattform,
facebook eller en blogg. Där presenterar
eleverna sin planering, och
utvärderar varje arbetspass med en
enkel ”exitticket”.
Jag kan där ge återkoppling och
kontinuerligt lyfta in mål och innehåll
från kursplanerna och ge råd om hur
man kan gå vidare. Under lektionerna
kan eleverna söka upp mig för individuell
handledning och vi har också ett
chattrum för diskussioner. Eftersom
eleverna arbetar i undersidor på Wikipedia
kan jag se hur varje elevs arbete
fortskrider och jag kan med hjälp
av ett videoprogram, till exempel
Jing, spela in kommentarer till arbetet
och ställa de frågor som jag sedan i
samtal med eleven kan använda för
att kontinuerligt följa upp hur eleven
arbetar källkritiskt, hur man analyserar
stoffet.
På det här sättet kan jag inte bara
arbeta individanpassat och formativt
– jag skapar dessutom samtidigt en
utvecklingsportfolio där elevens hela
arbetsprocess finns bevarad.
Lokalhistoria till Wikipedia
Just nu har jag en grupp som arbetar
med lokalhistoria. Vårt mål är att
utveckla artikeln om Skara så att den
når upp till kriterierna för en utmärkt
artikel – den högsta kvalitetsnivån på
Wikipedia.
För att åstadkomma detta har
eleverna inlett ett samarbete med
Länsmuseet, de har kontaktat lokalhistoriker
och forskningsbibliotek. De
har vänt sig till kyrkan, fastighetsägare
och företagare för att få komma
åt att fotografera. De har läst på om
offentlighetsprincipen och copyrightbestämmelser.
De har begärt ut
handlingar från kommunen som kan
visa på Skaras historia. De spelar in
egna versioner av Gunnar Wennerbergs
Gluntar för att kunna ladda upp
ljudspår.
Än vet jag inte hur långt vi kommer
att lyckas nå – men jag vet att
målen i kursplanen för historia 2b
kommer eleverna att nå! Och under
tiden arbetar de entreprenöriellt och
aktivt – ute i det samhälle där vi finns.
Liknande teman går naturligtvis
att bygga upp i alla ämnen - och samtidigt
så har man en unik möjlighet
att arbeta mot de mer övergripande
målen i läroplanen.
När ett projekt är färdigt, ofta brukar
det ta ungefär sex till åtta veckor,
har eleverna inte bara bidragit med
en gåva av fri kunskap till tusentals,
ibland miljontals, läsare. De har också
fått chansen att träna på att arbeta i en
community, att nätverka med företag
och organisationer i samhället, att
arbeta med socialt entreprenörskap,
att ta ansvar för sitt eget arbete och att
uppleva känslan av att göra något som
är viktigt – på riktigt.