www.diu.se/sokmastare
Elever löser kluriga
problem på webben
Det
vimlar av sökmästare i Sveriges skolor. Varje vecka koras en ny mästare,
och så har det varit sedan vårterminen förra året.
Det är elever som har
visat att hon eller han
kan lösa en klurig uppgift
via Internet. Men
det räcker inte att lösa
uppgiften och ge rätt
svar, här gäller också
att motivera sin lösning
genom att berätta
hur man har sökt och
värderat informationen
längs sökvägen.
Sökmästartävlingen är ett samarbete
mellan tidskriften Datorn i Utbildningen
och Skolverket. Den startade vårterminen
2001 och har engagerat skolor och elever
över hela landet. Enskilda elever och hela
klasser återkommer gång på gång. Under
det här året har elever från cirka 100 olika
skolor deltagit.
ny fråga varje vecka
Varje fredag klockan 8.00 läggs en sökuppgift ut på webbplatsen,
www.diu.se/ sokmastare. Svårighetsgraden anpassas till grundskolans högre
årskurser. Uppgiften ska vara löst och insänd senast torsdag
kväll veckan därpå.
Frågorna är problemlösande uppgifter
med krav på redovisning av sökvägar och
värderingar av information - inte bara
rätta svar. Lösningarna redovisas i ett
webbformulär. En välmotiverad lösning
premieras med en musmatta.
Många skolor och elever deltar vecka
efter vecka. Ett dussintal skolor har
utmärkt sig med en stadig och hög
frekvens av elevsvar, bland andra Stenbocksskolan
(Ulricehamn), Bäckahagens
skola (Vantör, Stockholm), Grubbeskolan
(Umeå), Eklandaskolan (Mölndal) och
Bergsåkers skola (Sundsvall) har deltagit
fl itigt. Veckans vinnare kommer ofta från
någon av de skolor som är mycket aktiva
i tävlingen. Det ät intressant att studera
elevernas svar varje vecka, kvaliteten på
svaren varierar ganska kraftigt.
Det visar sig också att många är inne
på webbplatsen och läser veckans fråga,
men avstår från att svara. Här kan man än
så länge bara spekulera i om elever avstår
från att svara på grund av att frågorna är
för svåra eller om kraven på redovisning
av hur man tänkt, sökt och resonerat
upplevs som krävande.
används i undervisningen
Många lärare använder tävlingen som en klassaktivitet,
det märks på de svar som kommer in. Deltagande elever bekräftar
också att lärare tipsar om den. Men även enskilda elever deltar
av eget intresse och de som tävlar på egen hand blir fl er.
Tiden då lösningen sänds in tyder på att många elever
löser uppgiften hemifrån.
Hittills har vi svar från cirka 70 veckors
svar, vilket betyder tusentals insända
lösningar och metodbeskrivningar.
Materialet betyder att vi har en mycket
intressant databas som speglar elevers
strategier och beskrivning av dessa. Det
kan förhoppningsvis användas för att
bättre förstå elevers tänkande.
sökmotorer används flitigt
Eleverna använder främst sökmotorer. Den i särklass mest
populära är Google som används i över 40 procent av lösningarna.
Men eleverna går också relativt ofta direkt till en webbplats där
de förväntar sig att hitta information, ibland vet de redan adressen
annars funderar de ut vad adressen till exempel en myndighet borde vara och
testar det. Mer än en lösning av tio har gjorts genom att eleven gått
direkt till en webbplats, och detta har ökat sedan tävlingen startade.
Eleverna kommenterar relativt ofta
varför de källor som de använt kan anses
trovärdiga. Likaså upptäcker fler och fler
att det är bra att undersöka flera källor.
Portaler, till exempel Skoldatanätets
Länkskafferi används sällan och det
verkar som om eleverna inte är medvetna
om vilken nytta man kan ha av
dem i söksammanhang. Svaren visar att
många elever är kreativa och kritiska
sökare, men också att det finns mycket
mer att göra för att lära sig utnyttja webbens
möjligheter.
två frågor på en gång
Framför allt är det intressant att se hur många som har svårt
att svara på två frågor på en gång. Detta visar
sig gång på gång. Man svarar på en del men inte allt.
Har det att göra med skolans sätt att ställa frågor eller
vad beror det på?
Ibland är komplexa uppgifter, med
egna redogörelser för hur man gått tillväga,
för svåra för eleverna.
Ett exempel: Du ska flytta till Melbourne
med din familj. Du vill ha kontakt
med någon som är intresserad av ridning.
Hur skaffar du dig en sådan kompis
att mejla till redan innan du reser?
Uppgiften gav många knapphändiga
och mindre användbara svar. Det
verkar ha varit för knepigt att göra alla de turer på
nätet som kan behövas för
att lösa den. Många ger tips om hur de
skulle gå tillväga inte hur de gör i
verkligheten.
lär av exempel
Den vinnande lösningen läggs alltid ut på tävlingswebben
tillsammans med en kommentar. På så sätt kan alla som deltagit
se hur vi motiverat varför just denna elev vunnit. Här finns bra tillfälle
till återkoppling på det man själv gjort som kan inspirera
till att jobba ännu bättre.
Det märks också över tiden att de elever
som deltar i tävlingen blir bättre. Det
handlar till exempel om kraven på att
motivera hur man gjort och att använda
flera källor, vilket under hösten blivit
vanligt i vinnande lösningar men sällan
förekom förut.
Det handlar om lärande i form av att kolla
hur de gjorde som vann, varför de vann, vilka våra krav är och
så vidare. Förhoppningen är också att lärare ska
upptäcka och använda sig av tävlingen i undervisningen. Eleverna
behöver stöd från lärare, och bibliotekarier i sitt arbete
med att söka, kritiskt granska, värdera och sammanställa. Tävlingen
bidrar till att skapa en utmaning och en möjlighet att jämföra
sig med andra och få kommentarer även från andra än den
egna läraren på sina arbetsinsatser.
Alla frågor, vinnande svar och kommentarer
från tävlingen Sökmästaren finns samlade på
tävlingens webbplats: www.diu.se/sokmastare
På samma adress hittar du också varje fredag kl 8.00
en ny fråga.
Datorn i Utbildningen nr 6/2002 innehåller
ett tema kring informationssökning och lärande. Några
av artiklarna hittar du på tidningens webbplats: www.diu.se
Du kan också beställa tidningsexemplar (50 kr per ex,
vid större beställningar görs separata avtal) genom
att skriva till redaktionen: e-post: red@diu.se