Det gemensamma
målet är att utveckla
elevernas lärande.
Och i mötet kring
eleven kan olika yrkesgrupper
inom skolan
samlas.
Det menar Lena Folkesson,
pedagogiska
institutionen på Göteborgs
universitet.
Lena Folkesson är en av projektledarna för
skolbiblioteks- och skolutvecklingsprojektet
Helvetesgapet, och forskar också
tillsammans med Louise Limberg på Bibliotekshögskolan
i Borås kring informationssökning,
didaktik och lärande.
Lena har intresserat sig för kompetensutveckling
och i det här sammanhanget
lärares och bibliotekariers samspel och
syn på varandra. För som så ofta när olika
yrkesgrupper ska samarbeta så gnisslar
maskineriet och det är lätt att tänka,
om bara de andra blir som vi. Samtidigt
som det kan finnas en osäkerhet kring
hur mycket man kan klampa in på
varandras område.
Skolbiblioteken fick en ny roll i och
med datorernas och Internets intåg,
samtidigt som läroplanen betonade ett
undersökande arbetssätt.
Lärarna är ofta helt omedvetna om
bibliotekariernas kompetens och ser inte
hur de kan bidra till elevernas lärande och
bibliotekarierna har sin bild av lärarna. Ett första steg är
att göra klart för varandra
vad vi kan.
Störst möjlighet för ett bra samarbete
finns det om bibliotekarien ingår
i arbetslaget, menar Lena Folkesson. Da
blir bibliotekarien en del av det pedagogiska
samtalet, planering av teman,
innehåll och så vidare.
tid för pedagogiska samtal
I projekt Helvetesgapet har möjligheten att lära känna varandras
kompetenser varit goda. På de åtta skolor som deltagit har ett arbetslag
på varje skola genomgått en fortbildning som inneburit att de avsatt
en dag i månaden under två års tid för att utveckla skolbiblioteket
som läromiljö.
Arbetslagen har bestått av lärare och
bibliotekarier, även om förutsättningarna
när det gäller utbildade bibliotekarier på
de olika skolorna har varierat. Deltagarna
har arbetat i tre steg där det första steget
var att göra en nulägesbeskrivning av
skolbiblioteket. I steg två skulle de
beskriva sin vision av framtiden för att
slutligen göra en utvecklingsplan för sin
skolas bibliotek.
Det alla har pratat om är tiden. Det
har funnits tid, säger Lena Folkesson.
Tiden har mer eller mindre varit som
ett mantra för deltagarna. Det har funnits
tid för gemensamma pedagogiska
samtal. Tid att diskutera bland annat
informationssökning, vad eleverna ska
lära sig, vilka problem som finns. Tid
att upptäcka gemensamma problem och
varandras kompetens. Tid att koncentrera
sig på skolutveckling.
Vuxnas samarbete i skolan blir allt viktigare
och då kommer också de vuxnas gemensamma och kollektiva lärande
i
fokus, påpekar Lena Folkesson. Skolutveckling,
det vill säga utveckling av
den pedagogiska verksamheten går hand
i hand med de vuxnas gemensamma
lärande och kompetensutveckling, I
Helvetesgapet har det varit rektors
ansvar att se till att tiden funnits, och
att projektet har setts som en del av hela
skolans utveckling.
egna lärandet
Skolan praktiska verklighet handlar mycket om att-göra.
Nu har deltagarna haft en chans att stanna upp och fördjupa sig kring kunskap
och lärande. Och många tycker att de aldrig haft utrymme för
så djupa pedagogiska resonemang tidigare.
Lärarna som yrkesgrupp är medvetna
om att det egna lärandet är viktigt. Samtidigt
som de hela tiden är fokuserade på
elevernas lärande. Det är viktigt att ha
en medvetenhet om det dilemmat, menar
Lena Folkesson.
Synen på vad biblioteket är och kan
vara har utvecklats hos de deltagande
skolorna och många gör nu konkreta
förändringar. Och de gör förändringar
utifrån medvetna ställningstaganden
om elevernas lärande.
ser samma saker
En sak som blivit tydlig är att lärare och bibliotekarier har gemensamma
problem. Det är samma frågor som de är bekymrade över när
det gäller elevernas lärande. De upplever att eleverna har svårt
att hitta, sovra och värdera informationen och att lässvårigheter
ofta skapar problem i informationssökandet.
Här har dock lärarna och bibliotekariens
olika sätt att förklara det hela.
Lärarna ser oftast att lässvårigheter
är ett problem som är knutet till eleven,
eleven har av olika skäl inte lärt sig att
läsa tillräckligt bra under sin skolgång.
Bibliotekarierna kan däremot se det
som ett problem hos texten, texten är
inte anpassad för elever i den åldern,
med de språkliga förutsättningarna och
så vidare.
lämnas ensamma
Projekt Helvetesgapet har haft tre huvudspår, där det ena är
ett forskningsarbete kring de deltagande skolorna. De preliminära resultaten
pekar åt samma håll som flera andra undersökningar.
Eleverna blir lämnade ensamma i sitt
kunskapsskapande. De söker information
och får hjälp i sökprocessen men sedan
blir de ofta lämnade ensamma och får inte
stöd i att sortera, sovra och analysera.
Det är inte ett medvetet ställningstagande
från lärare och bibliotekarier, men
det blir så. Eleverna ber inte om hjälp och
då lämnas de i fred.
Vi behöver resonera mer om processen.
Och man kan ifrågasätta elevernas
fria forskande om de blir så ensamma
i själv kunskapsprocessen. Detta är en
verklig utmaning för skolan.
Mer information om projekt Helvetesgapet, projektbeskrivningar,
artiklar m m: www.helvetesgapet.to
Informationssökning och innehåll,
är namnet på en artikel där Louise Limberg och Lena
Folkesson presenterar tidiga resultat från forskningsprojektet
IDOL, informationssökning, didaktik och lärande.