2
html |
|
Ledare:
Och frågan?
Nätverkade datorer och Internet har blivit de självklara verktygen
för
människan att bemästra kunskapsexplosionen. De påverkar
lärandets
villkor, de påverkar eleven, de påverkar rollen för läraren
och de
påverkar rollen för bibliotekarien |
4 |
|
Interaktivt
läromedel om rasism och fördomar
Swedkid är ett fritt webbaserat läromedel avsett att fungera som
stöd för lärare och elever i arbetet mot främlingsfientlighet
och uppmuntra till reflektion över hur vi är mot varandra i vardagen. |
6
html |
|
Lärarens
verktyg i praktiken
I framtidens
klassrum har läraren alltid tillgång till de verktyg som behövs,
precis i det ögonblick de behövs. Allt samlat i datorn. Och tv,
radio, karta, anteckningsverktyg och Internet är bara ett klick borta. |
10
html |
|
Världslitteraturen
till alla
Peter Becker inleder temat om informationssökning och lärande
med en krönika om projekt Gutenberg. Projektet med mål att förmedla
klassikerna över nätet. |
12
|
|
En bibliotekarie
i varje arbetslag
Eleverna på Hulebäcksgymnasiet ska bli informationskompetenta,
redo för det livslånga lärandet och ett liv efter skolan.
Lärare och bibliotekarier arbetar tätt tillsammans för att
förverkliga målen. |
14 |
|
Inte utan min
rektor
Fässbergsgymnasiet i Mölndal är en av de skolor som deltagit
i skolbiblioteks- och skolutvecklingsprojektet Helvcetesgapet. Datorn i
Utbildning har träffat Annika Vannerberg, rektor. |
18
html |
|
Med
boken i handdatorn
Om läroböcker
och kurslitteratur kommer att finnas tillgängliga i form av e-böcker
tillsammans med lärares anteckningar i digital form förenklar
det betydligt vardagen för elever och studenter. Bosse Andersson har
läst bok på handdatorn. |
20
html |
|
Tid
för samtal tid för utveckling
Skolan praktiska verklighet handlar mycket om att-göra.
Nu har deltagarna haft en chans att stanna upp och fördjupa sig kring
kunskap och lärande. Och många tycker att de aldrig haft utrymme
för så djupa pedagogiska resonemang tidigare. Lena Folkesson,
Göteborgs Universitet har följt projekt Helvetesgapet. |
22
html |
|
Kul
med kunskap
Erikslundsskolan
är en skola som ändrat arbetssätt radikalt. Från
att ha varit en traditionell högstadieskola med ämnesuppdelad
undervisning till att arbeta temainriktat och ämnesövergripande.
I centrum för det nya arbetssättet finns infoteket. |
24
html |
|
Eleverna
upptäcker inte världen själva
Att vara informationskompetent är att ha tillgång till
en repertoar av förståelse, säger Louise
Limberg. Att .söka sig fram i böcker, databaser, tidningar och
på Internet för att hitta fakta är
bara en liten del av den repertoaren |
26 |
|
Undervisning
i informationssökning
Informationssökning och lärande är namnet på en forskningsöversikt
av Louise Limberg, m fl.
Datorn i Utbildningen pubkicerar ett utdrag. |
28 |
|
Lärare tror
på sig själva
Sveriges lärare får ett allt större självförtroende
när det gäller de egna IT-kunskaperna. Det visar KK-stiftelsens
gallupundersökning. |
30 |
|
Många tankar
på nätkonferens
Itis prövade i oktober en ny form av konferens Drygt 700 handledare
från hela landet samlades på 26 olika orter. För att samtala
i grupper där de befann sig och för att se paneldiskussioner och
diskutera med varandra och inbjudna forskare över nätet. |
32 |
|
Dagbok från
en Itishandledare
Alla pedagoger har sett hur elever stimuleras olika mycket beroende på
arbetssättet, infallsvinkeln, valetav material nästan mer än
av ämnet i sig, skriver Gunilla Celén i sin dagbok om lärstilar. |
34 |
|
Gör
gloslista med ljud
Gunnar Jutelius har använt Flash MX för att skapa en svensk-fransk-svensk
gloslista med ljud. |