Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
Innehåll/DIU nr 2/2016
TEMA LÄROMEDEL, FRÅN SÖKLUST TILL STRUKTUR
Ledaren: Varifrån får vi begreppen?, sid 5
Sä jobbar vi med interaktiva böcker, sid 12
Forskning: Gör fel – bästa sätt testa ny app, sid 16
Hitta och bedöma lärresurser, viktigt för nationell strategi, sid 18
Synen på elever: Låt det nordiska ljuset lysa, sid 22
Kristoffersson, Diagnostiska tester teknik för lärande, sid 42
TEMA SKOLUTVECKLING & BETT
Elfvingsson, Perspektiv på det egna arbetet, sid 28
Edvardsson, Elevernas tankar blir synliga, sid 29
Skog, IT måste integreras i undervisningen, sid 30
TEMA DIGITALT LÄRANDE
Nyanlända: Nyfikenhet som drivkraft, sid 6
Guldäpplet,Juryn utvidgas och får forskarkompetens, sid 11
Sjöberg, Elever gör egna matematikfilmer, sid 32
Nordberg & Eriksson,Luleå, Matteblogg med kollegor, sid 33
Rask, Digitala prov - frågor med djup eller ytliga flervalsfrågor, sid 34
Kristoffersson, Diagnostiska tester teknik för lärande, sid 42
5
Ledaren: Varifrån får vi begrepp för att förstå världen?
Om nyfikenhet och söklust är drivkrafter för lärandet så är struktur nyckeln till att förstå världen. Varifrån kommer ord och
tankestrukturer?, frågar Peter Becker i ledaren.
Så jobbar vi med interaktiva böcker
I DIUs serie om digitala läromedel möter Jan Hylén
denna gång Gleerups.
16
Gör fel – bästa sättet testa ny app
Vad är viktigt att tänka på för lärare som testar nya appar. Forskaren Björn Sjödén ger några råd.
18
Nödvändig del av nationell digital skolstrategi: Hitta och bedöma lärresurser
Vilket stöd kan lärare få i att hitta, pröva och värdera digitala läromedel?
20
Plocket
Med numrets Entin-bild. Direkt från Max alltid vässade ritstift!
22
Låt det nordiska ljuset lysa
Vår respekt för att barn och unga förstår, och själva kan hantera saker, är inte en given gemensam europeisk värdering, skriver Stig Roland Rask i sin krönika.
24
#Nätkärlek – i stället för näthat och mobbning
En interaktiv föreställning om livet på nätet skapar dialog med gymnasieelever om nätkärlek och näthat.
26
Nyckel mot näthat:
Stärk ungas motståndskraft
En utmärkt utgångspunkt för att aktivt börja arbeta med nätmobbning i skolan och på andra håll, skriver Isak Benyamine om Elza Dunkels nyutkomna bok.
28
Få perspektiv på det egna arbetet
Kan man verkligen lära sig något av studiebesök och
temadagar? Lena Elfvingsson om mötet med andra
skolkulturer.
29
En skola där elevernas tankar blir synliga
Jenny Edvardsson inspireras av mötet med en annan
skolkultur.
30
IT måste integreras i undervisningen
Sättet att arbeta med säkerhet på nätet skiljer sig åt mellan svenska och engelska skolor, men många frågor är gemensamma, skriver Andreas Skog.
32
Elevers egna filmer förklarar matematiken
Christer Sjöberg om ytterligare en dimension i flippandet
genom att starkare involvera eleverna.
33
Twitter ledde till gemensam matteblogg
Jimmie Nordberg och Katarina Eriksson i Luleå undersöker via enblogg IKT i matematikundervisningen tillsammans med kollegor på andra orter. De skapar matematikproblem som rör elevernas vardag - och som eleverna tar sig an med stor glädje..
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.