Untitled Document

Av:Gunnar Jutelius
E-Post:gunnarjutelius@hotmail.com

 

Musikflash

Två stillbilder och ett stycke stämningsfull musik. Det är allt som behövs för att göra en egen musikvideo eller presentation i Flash. Prova själv.

Genom att tona in och ut bilder så kan man skapa stämningsfulla musikpresentationer. Det finns två bilder: natur01.jpg och natur2.jpg. För att de ska gå att tona in och ut så behöver man göra om de till symboler av typen grafisk symbol eller Movie Clip(sv. filmklipp). Jag har gjort om bilderna till grafiska symboler och döpt dem till bild 1 och bild 2. Musiken består av en .mp3 fil kallad introklang.mp3 som jag har lagt in längs tidsaxeln på de två översta lagren. På den sista rutan finns en animation av den grafiska symbolen namn som finns inne i filmklippet eftertext. På sista rutan finns också knappen gelRight. För att bild och ljud ska ha laddats ner från webbservern innan de syns och hörs så finns på första rutan filmklippet minLaddare med minMatare. Bilderna, ljudet och symbolerna ser du i biblioteket som du tar fram genom att gå till Window > Library.



Importera ljud och dra sen ut det till scenen
Jag har i biblioteket markerat ljudfilen - introklang.mp3 - som jag tagit in i biblioteket genom att gå till File > Import. På tidsaxeln har jag skapat fyra lager med Insert > Layer. Ljudfilen har jag använt både på ljud lager 1 och ljud lager 2. På ljud lager 2 så har jag loopat ljudet 2 gånger. På ljud lager 1 så har jag högerklickat ruta 47 och valt insert Blank keyframe för att sen dra ut ljudet från biblioteket till scenen med den nya nyckelbildlrutan markerad för att få ljudet att starta på ruta 47. Bägge lagren har strömmande ljud för att det ska gå att börja spela upp ljudet innan hela ljudfilen har laddats ner från webservern.

Markerar man nyckelbildrutan på ruta 2 ljud lager 2 så kan man på Properties-menyn se att jag valt introklang.mp3 från rullgardinsmenyn Sound och Sync: Stream och sett till att loopa ljudet två gånger.

Klickar man knappen Edit på Properties-menyn så får man syn på ljudfilens två kanaler. Det går att zooma ut så man får syn på hela ljudet. klickar man knappen längst till höger om förstoringsglasen så får man reda på hur många bildrutor det behövs för att spela upp ett strömmande ljud. Om det inte finns tillräckligt med rutor på tidsaxeln måste man se till att skapa dessa genom att högerklicka rutor på alla lager en bit fram på tidsaxeln och välja insert Frame - OBS! inte insert keyframe - för att ett strömmande ljud ska spelas upp. På Edit-menyn ska man också se till att dra kinappen mellan kanalerna åt höger för att försäkra sig om att Flash kommer att spela upp hela ljudet. Vill man inte att hela ljudet ska spelas upp så kan man dra kinapparna mellan kanalerna för att ställa in vilken del av ljudet man vill höra.

Ljudkvaliteten
Ljudkvaliteten kan man ställla in för varje ljudfil separat om man högerklickar ljudfilens namn i biblioteket och väljer Properties. Går man till File > Publish Settings och väljer fliken Flash så kan man ställa in ljudkvaliten för alla ljudfiler som man använder sig av om man ser till att bocka för rutan Override sound settings.

Högerklickar man ljudfilens namn i biblioteket och väljer Properties kan man från en meny välja kvalite och kompression för et ljud.

Går man till File > Publish Settings och väljer fliken Flash så kan man bestämma en gemensam ljudkvalitet ska användas för alla ljudfiler. Man behöver då se till att rutan Override sound settings är förbockad innan man publicerar Flash-filen.

Strömmande ljud har sina egna inställningar och Event-ljud som man kan använda till knappar har sin egen inställningsmeny.

 

 

Bilder
De bilder jag har använt har jag först tagit in i biblioteket genom att gå till File > Import. Bilderna hamnar också vid import på scenen så man får se till att markera dem och sen trycka på Delete-tangenten för att få bort dem från scenen och sen se till att dra ut dem från biblioteket till den ruta på tidsaxeln där man vill ha dem.

Jag kunde ha gjort bilderna mindre i ett bildredigeringsprogram för att spara några bits genom att skala dem eller beskära dem! Vad du absolut inte ska göra är att skala bilderna upp eller ner inne i Flash - för då blir de antingen gryniga eller så får dina surfare vänta onödigt länge! Så skala eller beskär bilderna till rätt storlek för att passa scenen i ett bildredigeringsprogram innan!!! du importerar dem.

Grafiska symboler
Bilderna har jag gjort till grafiska symboler - bild 1 och bild 2 - genom att dra ut dem på scenen och se till att endast en av dem är markerad i taget för att sen gå till insert > Convert to Symbol och välja Graphic - Movie Clip fungerar också - för att sen döpa den nya symbolen.

Det är nödvändigt att göra symboler av bilderna för att de ska gå att tona in och ut med hjälp av Motion Tween mellan två nyckelbildrutor genom att ändra de grafiska symbolernas alpha-värden.

Välj lämpligt Alpha-värde för den grafiska symbolen
Ställer man sig på ruta 1 och markerar den grafiska symbolen bild 1 så kan man se att jag dragit ner Alpha-värdet till 21 procent för att göra bilden transparent. På ruta 8 har jag dragit upp Alpha-värdet till 100 procent för att göra bilden helt ogenomskinlig. På ruta 36 har jag dragit ner Alpha-värdet till 0 procent.

Tona med Motion Tween
För att få Flash att automatiskt ändra Alpha-värde på den grafiska symbolen bild 1 mellan nyckelbildrutorna har valt Motion Tween på Properties menyn på nyckelbildrutan på ruta 2 på lagret bild lager 1. Jag har också valt Motion Tween på ruta 8 för att få Flash att automatiskt sänka Alpha-värdet från 100 procent på ruta 8 till 0 procent på ruta 36.

På bild lager 2 har jag gjort samma sak för att tona in och ut bild 2.

För att bild 1 inte ska finnas med på tidsaxeln från och med ruta 37 och framåt. Så har jag lagt in en tom nyckelbildruta på ruta 37 genom att högerklicka den och välja insert Blank keyframe.

Animationen av eftertexten
Symbolerna eftertext och namn har jag använt på en key frame på sista rutan på bild lager 1 för att animera in namnet på de som har gjort bild och musik. På den sista nyckelbildrutan finns också ett stopp inprogrammerat.

Dubbelklickar man filmklippet eftertext på scenen så kommer man in på dess tidsaxel och kan se animationen med hjälp av Motion Tween av den grafiska symbolen namn.

En tillbaka knapp
På sista rutan finns det en knapp för att titta och lyssna en gång till. Knappen har jag hämtat från ett bibliotek med färdiga knappar som du hittar under Window > Common Libraries.

minLaddare och minMatare
Symbolerna minLaddare och minMatare använder jag på nyckelbildrutan på ruta 1 bild lager 1 för att kontrollera att tillräckligt med bild och ijud har laddats ner från webbservern för att det ska vara någon ide att börja spela upp vad som finns på tidsaxelns ruta 2 och framåt.

 

Gunnar Jutelius
E-Post:gunnarjutelius@hotmail.com

länkar

Prova direkt!
Se resultatet


Ladda hem resultatet zippat



Datorn i Utbildningen nr 7 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 02]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 021206