Untitled Document

Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Och frågan?
Vilken är frågan? Allt för ofta börjar undervisning med svaret. Som om frågan redan var ställd. Och så ger vi svaret.

Annars börjar det mesta med en fråga. Syndafallet – rekommendabelt eller ej, men en bild av människans kunskapstörst – börjar med Evas nyfikenhet. ”Vad händer om vi smakar på äpplet?”

Så stod fysikern Becquerel vid sitt skrivbord i labbet 1896 och funderade. Han hade tidigare visat att vissa typer av kristaller efter solbelysning svärtade en fotografisk plåt tvärs igenom tjockt svart papper, ja till och med genom en glasskiva. Hur kom det sig nu att de filmplåtar han så noggrant förvarat i skrivbordslådan, inpackade i tjockt svart papper, blivit svärtade av de kristaller som legat ovanpå – utan belysning? Han hade framkallat dem av en tillfällighet och då sett en tydlig svärtning. Inget ljus hade fallit på kristallerna, men ändå fanns svärtningen där. Mönstret tydde på att det verkligen kom från de kristaller som legat ovanpå. Becquerel gav inte upp, utan fortsatte att undersöka detta sidospår – hans huvudspår var ju redan klart. Det visade sig bli ytterst betydelsefullt. Han upptäcker den naturliga radioaktiviteten. Drivkraften var hans undran, även inför den lilla avvikelsen.

Många gånger i vardagen råkar vi ut för att i samma ögonblick som vi formulerat vår undran, så står svaret klart. Vi har tvingats formulera undran i en fråga. Plötsligt framträder då sammanhanget tydligare och vi förstår. Det är alltså betydelsefullt att få tillfälle att formulera sina frågor.

När vi ägnar ett temanummer åt informationssökning och lärande, är det nödvändigt att ta avstamp här: Det är elevers egna undringar som är hjärtat i deras lärande. Det är självtilliten, modet och kunnandet att ställa frågor som är det första och kanske avgörande steget i en lärprocess. En pedagogs första plikt – och nöje – är att väcka undran. Undran inför världen, inför naturen, inför människan, inför kulturen. Våra frågor är kraftfulla verktyg inför verkligheten. Där har vi startpunkten, första steget. Det är alltid svårast att ta det första steget, redan det andra är lättare. Därför är problembaserat lärande viktigt. Därför är utveckling av metoder som Storyline viktig. De odlar elevens fråga.

Att söka svar, kommer efter frågan. Det leder i sin tur oftast till nya och skarpare frågor. Det är en fascinerande process, en lärprocess. Debatten om informationssökning kräver att vi sätter in det i sitt sammanhang, i den lärande processen. Vi måste beskriva hela kedjan: undran – söka sammanhang – nya bättre frågor – djupare undersökningar – analys och slutsatser och så vidare. Att söka sammanhang och skaffa sig en bakgrund är ett viktigt steg. Det här temanumret fokuserar några aspekter av just detta steg.

Nätverkade datorer och Internet har blivit de självklara verktygen för människan att bemästra kunskapsexplosionen. De påverkar lärandets villkor, de påverkar eleven, de påverkar rollen för läraren och de påverkar rollen för bibliotekarien. Det är länge sedan vi förra gången dök djupt ned i detta område i datorn.i.utbildningens spalter. Skillnaden är att vi idag börjar hinna ifatt verkligheten. Vi har nu en dialog mellan forskning och skola som gör att vi tydligare kan se och värdera den praktik ur vilken kunskapen växer.

Skicka oss gärna dina frågor och kommentarer kring numret!

Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 6 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 6 - 02]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 021110