Untitled Document

Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se


Från erfarenhet – till förståelse

Minns du Tamagotchi? Det där lilla skrikande barnet, nej, den där lilla manicken som betedde sig som ett barn. Den behövde matas, vaggas, sövas och pysslas om – visserligen med knapptryckningar, men inte desto mindre krävande. Manicken som fick flera hundra miljoner föräldrar att köpa dessa tingestar till sina barn.

Den blev ett stor studie i mänsklig psykologi. Om styrkan i vår fantasi. Om styrkan i primitiva signaler. Och ett avslöjande av mänskliga drag – aldrig hade vi väl kunnat föreställa oss att vi var så manipulerbara. IT-åldern försätter oss i ett antal sådana gigantiska experiment som visar nya sidor av människan.

Att det finns ett intresse bland lärare för forskningen kring IT och lärande är egentligen inte så konstigt. Här finns tusentals lärare i svenska skolor som varje vecka under tio-femton år använt IT i sin undervisning. Som prövat träningsprogram, kurser i fingersättning, cd-rom-material, skrivprocess med dator, språkprogram, kalkylblad och matteverkstäder, informationssökning och webbplatser med länkar till referenser, e-post och kontakt med vänklasser, powerpoint-presentationer och sagor, egna webbsidor och skoltidningar.

Många har experimenterat och lärt sig vad som fungerar i klassen och inte. Och har sedan frågat sig vad eleverna lär sig i och med dessa nya medier? Hur deras bedömning av källor påverkas. Eller om vilka slutsatser som kan dras kring behovet av dialog med läraren i samband med att klassen spelar pedagogiska spel. Eller annorlunda uttryckt, kring konstruktivism och det egna lärandet. Hur påverkas elevernas verklighetsbilder och sociala relationer? Att detta långvariga experiment leder till funderingar och frågor är inte underligt.

Det märkliga är väl att det inte tidigare frågats så mycket efter pedagogisk forskning. Och att så få svar givits. Men bilden förändras. Som vi har speglat de två senaste åren har dialogen mellan forskare och lärare skjutit fart. Ett antal lärare har själva tagit steget från lärarrollen till forskarrollen, och ägnat sig åt närgångna studier av vad som händer i klassrummen och än mer, i våra huvuden. Hela IT-vågen är på ett plan ett stort samtidsexperiment kring identitet och verklighet, lärande, fantasi och upplevelse. Filmer som Matrix, deckare som Idoru (Gibson, PAN/Norstedts 1991) kan ses som uttryck för våra försök att förstå denna samtid.

När datorn.i.utbildningen sedan två år driver frågorna om samspel mellan klassrumsnära forskning och skolan är det i övertygelsen att vi behöver denna dialog för att förstå och utveckla vår strävsamma vardag. Vi hoppas att du som läsare har glädje av denna dialog.

Du möter den i vår serie av teman tillsammans med Kollegiet/KK-stiftelsen publicerade hos oss och med diskussionsforum i Kollegiet (www.kollegiet.com) och vi fortsätter detta samtal på Rikskonferensen i Sandviken den 14-15 maj 2003.

 

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 7 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 02]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 021206