Jag sitter nerkrupen
i en lerig skyttegrav.
Runt omkring viner
kulorna, granater
exploderar. Artillerielden
är intensiv. Ljudet
nästan outhärdligt.
Nyss har jag skrivit
brev hem till mamma
och snart är det min
tur att kravla över
kanten och bege mig
ut i helvetet.
Sedan blir allt tyst.
Ljuset tänds i klassrummet
i Kinnarpsskolan.
Men känslan
av skräck, rök, eld och
död stannar kvar.
Johan
Lindwert, lärare på Kinnarpsskolan i Falköping, har just visat
hur han tänker introducera ett arbete kring första världskriget
för sina nior. Egentligen är det väl inte så märkvärdigt
att en lärare försöker levandegöra och skapa dramatik i
klassrummet. Det nya är verktygen.
Det jag just sett är en levande och intensiv introduktion
gjord i Powerpoint. Klassrummet vi sitter i är utrustat med en projektor
i taket, filmduk, högtalaranläggning och en pulpet där Johan
kan ställa sin bärbara dator, koppla in en kabel, sätta på
datorn och köra igång presentationen.
pedagogen som föredöme
Johan Lindwert och Fredrik Gustavsson leder tillsammans projektet Metoder
och hjälpmedel för framtidens lärande. Tanken är att
föra in IT på allvar i undervisningen som ett verktyg för
läraren.
Pedagogen måste vara ett föredöme
när det gäller att använda IT, menar Johan. Om vi pedagoger börjar
använda IT dagligen i vår undervisning så tror vi att det kommer
att medföra att eleverna får en större förståelse
för vad man kan använda datorn till.
Men för att det ska bli verklighet krävs också
klassrum som gör att det blir enkelt att använda tekniken. I Kinnarpsskolan
har ungefär hälften av klassrummen den utrustning som behövs.
Ingen lärare ska behöva släpa på tvapparater,
jordglober, OH-apparater och annat. Allt finns i datorn om man bara använder
det, så varför inte göra det, menar de entusiastiska lärarna
på Kinnarpsskolan.
Det är inte fråga om att introducera en ny pedagogik,
påpekar Johan.
Det spelar ingen roll om du som lärare vill jobba
traditionellt eller med till exempel problembaserat lärande. Men tekniken
används för att förstärka lärandesituationer.
pedagogens verktyg
Ordbehandling,
Powerpoint, digital karta, Internet och kanske ett kalkylprogram. Det är
ungefär vad läraren behöver behärska för att komma
igång. Och idéer på användningsområden saknas
inte i Falköping.
Introduktionen till första världskriget som Johan
visade är ett exempel på användningsområde. I Powerpoint
går det att sammanfoga, bilder, texter, filmer och ljud. Johan, Fredrik
och deras kollega Christin Lund visar på flera olika sätt att använda
förberedda introduktioner till temaområden. Christin har bland annat
arbetat med film för att ge sina elever inspiration till att skriva berättelser.
När introduktionen tog slut satte sig eleverna i grupper och diskuterade
hur historien skulle kunna fortsätta.
Grupperna berättade för varandra om sina tankar,
Christin sammanfattade i en mindmap direkt på datorn och eleverna kunde
kommentera direkt det dokument de via videokanonen i taket såg växa
fram på filmduken. När alla var nöjda kunde Christin direkt
skriva ut ett exemplar till varje barn i klassen, som de sedan kunde ha som
stöd i sitt enskilda skrivande.
Framför allt var det ett bra stöd för
de elever som har det svårt med skrivandet. Nu kunde de ta stöd i
hela klassens idéer.
Christin berättar också om hur hon tillsammans
med en grupp elever gjorde en bild- och ljudsaga på engelska.
Jag hade en grupp som tyckte att det var jobbigt att
prata engelska. Då kom vi på att istället sätta upp en
show, Cinderella i Powerpoint.
Eleverna gjorde ljudinspelningar med replikerna, valde musik,
valde bilder från clip-artbibliotek och tog nya med digitalkameran. Sedan
sammanfogades alltsammans i en multimediepresentation.
Genom att Christin arbetar i ett av framtidens klassrum
var det enkelt att spela upp en musiksnutt via datorn till högtalarna i
klassrummet, det var lätt att visa bilderna från datorn på
den stora filmduken och att tillsammans med eleverna sammanfoga arbetet till
en multimedieshow i Powerpoint.
Barnen tyckte att det var jättekul. Och när
man gör saker tillsammans på det här sättet, ser de också
hur de kan använda tekniken och programmen. Det är lätt att få
med barnen i arbetet.
ny yta
Det är helt enkelt en ny yta för läraren att arbeta med, säger
Johan Lindwert. Förut hade man den svarta tavlan och behövde
en strategi för hur den skulle användas. Nu arbetar vi med dator och
filmduk.
Att dagligen arbeta direkt i undervisningen är ett annat
sätt att använda verktygen på.
Det är et sätt att lyfta in världen
i klassrummen, menar Johan.
Och med den utrustning som står till buds är det
lätt att börja med att se ett nyhetsinslag från tv, gå
vidare och titta på dagstidningen på Internet, tillsammans med eleverna
söka efter någonting på Internet.
Det är inte alltid vi hittar direkt, men då
får eleverna se att lärare inte heller alltid hittar rätt, säger
Johan, och vi kan direkt kommentera de sidor vi får upp.
Microsofts Encarta Atlas är ett av Fredrik Gustavssons
favoritprogram. När ett land, eller en plats kommer på tal i klassrummet
är det enkelt att snabbt plocka fram kartan på filmduken, hitta rätt
land, rätt plats, zooma in och se var det ligger och hur det ser ut.
Fredrik låter nästan lyrisk när han berättar
om allt som går att göra med kartprogrammet, till skillnad från
den vanliga kartan som hängde i klassrummet. Vilken är till exempel
den närmaste vägen mellan Stockholm och Los Angeles? På några
sekunder har Fredrik dragit ett streck mellan de två städerna, sedan
byter han visningsläge, jorden blir rund och det visar sig snabbt att det
raka linjalstrecket på den utplattade kartan inte alls är så
nära som det kan verka.
Det här har jag elever som aldrig har förstått,
nu kan jag visa på ett enkelt och tydligt sätt vad det innebär
att jorden är rund.
Och det är en service till eleverna att tillsammans
kunna sammanfatta lektioner, skriva upp stolpar, ta några bilder som stöd
och sedan direkt skriva ut var sitt exemplar till eleverna som de kan ta med
sig från lektionen.
Johan, Fredrik och Christin är överens om att sättet
att arbeta är ett stöd för svaga elever. De kan koncentrera sig
på att lyssna, de får anteckningar, sammanfattningar och mindmaps
med sig direkt från lektionerna.
Det är också lätt för den lärare
som har allting digitalt att lägga upp introduktioner, instuderingsfrågor,
inlästa texter på en webbplats lättåtkomligt för
både elever och föräldrar.
fokus på innehåll
Det är ett teknikintensivt sätt att arbeta på, men vi
fokuserar på innehållet. Det är vanlig undervisning, med nya
verktyg, säger Johan Lindwert.
En framtidsdröm är en kunskapsbank, eller introduktionsbank.
Där lärare delar med sig av sina presentationer, idéer och
introduktioner till varandra. Och ett embryo finns bland de lärare som
deltar i projektet i Falköping. Johan Lindwert visar hur en annan lärare
använt en av Johans temaintroduktioner, tagit bort en del bilder och texter
och lagt till nya bilder. Bilder som Johan i sin tur kan använda sig av
om han vill förändra sin introduktion.
Totalt deltar 40 lärare i projektet och det finns tio
klassrum i kommunen som är utrustade med hemmabioanläggningar.
Alla lärare som deltar i projektet går också på kurs
för att lära sig arbetssättet och producera eget material. Kurstillfällena
och de temadagar deltagande lärare är med på är också
ett sätt att lära, diskutera och inspireras av varandras tankar och
arbete.
Problem finns naturligtvis. Ett av de största är
upphovsrätten. Att jobba medieintensivt innebär att många upphovsmän
och avtalsområden blir inblandade. Frågan är inte löst
och i Falköping arbetar man för övergripande avtal.
kostnader
Ett klassrum med så pass mycket teknik låter som en dyr dröm,
för de flesta. Men när Johan Lindwert och Fredrik Gustavsson räknar
samman vad som måste köpas in och vad man inte behöver köpa
in är det nästan så att det går jämnt ut.
I Falköping använder man sig av projektorer från
Nec, som gamla AV-centralen har förhandlat fram ett bra pris på,
till det kommer högtalare, filmduk, video och ett antal kablar lärarens
bärbara dator är inte inräknad. Den totala kostnaden är
i dagsläget drygt 25 000 kronor. Samtidigt behövs ingen tv, ingen
OH-apparat, ingen diaprojektor, ingen bergssprängare och inga
kartor. Skillnaden mellan det traditionellt utrustade klassrummet och framtidens
klassrum är drygt 5 000 kronor enligt beräkningarna i Falköping.