Två stillbilder och ett stycke stämningsfull musik. Det är allt som
behövs för att göra en egen musikvideo eller presentation i Flash.
Prova själv.
Genom att tona in och ut bilder så kan man skapa stämningsfulla
musikpresentationer. Det finns två bilder: natur01.jpg och natur2.jpg. För
att de ska gå att tona in och ut så behöver man göra om de till symboler
av typen grafisk symbol eller Movie Clip(sv. filmklipp). Jag har gjort om
bilderna till grafiska symboler och döpt dem till bild 1 och bild 2.
Musiken består av en .mp3 fil kallad introklang.mp3 som jag har lagt in
längs tidsaxeln på de två översta lagren. På den sista rutan finns en
animation av den grafiska symbolen namn som finns inne i filmklippet
eftertext. På sista rutan finns också knappen gelRight. För att bild och
ljud ska ha laddats ner från webbservern innan de syns och hörs så finns
på första rutan filmklippet minLaddare med minMatare. Bilderna, ljudet och
symbolerna ser du i biblioteket som du tar fram genom att gå till Window
> Library.
Importera ljud och dra sen ut det till scenen
Jag har i biblioteket markerat ljudfilen - introklang.mp3 - som jag tagit
in i biblioteket genom att gå till File > Import. På tidsaxeln har
jag skapat fyra lager med Insert > Layer. Ljudfilen har jag använt
både på ljud lager 1 och ljud lager 2. På ljud lager 2 så har jag loopat
ljudet 2 gånger. På ljud lager 1 så har jag högerklickat ruta 47 och valt
insert Blank keyframe för att sen dra ut ljudet från biblioteket till
scenen med den nya nyckelbildlrutan markerad för att få ljudet att starta
på ruta 47. Bägge lagren har strömmande ljud för att det ska gå att börja
spela upp ljudet innan hela ljudfilen har laddats ner från webservern.
Markerar man nyckelbildrutan på ruta 2 ljud lager 2 så kan man på Properties-menyn
se att jag valt introklang.mp3 från rullgardinsmenyn Sound och Sync: Stream
och sett till att loopa ljudet två gånger.
Klickar man knappen Edit på Properties-menyn så får man syn på
ljudfilens två kanaler. Det går att zooma ut så man får syn på hela
ljudet. klickar man knappen längst till höger om förstoringsglasen så får
man reda på hur många bildrutor det behövs för att spela upp ett
strömmande ljud. Om det inte finns tillräckligt med rutor på tidsaxeln
måste man se till att skapa dessa genom att högerklicka rutor på alla
lager en bit fram på tidsaxeln och välja insert Frame - OBS! inte insert
keyframe - för att ett strömmande ljud ska spelas upp. På Edit-menyn ska
man också se till att dra kinappen mellan kanalerna åt höger för att
försäkra sig om att Flash kommer att spela upp hela ljudet. Vill man inte
att hela ljudet ska spelas upp så kan man dra kinapparna mellan kanalerna
för att ställa in vilken del av ljudet man vill höra.
Ljudkvaliteten Ljudkvaliteten kan man ställla in för varje
ljudfil separat om man högerklickar ljudfilens namn i biblioteket och
väljer Properties. Går man till File > Publish Settings och väljer
fliken Flash så kan man ställa in ljudkvaliten för alla ljudfiler som man
använder sig av om man ser till att bocka för rutan Override sound
settings.
Högerklickar man ljudfilens namn i biblioteket och väljer Properties
kan man från en meny välja kvalite och kompression för et ljud.
Går man till File > Publish Settings och väljer fliken Flash så kan
man bestämma en gemensam ljudkvalitet ska användas för alla ljudfiler. Man
behöver då se till att rutan Override sound settings är förbockad innan
man publicerar Flash-filen.
Strömmande ljud har sina egna inställningar och Event-ljud som man kan
använda till knappar har sin egen inställningsmeny.
Bilder De bilder jag har använt har jag först tagit in i
biblioteket genom att gå till File > Import. Bilderna hamnar också vid
import på scenen så man får se till att markera dem och sen trycka på
Delete-tangenten för att få bort dem från scenen och sen se till att dra
ut dem från biblioteket till den ruta på tidsaxeln där man vill ha dem.
Jag kunde ha gjort bilderna mindre i ett bildredigeringsprogram för att
spara några bits genom att skala dem eller beskära dem! Vad du absolut
inte ska göra är att skala bilderna upp eller ner inne i Flash - för då
blir de antingen gryniga eller så får dina surfare vänta onödigt länge! Så
skala eller beskär bilderna till rätt storlek för att passa scenen i ett
bildredigeringsprogram innan!!! du importerar dem.
Grafiska symboler Bilderna har jag gjort till grafiska
symboler - bild 1 och bild 2 - genom att dra ut dem på scenen och se till
att endast en av dem är markerad i taget för att sen gå till insert >
Convert to Symbol och välja Graphic - Movie Clip fungerar också - för att
sen döpa den nya symbolen.
Det är nödvändigt att göra symboler av bilderna för att de ska gå att
tona in och ut med hjälp av Motion Tween mellan två nyckelbildrutor genom
att ändra de grafiska symbolernas alpha-värden.
Välj lämpligt Alpha-värde för den grafiska symbolen Ställer
man sig på ruta 1 och markerar den grafiska symbolen bild 1 så kan man se
att jag dragit ner Alpha-värdet till 21 procent för att göra bilden
transparent. På ruta 8 har jag dragit upp Alpha-värdet till 100 procent
för att göra bilden helt ogenomskinlig. På ruta 36 har jag dragit ner
Alpha-värdet till 0 procent.
Tona med Motion Tween För att få Flash att automatiskt ändra
Alpha-värde på den grafiska symbolen bild 1 mellan nyckelbildrutorna har
valt Motion Tween på Properties menyn på nyckelbildrutan på ruta 2 på
lagret bild lager 1. Jag har också valt Motion Tween på ruta 8 för att få
Flash att automatiskt sänka Alpha-värdet från 100 procent på ruta 8 till 0
procent på ruta 36.
På bild lager 2 har jag gjort samma sak för att
tona in och ut bild 2.
För att bild 1 inte ska finnas med på
tidsaxeln från och med ruta 37 och framåt. Så har jag lagt in en tom
nyckelbildruta på ruta 37 genom att högerklicka den och välja insert Blank
keyframe.
Animationen av eftertexten Symbolerna eftertext och namn har
jag använt på en key frame på sista rutan på bild lager 1 för att animera
in namnet på de som har gjort bild och musik. På den sista nyckelbildrutan
finns också ett stopp inprogrammerat.
Dubbelklickar man filmklippet eftertext på scenen så kommer man in på
dess tidsaxel och kan se animationen med hjälp av Motion Tween av den
grafiska symbolen namn.
En tillbaka knapp På sista rutan finns det en knapp för att
titta och lyssna en gång till. Knappen har jag hämtat från ett bibliotek
med färdiga knappar som du hittar under Window > Common Libraries.
minLaddare och minMatare Symbolerna minLaddare och minMatare
använder jag på nyckelbildrutan på ruta 1 bild lager 1 för att kontrollera
att tillräckligt med bild och ijud har laddats ner från webbservern för
att det ska vara någon ide att börja spela upp vad som finns på tidsaxelns
ruta 2 och framåt.