Jag tycker att det här är roligt. Det händer
saker hela tiden när eleverna jobbar i infoteket.
Gunni Preutz är lärare i svenska och data och
arbetar tillsammans med en bibliotekarie på
infoteket på Erikslundsskolan i Borås.
Aktiviteten
är hög i infoteket, som är namnet på Erikslundsskolans
sammanslagna bibliotek och datasal. Varenda dator är upptagen. Och många
elever botaniserar hemtamt i bokhyllor och tidskrifter.
De flesta arbetar med att söka information
kring ett temaarbete om uppfinningar.
Det är ett mindre tema och lite
av en andhämtningspaus efter starten
på höstterminen och det stora temat
kring demokrati som har engagerat hela
skolan.
Några studenter från lärarutbildningen
i Borås hjälper eleverna. På Gunni Preutz
kontor är det en strid ström av elever som
vill ha hjälp. När det blir för högljutt i
infoteket griper Gunni in och kör vänligt men bestämt ut några
killar som använder
infoteket som rastnöje.
fria studietimmar varje dag
Erikslundsskolan är en skola som ändrat arbetssätt radikalt.
Från att ha varit en traditionell högstadieskola med ämnesuppdelad
undervisning till att arbeta temainriktat och ämnesövergripande. Varje
dag har eleverna i år 6-9 två fria studietimmar, timmar som ska
ägnas åt arbete inom det aktuella temat. Lärarna finns tillgängliga
hela tiden och eleverna söker sig till det klassrum där den lärare
finns som de behöver för den aktuella uppgiften.
Alla årskurser jobbar med samma
tema, även om svårighetsgraden varierar.
Redovisningssätt väljer eleverna själva,
teater, webbsida, muntlig redovisning
det varierar.
Ämneskunskaperna ska eleverna självklart
få med sig, även om de kanske ser
annorlunda ut. Och Gunni blir ibland
bekymrad över sina elever i svenskämnet.
Har de fått med sig allt, eller finns
det bitar som de missat.
våra elever
Infoteket har en viktig roll i arbetet. Här söker eleverna information,
finslipar sina frågeställningar och arbetar med presentationer.
När de kommer hit ska de ha gått
igenom frågeställningarna med en lärare,
så de har en ingång till sin fortsatta sökning.
Likaså ska de sedan bearbeta och
analysera resultatet av sin informationssökning
i samverkan med en lärare, säger
Gunni Preutz.
Måndag förmiddag träffar eleverna
sina mentorer och går igenom hur de
ligger till i sina temaarbeten och i de
enskilda ämnena som ingår och gör en
individuell planering inför veckan. Med
så mycket eget ansvar kan det vara lätt
att ägna tiden åt annat än studier. Men
Erikslundsskolan har infört stämpelur,
eleverna stämplar in och ut både i infoteket
och hos de lärare de arbetar hos
på de fria studietimmarna. På så sätt
har skolan god överblick över elevernas
aktiviteter.
Arbetssättet innebär större ansvar,
både för elever och lärare.
Som lärare måste jag hela tiden tänka
längre än vad jag ska göra i morgon. Och
alla lärare har ansvar för alla elever. Det
är inte längre mina elever, det är våra
elever.
introduktion viktig
När eleverna börjar i sexan och ska lotsas in i ett nytt arbetssätt
med mycket större eget ansvar krävs det också stora insatser.
Att lära sig att söka efter information är en viktig del.
Gunni Preutz och bibliotekarien
samarbetar kring introduktionen i informationssökning
för eleverna. De går
igenom olika sökstrategier för både
tryckta medier och Internet, källkritik
och källförteckningar, olika sätt att söka
på Internet, databaser, webbplatser, epost
med mera.
Eleverna är positiva och tycker att det
är roligt, men behöver mycket stöd.
Eleverna utvecklas, är motiverade och
blir mer informationskompetenta, men
de behöver stöd, hjälp att formulera frågor
och reflektera kring det de hittar.
En studie som Gunni Preutz gjort
bland två grupper av sjätteklassare visar
att ju bredare och djupare kunskap
eleverna har kring informationssökning
desto mer benägna var de att tänka
kritiskt kring sina sökningar, söka hjälp
hos varandra och ställa frågor till handledaren.
Skolan har ca 450 elever, från förskoleklass
till årskurs 9.
I årskurserna 6-9 har varje grupp (klass)
14 elever i tre fjärdedelar av
undervisningstiden.
Enligt Skolverkets Salsa-undersökning,
som tar hänsyn till elevernas
bakgrundsfaktorer och sociala sammansättning, ligger Erikslundsskolans
resultat, både när det gäller meritvärde
(betyg) och andel elever
som uppnått målen över det förväntade.
Erikslundsskolans infotek utsågs till
Årets skolbibliotek 2001.