Skyskraporna
på nedre Manhattan känns bekanta, polisbilarna låter som i
fi lmerna. Och interiören på Murry Bergtraums High School känns
igen från amerikanska filmer och tv-serier.
Där finns en reception, identitetskoll och en uniformerad
vakt som släpper in sent ankomna elever.
Det är lugnt och disciplinerat i korridorerna för
att vara en skola med 2800 elever och inte som i mina bilder från media.
Den mångkulturella blandningen är påtaglig. Av skolans elever
är endast sex procent vita och den största etniska gruppen är
latinamerikaner följt av asiater.
professionella lärare
Samma lugn råder i det klassrum som vi besöker. Bo Wu engelsklärare
har startat sin lektion där eleverna arbetar med creative writing.
Klassrummet är ett av skolans 16 datorlaboratorier och eleverna sitter
i rader vid varsin dator. Bo utstrålar professionalism och skulle ha fått
högsta betyg av mina gamla metodiklektorer från lärarhögskolan.
Det råder inga tveksamheter vad dagens uppgift består
av. Ni går in på kurshemsidan, väljer några länkar
om fördomar i världen, läs en av artiklarna, skriv ner en egen
berättelse om ämnet, publicera den på webbplatsen i en portfolio,
läs gärna de andras arbeten och kommentera dem i forumet.
Den första tiden inne i klassrummet var jag imponerad.
Inte har jag en sådan auktoritet framför mina elever och strukturen
över vad som förväntas från eleverna är klar och tydlig.
Vilket tempo och vilket imponerande material de ska ta sig igenom under engelskkursen.
De måste lära sig mycket inom allt från fritt skrivande till
poesi och litteraturkunskap.
Taylor och Skinner i väggarna
Men efter en stund med lite reflektion och samtal med andra i vår besöksgrupp
byttes fascinationen mot förundran och den kritiska ådran tog överhand.
Var fanns elevkontakten, kommunikationen och reflektionen?
All kommunikation var enkelriktad från läraren
till eleverna i form av order och instruktioner både i det fysiska och
det virtuella rummet. Det var inte meningen att eleverna skulle samarbeta och
möbleringen omöjliggjorde också kontakt dem emellan.
På
webbplatsen där eleverna publicerade sina arbeten kunde också föräldrarna
logga in och se sina barns resultat och närvaro. Det främsta syftet
med detta är inte att föräldrarna ska bli mer delaktiga i skolan
utan att det handlar om kontroll. Vid samtal med elever i båda de klasser
som vi besökte frågade jag om elevinfl ytande och om åsikter
om att föräldrarna på detta sätt kunde ta del av resultaten.
Elevinflytande är helt främmande och existerar
inte enligt eleverna och att föräldrarna kan ha koll på dem
via hemsidan är kanske inte så konstigt att de var kritiska till.
Men flera elever poängterade att de tycker att det är
bra att använda datorn och Internet i undervisningen, bland annat därför
att de upplever att det ger dem mer frihet.
Känslan av att vistas i en fabrik byggd på tayloristisk
sönderstyckad arbetsdelning förstärktes när lektionen plötsligt
var slut och vi på schemat såg att alla lektioner var indelade i
40-50 minuters pass. Nästa besök var hos John Elfrank där eleverna
arbetade med industriella revolutionen.
Liksom Bo visade sig John vara en mycket sympatisk och engagerad
person och lärare. I ett relativt luftigt klassrum hade han placerat datorerna
och eleverna i rader längs väggarna med katedern bakom dem med syftet
att han som lärare kan se vad som försiggår på alla datorskärmar.
För mig kändes det lite olustigt och sände
storebror ser dig-signaler. Dessutom onödigt med tanke på
att många webbplatser inte är tillgängliga för eleverna
eftersom de filtreras bort. I övrigt var stämningen avspänd och
eleverna arbetade självständigt utan drill vid datorerna.
goda idéer på webben
John har liksom Bo själv byggt upp en ambitiös webbplats som stöd
för sina klasser. Där finns veckoplaneringar, sidhänvisningar
för läxläsning, vilka frågor som ska besvaras, flervalsfrågor
att besvara efter läxläsning, arkiv för elevpublicering, länktips,
artiklar med mera. Man arbetar också med ett slags peer review
där eleverna kommentarer varandras arbeten via webben. Varje vecka ska
eleverna fylla i sin online weekly journal där de skriver ner
hur de tycker att de uppnått sina mål och ger synpunkter till John
på vad de anser fungerat bra respektive mindre bra i undervisningen under
veckan.
Större delen av materialet ligger öppet på
webben, förutom elevernas frånvaro, prov och testresultat som kräver
en inloggning från elever och föräldrar. John och hans elever
har också ett samarbete med Fredrika Bremer Gymnasiet i Haninge via webben
inom projektet Learning Bridge. Just nu diskuterar elever från de båda
skolorna i ett forum om det är rätt av USA att starta krig mot Irak.
Några av målen med Learning Bridge är att
öka förståelsen mellan olika grupper i världen och att
elever och lärare ska finna nya arbetssätt med stöd av ny teknik.
John beklagade sig liksom flera andra lärare vi mötte
över att han är allt för styrd av kursplanerna och alla tester
som eleverna ska göra. Det ger lite utrymme för egna initiativ, nya
metoder och val av innehåll i de olika kurserna för den enskilde
läraren. Traditionen av läraren som förmedlare av kunskap anses
vara än starkare i USA än i Sverige och gör tillsammans med en
mer auktoritär kultur att de behavioristiska idéerna har svårare
att försvinna ur skolväggarna.
skapande är centralt på skola 234
Från tonåringar i en stor skola vandrar vi svenska besökare
till att möta mindre barn i Primary School 234 ett stenkast från
Ground Zero. Anna Switzer skolans dynamiske rektor berättar att detta är
en unik skola i ett unikt distrikt. Föräldrarna är i stort välsituerade
och mycket engagerade i föräldraföreningen vilket innebär
att de samlar in pengar till skolan, deltar som extra stöd i klassrummet
och det är också en förälder som är webmaster för
skolans webbplats.
Skola 234 har en profil med SO, NO, musik och konst. Lärarna
arbetar tematiskt med undersökande arbetssätt. Samarbete och relationer
är centralt. Varje årskurs jobbar med ett speciellt tema som sniglar,
New York Zoo och förhållanden för inuiter.
Vid rundvandringen i de ljusa och smakfullt inredda klassrummen
där det också finns burfåglar, fiskar och grodor i akvarier
möts vi av en positiv attityd från pedagoger och elever som
är vana vid besökare. Lärarna är proffsiga och gör
roliga saker med barnen som är disciplinerade och lugna. Strukturen är
klar och tydlig och i de flesta klassrum gör alla barn samma sak efter
lärarnas instruktioner.
I varje klassrum, utom i första klass, står det
en till två datorer. Rektorn anser att det är ett misstag att placera
ut dem i hemklassrummen eftersom de sällan används. Anledningen är
just att undervisningen bygger på att lärarna jobbar med en idé
som omfattar alla.
I datasalen berättar datoransvarige Francine Cornelius
att alla från årskurs två lär sig att använda IT-utrustningen.
Men att hennes primära uppgift är att stödja lärarna i deras
arbete. Här kan olika programvaror och Internet användas av barnen
i deras undersökningar, skrivande och skapande i de olika projekten.
bärbart och trådlöst
Skolan har dessutom tillgång till 20 bärbara datorer som Apple skänkte
när skolan efter den 11:e september tillfälligt fick flytta till andra
lokaler. Datorerna kan trådlöst kopplas upp mot Internet och skrivarna
vilket gör att barnen kan låna med sig en bärbar maskin till
klassrummet vid behov. Som komplement till att räkna med papper och penna
kan de till exempel få använda programmet Math the Real World som
är populärt bland barnen.
Skola 234 är en framgångsrik, progressiv skola,
med en rektor som verkar tydliggöra de mål som skolan strävar
mot. Anna Switzer har en genomtänkt pedagogisk idé, hon drivs av
ett starkt engagemang och ställer hårda krav på sig själv,
medarbetarna och eleverna.
Som avslutning på vårt besök påpekar
Anna Switzer att det finns en fara med att barnen i och med Internet blir mer
konsumenter än producenter och att det gäller att motverka den tendensen.