Eleverna vet i princip att det går att manipulera bilder. Ändå
tror de att deras egna idoler, till exempel Britney Spears, har den perfekta
hyn, det perfekta håret, den perfekta kroppen. Det säger Gunilla
Celén som ofta diskuterar reklam och bilder med sina mellanstadieelever.
Gunilla Celén har sina elever i både
bild och samhällskunskap och i båda
ämnena tar hon gärna upp diskussioner
om reklamens påverkan och i reklamen
spelar bilderna en stor roll.
Det handlar om att vara källkritisk
även när det gäller bilder. Att fråga sig
vem som vill säga vad och varför.
medvetna men omedvetna
Det sägs ju ofta att dagens ungdomar är mer bildmedvetna än tidigare
generationer, och Gunilla håller med om det. Men ändå tror
Gunillas elever som är i åldern 10-12 år ofta att en bild är
en absolut sanning. Och de blir oerhört besvikna när de själva
upptäcker att reklamens bilder och budskap inte stämmer med verkligheten.
I kursplanen för bildämnet står bland
annat att eleverna ska ha grundläggande
förmåga att granska bilder och också själva
kunna framställa bilder och former med
hjälp av olika redskap och tekniker.
Låt eleverna leka med sina bilder
i datorn. Sedan har vi ett oerhört bra
utgångsläge att diskutera vidare om
reklambilder och deras påverkan, menar
Gunilla Celén.
När eleverna själva får pröva
och se
hur lätt det är att förändra bilder ökar
förståelsen. Det märks på hela deras sätt
att resonera. De fattar snabbt när de själva
får pröva på det.
Det är också viktigt att man som lärare
behärskar enkla tekniker för att manipulera
bilder anser Gunilla. Det ger dels en
ökad egen förståelse, men ger också en
extra tyngd åt undervisningen om hon
själv kan plocka fram en bild på datorn och
visa hur enkelt det är att förändra den.
Framför allt tycker jag att det är
viktigt sedan jag själv kom underfund
med hur enkelt det är att är manipulera
en bild fl ytta människor till en annan
miljö, försköna och förändra dem
Jag tar ofta upp de här frågorna
helt fristående, ibland i samband med någon stor annonskampanj,
men också i samband med att eleverna söker information på nätet.
De hittar ju inte bara texten utan även bilder.
På nästa
uppslag visar Gunilla Celén steg-för-steg hur det
går till att skapa en bild med mask. I nästa nummer av
Datorn i Utbildningen får du lära dig att maniupulera
utseendet på personer. Det är enklare än man tror.