Untitled Document

Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

 

Kul med kunskap

– Jag tycker att det här är roligt. Det händer saker hela tiden när eleverna jobbar i infoteket. Gunni Preutz är lärare i svenska och data och arbetar tillsammans med en bibliotekarie på infoteket på Erikslundsskolan i Borås.

Aktiviteten är hög i infoteket, som är namnet på Erikslundsskolans sammanslagna bibliotek och datasal. Varenda dator är upptagen. Och många elever botaniserar hemtamt i bokhyllor och tidskrifter.

De flesta arbetar med att söka information kring ett temaarbete om uppfinningar. Det är ett mindre tema och lite av en andhämtningspaus efter starten på höstterminen och det stora temat kring demokrati som har engagerat hela skolan.

Några studenter från lärarutbildningen i Borås hjälper eleverna. På Gunni Preutz kontor är det en strid ström av elever som vill ha hjälp. När det blir för högljutt i infoteket griper Gunni in och kör vänligt men bestämt ut några killar som använder infoteket som rastnöje.

fria studietimmar – varje dag
Erikslundsskolan är en skola som ändrat arbetssätt – radikalt. Från att ha varit en traditionell högstadieskola med ämnesuppdelad undervisning till att arbeta temainriktat och ämnesövergripande. Varje dag har eleverna i år 6-9 två fria studietimmar, timmar som ska ägnas åt arbete inom det aktuella temat. Lärarna finns tillgängliga hela tiden och eleverna söker sig till det klassrum där den lärare finns som de behöver för den aktuella uppgiften.

Alla årskurser jobbar med samma tema, även om svårighetsgraden varierar. Redovisningssätt väljer eleverna själva, teater, webbsida, muntlig redovisning – det varierar.

Ämneskunskaperna ska eleverna självklart få med sig, även om de kanske ser annorlunda ut. Och Gunni blir ibland bekymrad över sina elever i svenskämnet.

– Har de fått med sig allt, eller finns det bitar som de missat.

våra elever
Infoteket har en viktig roll i arbetet. Här söker eleverna information, finslipar sina frågeställningar och arbetar med presentationer.

– När de kommer hit ska de ha gått igenom frågeställningarna med en lärare, så de har en ingång till sin fortsatta sökning. Likaså ska de sedan bearbeta och analysera resultatet av sin informationssökning i samverkan med en lärare, säger Gunni Preutz.

Måndag förmiddag träffar eleverna sina mentorer och går igenom hur de ligger till i sina temaarbeten och i de enskilda ämnena som ingår och gör en individuell planering inför veckan. Med så mycket eget ansvar kan det vara lätt att ägna tiden åt annat än studier. Men Erikslundsskolan har infört ”stämpelur”, eleverna stämplar in och ut både i infoteket och hos de lärare de arbetar hos på de fria studietimmarna. På så sätt har skolan god överblick över elevernas aktiviteter.

Arbetssättet innebär större ansvar, både för elever och lärare.

– Som lärare måste jag hela tiden tänka längre än vad jag ska göra i morgon. Och alla lärare har ansvar för alla elever. Det är inte längre mina elever, det är våra elever.

introduktion viktig
När eleverna börjar i sexan och ska lotsas in i ett nytt arbetssätt med mycket större eget ansvar krävs det också stora insatser. Att lära sig att söka efter information är en viktig del.

Gunni Preutz och bibliotekarien samarbetar kring introduktionen i informationssökning för eleverna. De går igenom olika sökstrategier för både tryckta medier och Internet, källkritik och källförteckningar, olika sätt att söka på Internet, databaser, webbplatser, epost med mera.

Eleverna är positiva och tycker att det är roligt, men behöver mycket stöd.

– Eleverna utvecklas, är motiverade och blir mer informationskompetenta, men de behöver stöd, hjälp att formulera frågor och reflektera kring det de hittar.

En studie som Gunni Preutz gjort bland två grupper av sjätteklassare visar att ju bredare och djupare kunskap eleverna har kring informationssökning desto mer benägna var de att tänka kritiskt kring sina sökningar, söka hjälp hos varandra och ställa frågor till handledaren.

 

Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

artikel.fakta
  • Skolan har ca 450 elever, från förskoleklass till årskurs 9.
  • I årskurserna 6-9 har varje grupp (klass) 14 elever i tre fjärdedelar av undervisningstiden.
  • Enligt Skolverkets Salsa-undersökning, som tar hänsyn till elevernas bakgrundsfaktorer och sociala sammansättning, ligger Erikslundsskolans resultat, både när det gäller meritvärde (betyg) och andel elever som uppnått målen över det förväntade.
  • Erikslundsskolans infotek utsågs till Årets skolbibliotek 2001.

Webbadresser: Skolverkets Salsaundersökning:
http://salsa.artisan.se/


Erikslundsskolan:
www.utb.boras.se/kd_so/er/

 



Datorn i Utbildningen nr 6 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 6 - 02]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 021110