Untitled Document

Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

Kameran ljuger aldrig

– Eleverna vet i princip att det går att manipulera bilder. Ändå tror de att deras egna idoler, till exempel Britney Spears, har den perfekta hyn, det perfekta håret, den perfekta kroppen. Det säger Gunilla Celén som ofta diskuterar reklam och bilder med sina mellanstadieelever.

Gunilla Celén har sina elever i både bild och samhällskunskap – och i båda ämnena tar hon gärna upp diskussioner om reklamens påverkan – och i reklamen spelar bilderna en stor roll.

– Det handlar om att vara källkritisk även när det gäller bilder. Att fråga sig vem som vill säga vad och varför.

medvetna – men omedvetna
Det sägs ju ofta att dagens ungdomar är mer bildmedvetna än tidigare generationer, och Gunilla håller med om det. Men ändå tror Gunillas elever som är i åldern 10-12 år ofta att en bild är en absolut sanning. Och de blir oerhört besvikna när de själva upptäcker att reklamens bilder och budskap inte stämmer med verkligheten.

I kursplanen för bildämnet står bland annat att eleverna ska ha grundläggande förmåga att granska bilder och också själva kunna framställa bilder och former med hjälp av olika redskap och tekniker.

– Låt eleverna leka med sina bilder i datorn. Sedan har vi ett oerhört bra utgångsläge att diskutera vidare om reklambilder och deras påverkan, menar Gunilla Celén.

– När eleverna själva får pröva och se hur lätt det är att förändra bilder ökar förståelsen. Det märks på hela deras sätt att resonera. De fattar snabbt när de själva får pröva på det.

Det är också viktigt att man som lärare behärskar enkla tekniker för att manipulera bilder anser Gunilla. Det ger dels en ökad egen förståelse, men ger också en extra tyngd åt undervisningen om hon själv kan plocka fram en bild på datorn och visa hur enkelt det är att förändra den.

– Framför allt tycker jag att det är viktigt sedan jag själv kom underfund med hur enkelt det är att är manipulera en bild – fl ytta människor till en annan miljö, försköna och förändra dem

– Jag tar ofta upp de här frågorna helt fristående, ibland i samband med någon stor annonskampanj, men också i samband med att eleverna söker information på nätet. De hittar ju inte bara texten – utan även bilder.

 

Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

Foto och bearbetning: Gunilla Celén

mer.info

nästa uppslag visar Gunilla Celén steg-för-steg hur det går till att skapa en bild med mask. I nästa nummer av Datorn i Utbildningen får du lära dig att maniupulera utseendet på personer. Det är enklare än man tror.



Datorn i Utbildningen nr 7 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 02]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 021206