Det behövs modiga,
kunniga och radikala
lärare och bibliotekarier.
Det menar Louise
Limberg, institutionen
för biblioteks- och
informationsvetenskap
i Borås, som forskar
kring informationssökning
och lärande.
Varför
modiga och radikala. Jo, i framtidens skola krävs det mer, av både
lärare och bibliotekarier.
Eleverna upptäcker inte världen
själva. De utvecklar inte begrepp själva.
Det krävs kraftfulla lärarinsatser.
Men det är inte den gamla traditionella
kunskapsförmedlande läraren som
Louise tror på inför framtiden. Utan
lärare med djupa ämneskunskaper som
kan problematisera, väcka elevernas
intresse, utmana dem och finnas med i
lärprocessen.
Det har talats en del om att elever som
söker information på Internet ägnar sig
åt att klippa och klistra ihop sina arbeten
med material från Internet..
Det är något som också forskarna har
sett. I det forskningsprojekt där Louise
Limberg tillsammans med Mikael Alexandersson,
professor i pedagogik vid Luleå
tekniska universitetet, följer vid de åtta
skolor som ingår i projekt Helvetesgapet
visar de preliminära resultaten att visst
finns det elever som klipper och klistrar, men det finns också ett klart
samband
med hur uppgiften är formulerad. Det är
stor skillnad på att arbeta med Titanic,
eller att arbeta med att söka förklaringar
till varför Titanic sjönk.
söka fakta eller forska
Det finns en motsättning i dagens skola. Å ena sidan ska man jobba
med PBL, elevaktiva undersökande arbetssätt och å andra sidan
finns en tro på att det finns färdiga svar som eleverna ska upptäcka.
Och eleverna själva söker gärna efter de färdiga svaren
på en uppgift, efter fakta.
Louise Limbergs, och andras forskning,
visar att i skolan handlar informationssökning
ofta just om att hitta svaren.
Det märks till och med i språkbruket.
Vi går till biblioteket för att söka
svaren.
Fakta är självklart relevant i vissa
sammanhang. Men informationssökning
handlar om mer än så. Och en del frågor
i undervisningen är så komplexa att de
inte har ett givet svar.
Och det gäller som lärare att inte
abdikera.
Eleverna ska ha kontrollen över
sitt arbete, men det behövs starka stödstrukturer.
Lärande sker i samspel. Kommunikationen
och det sociala samspelet mellan
lärare och elever är viktigt. Där får läraren
en allt viktigare roll.
I sin egen forskning har Louise Limberg
sett att det verkar som om eleverna
blir lämnade ensamma i sin informationssökningsprocess.
Både lärare och bibliotekarier kliver
åt sidan. De ingriper om de märker att eleven arbetar med allt för
vida frågeställningar,
men om sedan eleven inte
aktivt ber om hjälp får de vara i fred
under tiden som de söker och bearbetar
informationen.
söka utan att finna
Vad gör läraren när eleverna inte hittar det de söker efter.
Jo, Louise Limberg och hennes forskarkolleger har sett att många lärare
och bibliotekarier ger eleverna en webbadress som de vet innehåller
relevant information. Det är inte alltför ovanligt att lärare
samlar på sig stora kataloger med webbadresser.
Det är samma sak som lärare gjorde
på 1970-talet, men då hänvisade de till
böcker. Nu är det överfört till webbmiljö.
Det blir ett sätt att försöka kontrollera
informationen istället för att hjälpa eleven
att förstå hur de kan hitta själva. Det blir
inte ett undersökande arbetssätt.
Alla frågor har inte heller ett svar,
och det är det viktigt att eleven förstår.
söka för att förstå
När forskare skapar definitioner för vad som ingår i begreppet
informationskompetens blir det gärna långa listor på färdigheter
som eleverna ska uppfylla för att kunna betraktas som informationskompetenta.
Louise Limberg är inte så förtjust i listorna. Det handlar om
andra saker.
Att vara informationskompetent är
att ha tillgång till en repertoar av förståelser,
säger Louise Limberg.
Att söka sig fram i böcker, databaser,
tidningar och på Internet för att hitta
fakta är bara en liten del av den repertoaren. I sin egen doktorsavhandling
följde Louise Limberg en gymnasieklass
i deras arbete inför EU-omröstningen.
Hon identifierade tre grupper bland
eleverna. En grupp sökte huvudsakligen
faktauppgifter, de fick också det sämsta
inlärningsresultatet.
Den andra gruppen vägde informationen
för att själva välja rätt, det var
en grupp som fick nya insikter och ett
nytt kunnande. Den tredje gruppen gick
steget längre, de granskade och analyserade
informationen kritiskt, sökte olika
infallsvinklar och kunde genomskåda
värderingar. Den gruppen såg också
EU-medlemskapet som ett etiskt och
maktpolitiskt ställningstagande.
Den tredje gruppen hade tillgång
till en repertoar av förståelser och det
avspeglade sig också i inlärningsresultaten.
Eleverna hade också en lärare
som utmanade dem och förväntade sig
analyser. Och det behövs i skolan menar
Louise Limberg.
Dagens elever måste lära sig att hitta
och inte bara hitta utan också kan skapa
en mening ur informationen. Det krävs
inte bara för skolan utan kanske fram för
allt för livet efter skolan.
Eleverna måste göra val, de måste
kunna hitta, bearbeta och analysera
information, både i yrkeslivet och i vardagssituationer.
söka med stöd i bibliotek
Skolbiblioteken har en viktig roll i ett undersökande arbetssätt,
och för elevernas informationskompetens. Det finns potential i skolbiblioteken,
menar Louise Limberg. Men om skolbiblioteket ska bidra till informationskompetensen
måste också bibliotekarierna närma sig skolan och lärarna.
Både lärare och bibliotekarier kan
vara rädda för att trampa in på varandras
område. Bibliotekarier får till exempel
ofta hjälpa eleverna att skärpa till sina
frågeställningar inför informationssökningen,
samtidigt som de kanske inte
har en helhetskunskap om vad elevernas
arbete går ut på och vilka lärarens intentioner
är.
När bibliotekarier undervisar i informationssökning
blir det ofta mycket om tekniska procedurer, ett typexempel är:
Hur kombinerar man söktermer? Det
behövs mer av reflektion och förståelse.
Det handlar om mer än att finna
svaren.
Det krävs ett mycket djupare samarbete
mellan lärare och bibliotekarier.
Bibliotekarier och lärare måste tillsammans
ge återkoppling till eleverna och
det måste vara en återkoppling som säger
mer än att det var rätt eller fel.
Om eleverna ska bli informationskompetenta
behöver de få feedback.
Det måste lyftas fram i bedömningen
av arbetet, de behöver få någon form
av kommentar, i dag kommenteras till
exempel sällan elevernas källförteckningar.
Samtidigt är det främmande
för många bibliotekarier att gå in och
bedöma elevarbeten.
En del anser att det borde en bibliotekarie
i varje arbetslag. Många grundskolor
har över huvud taget inte en enda
bibliotekarie.
Louise Limberg är huvudredaktör för två nyligen utkomna skrifter: Forskningsöversikten”Informationssökning och lärande – en forskningsöversikt” samt ”Bibliotekets pedagogiska roll – en kunskapsöversikt”. Båda skrifterna finns att beställa i pappersformat eller ladda ner som pdf-fil. För mer information se Skolverket projekt Språkrum:
http://www.skolverket.se/studier/bibliotek/sprakrum.shtml