Forskning om lärande med datorstöd:
Frisk fläkt med lärkraft
Läraren
behövs mer än någonsin, säger Peter Gärdenfors
i förordet till Lärkraft, skriven av Maria Larsson, kognitionsforskare
i Lund på uppdrag av KK-stiftelsen.
Maria Larsson har gjort en lättläst forskningsöversikt
med fokus på hur informationstekniken påverkar lärprocesserna
och elevers lärande.
Ett antal forskningsområden och forskare kommer till
tals i skriften. Ett centralt och genomgående tema är behovet av
reflektion, för att elever ska nå en förståelse.
Donald Norman, Stanford University, delar upp kognition eller
förståelse i två huvudformer, experiental och reflecting
eller upplevelsebaserade och reflekterande.
Det upplevelsebaserade sättet att ta till sig
något är att direkt och utan ansträngning reagera på något
som händer Det reflekterande sättet att närma sig ett ämne
kräver hårt arbete och tar tid. Det innebär att jämföra,
väga för och emot, att tänka efter och fatta ett beslut. Det
är ofta på det sättet nya idéer uppstår.
Reflektiv kognition kräver ofta externa hjälpmedel
som papper och penna, räknemaskin, datorprogram eller hjälp av andra
människor. Datorn kan stödja oss i både observerande och reflekterande
kognition, menar Donald Norman.
stöd för reflektion
Maria Larsson ger tre exempel på en typ av frågor handledare kan
ställa för att hjälpa elever att fördjupa tanker kring det
de lärt sig:
Låta eleven gå igenom ett fall och sedan
presentera ett nytt liknande fall. Målet är att hjälpa henne
att abstrahera och ta fram generella principer.
Generalisera fallet så att lösningen kan fungera
för liknande fall.
Först låta elever arbeta med ett fall och sedan
ge vad-händer-om-frågor: Om denna del i fallet hade
ändrats, hur hade du löst det då?
experiment och reflektion
Skriften har ett intressant avsnitt kring naturvetenskaplig undervisning knutet
till användning av datorbaserade simuleringar. Larsson tar utgångspunkt
i den engelske pedagogen John Deweys begrepp Learning by doing som
rymmer både experimenterande och reflektion. Diskussionen knyts bland
annat till modellbyggen och simuleringar.
Flera forskare diskuterar att datorspel leder till att elever
strävar efter att lyckas med spelet, i en annan mening än
läraren och konstruktören tänkt sig. Det betyder att de söker
avläsa spelets lösningskoder snarare än att försöka
förstå dess egentliga innehåll. För att pedagogiska spel
ska fungera lärande, menar kritikerna, måste syfte, resultat och
sammanhang diskuteras i klassen eller gruppen. Den här kritiken avser dataspel,
men min reflektion är att samma risk bör finnas vid användning
av simuleringar. Även här blir diskussionen och lärarens/handledarens
roll avgörande.
Det konstruktivistiska synsättet betonar elevens egen
aktivitet i lärandet. Skriften pekar genomgående på att det
behöver kompletteras med reflektion med stöd av läraren eller
andra vuxna. En av de forskare som intervjuas, och vars resultat återges
i skriften, är Martin Stigmar, Växjö universitet. Han visar att
många elever inte själva analyserar utan bara reproducerar information
. Stigmar, bygger i sin avhandling på ett aktionsforskningsprojekt, där
han själv medverkat i ett skolprojekt. Den erfarenheten visar att det går
att stödja elevers reflekterande här har läraren en avgörande
roll.
olika lärstilar
Frågan om elevers lärstilar ges stort utrymme i skriften. Flera forskare
pekar på att vi har många olika sätt att lära oss. De
strävar efter att skolan och undervisningen anpassas bättre till elevernas
varierande lärstilar.
Gordon Pask delar således in eleverna i holister och
serialister. Holisterna söker helhetsintryck och vill hitta samband innan
de skaffar sig detaljkunskaper. Serialisterna börjar med detaljerna och
bygger sedan strukturerna.
Pask menar att det här är olika sätt att nå
förståelse. Han menar att båda vägarna är lika värdefulla
och rekommenderar som bästa metod att växla mellan de båda stilarna.
Denna tanke, att man kanske kan och ska träna elever i att växla mellan
lärstilar, inte enbart att anpassa undervisningen till flera lärstilar,
är intressant.
Ett antal andra definitioner och synsätt på lärstilar
diskuteras i skriften. Några forskare pekar vidare på att elever
med den holistiska stilen föredrog arbetsformer med samverkan, i högre
grad än eleverna med analytisk stil. Samma elever uppskattade också
bildmaterial i högre grad, medan analytiker föredrog tryckt material.
Hela diskussionen om lärstilar är ganska ny för
skolan och för läromedlen. Man kan med Maria Larsson konstatera
att läromedlen än så länge inte i någon större
utsträckning tar hänsyn till elevers olika lärstilar.
Några resultat kring gruppsamarbete pekar på
att elever både är bättre problemlösare i grupp än
enskilt, och känner sig mer kompetenta och vågar ta större risker
i gruppsituationen. Tillsammans har gruppen större förmåga än
summan av varje enskild individ. Det förefaller också som om datorn,
som tredje part i ett gruppsamtal, har en viktig och bestående funktion.
elevernas egna erfarenheter
En intressant diskussion med referens till Peter Gärdenfors rör skillnaden
mellan forna tiders mästar-lärlingsskap och dagens undervisningsformer.
Den tidens kunskap var en erfarenhetskunskap till skillnad från den mer
verbaliserade kunskapen i dagens skola. Mycket av kunskapen är idag inte
kopplad till handling. Gärdenfors efterlyser förankring i elevernas
egen erfarenhet. Här hoppas han också på simuleringar, som
en möjlighet.
En fråga är i vilken mån dessa simuleringar
med sina abstrakta bild- och ljudrepresentation på en skärm, verkligen
ger en erfarenhet jämförbar med den direkta fysiska erfarenheten.
Var finns den fysiska erfarenheten av tyngden hos en kropp, musklernas minnen
av rörelsen och den förståelse som kommer ur det fysiska hanterandet
av föremål?
Ett intressant exempel i detta sammanhang, vilket refereras
i skriften, är projektet Kreate-IT där man studerat elevers lärande
med materialet Lego- Dacta. Frågan om just den fysiska och kroppsliga
erfarenhetens betydelse i lärandet diskuteras vidare i krönikan på
sidan 6 som bland annat berör hur datorutvecklingen nu för in datormiljöer
som är mycket mer fysiskt handgripliga än de bildskärmsterminaler
vi varit vana vid.
Elevers egen erfarenhet är en fråga som skulle
behöva utvecklas vidare. Jag tänker då också på
möjligheterna till och betydelsen av egen praktik och eget skapande knutet
till lärprocesserna. Vilken betydelse har eget skapande och egna uttryck
som en del i lärandet. Hit hör också betydelsen av att beskriva,
skildra och förmedla. En konkret belysning av frågan ges i Gunilla
Celens artikel på sid 27.
Jag är övertygad om att båda de här
aspekterna framöver behöver belysas mycket mer djupgående i
forskningen kring lärprocesserna.
frisk fläkt
Som Peter Gärdenfors påpekar är det symptomatiskt att vi fortfarande
vet så pass lite om lärandets mekanismer. Det är dessutom så
att vi skulle behöva många fler studier knutna till den konkreta
skolverksamheten. Ett litet exempel: när man skriver om det amerikanska
matematikprojektet Jasper så refereras resultat efter att
elever använt materialet en månad. Helt säkert behöver
vi mångåriga undersökningar, där vi långvarigt arbetar
efter andra upplägg än de traditionella, och lika långvarigt
följer elevernas lärande för att få hållbara underlag
för den fortsatta utvecklingen.
Lärkraft är en frisk fläkt från forskarvärlden
och populärt skriven. Den kommer lägligt. Dels finns ett starkt behov
av analys av de gångna årens IT-erfarenheter, dels har ett samtal
mellan lärare och forskare börjat komma igång. I skriften möter
vi en krets av forskare som fört en nära dialog med praktisk skolverksamhet
Många har därtill en egen lärarbakgrund. Med det har skriften
goda förutsättningar att inte bara belysa frågorna, utan även
att stimulera lärare till att ge sig in i en egen forskningsverksamhet.
Läs den.
Lärkraft, KK-stiftelsens skriftserie 2002:17.
Skriften, som är gratis, kan beställas i tryckt form eller
laddas ner som PDF på Kollegiets webbplats: www.kollegiet.com
Om forskning kring IT och lärande
Kollegiet har också i samarbete Datorn i utbildningen startat
en avdelning om pedagogisk forskning kring IT och lärande i
skolan. Här hittar du intervjuer med forskare, utdrag och kommentarer
till avhandlingar och forskares egna artiklar. I frågeforumet
kan du ställa frågor om forskning på området
IT och lärande.