Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 7-02
Vill du läsa hela tidningen. Beställ här.
2 html   Från erfarenhet till förståelse
IT-åldern försätter oss i ett antal gigantiska experiment som visar nya sidor av människan, skriver Peter Becker i sin ledare, och efterlyser mer vardagsnära forskning i skolan.
4   Mediekunskap på webb och tv
Utbildningsradions satsning på mediekunskap för unga har få¨tt ett nytillskott i den interaktiva produktionen Mediedjungeln. Här kan eleverna bland annat besöka en tv-studio och ett kontrollrum – allt på webben.
6   Kroppen är en huvudsak
Minne, förståelse och lärande sker inte bara i huvudet, det berör hela vår kropp och vårt medvetande, hela vår existens. De kroppsliga aspekterna på minne, lärande och tänkande har tenderat att försvinna under datorepoken. Det sammanhänger med att IT i så hög grad hittills varit tankeredskap, vilka speglar de mentala processerna och arbetar med abstrakta representationer av världen. Det skriver Peter Becker i sin krönika.
10 html   IT i skolan på nedre Manhattan
”Den första tiden inne i klassrummet var jag imponerad. Inte har jag en sådan auktoritet framför mina elever och strukturen över vad som förväntas från eleverna är klar och tydlig.” Läs Bosse Andersson intryck från två skolbesök i New York.
14   Nyttiga perspektiv på egna tillvaron
Att besöka kollegor och elever i andra länder ger nyttiga perspektiv på den egna tillvaron som individ och lärare samt på det egna landets kultur och undervisningssstem, skriver Bosse Andersson i en
reflekterande artikel kring skolsystem i USA och Sverige.
17   Medeltiden på Internet
Gunilla Celén tipsar om webbplatser kring Medeltiden som hon använder tillsammans med sina elever på mellanstadiet, men också för att skaffa sig egen inspiration för undervisningen.
19 html   Elever löser kluriga problem på webben
Sökmästartävlingen är ett samarbete mellan tidskriften Datorn i Utbildningen och Skolverket. Den startade vårterminen 2001 och engagerar skolor och elever över hela landet. Efter drygt ett år finns det flera intressanta frågeställningar kring elevers informationssökande på webben.
20  
Torsten Madsén, verksam vid Högskolan i Kristianstad och välkänd i hela skolsverige för sin unika förmåga popularisera skolforskning, har nyligen avlidit. Minnesruna av Peter Becker.
22   Från passagerarplats till cockpit
ITiS är inte bara en IT-utvecklingsverksamhet utan ett koncept för hur man kan utveckla sin skola. Dick Aurell har arbetat med skolledarutbildningen i Västra regionen och berättar om erfarenheter från den utbildningen.
24 html   Frisk fläkt med Lärkraft
I Lärkraft möter man en krets av forskare som fört en nära dialog med en praktisk skolverksamhet. Skriften är en frisk fläkt från forskarvärlden, skriver Peter Becker i sin recension av KK-stiftelsen nya skrift Lärkraft. Samtidigt efterlyser han ett mer utvecklat perspektiv på bland annat det sociala samspelet i lärandet och elevers eget gestaltande och skapande i lärprocessen.
27 html   Prata om reklam och bilder
Vad är verklighet och vad är manipulerad verklighet. Gunilla Celén tar upp reklamen och dess budskap både i bild- och samhällskunskaps-undervisningen.
28 html   10 steg till att skapa bilder med maskning
Att själv och tillsammans med sina elever arbeta med att manipulera bilder är ett sätt att bli mer uppmärksam på andra bilder i omgivningen. Här kan du lära dig att skapa bilder med maskning.
30   Ordbehandlare som pratar matematiska
Det finns många program vars målsättning är att förenkla för elever att lära sig matematik och andra naturvetenskapliga ämnen. Mikael Möller arbetar med Scientific Notebook. I sin artikeln beskriver han programmet och några användbara funktioner.
30 html   Gör enkel musikvideo i Flash
Gunnar Jutelius har gjort en ny tillämpning i Flash för Datorn i Utbildningens läsare. Den här gången visar Gunnar hur du kan göra en enkel musikvideo eller kanske rättare sagt ett bildspel med ljud och stillbilder som tonas in och ut i programmet Flash.


Datorn i Utbildningen nr 7 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 02]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 021206