Diagnostiska tester och digital teknik för bättre
inlärning och resultat
Kan digital teknik höja resultaten genom att
erbjuda effektiva diagnostiska tester i skolan?
Kan rätt utformade tester – som ges vid rätt
tillfällen, som är personliga och utan betygsättning
– ge värdefull individuell återkoppling och
bidra till ett förstärkt lärande?
Jag tror det. Jag tror också att detta är en underutnyttjad
möjlighet idag. Rätt använt skulle
den digitala tekniken kunna erbjuda ett personligt
återkopplingsverktyg som gav avtryck i
elevernas lärande.
Martin Ingvar skrev i sin bok ”Hjärnkoll
på skolan”, att ”repetition är den breda vägen till kunskaper”. Att ur minnet få återkalla och
återskapa det man en gång lärt sig, eller det
man exponerats för i undervisningen, har en
stark effekt på lärandet. Speciellt på det långsiktiga
lärandet. Det som verkligen fastnar.
Diagnostiska tester skall ju då inte ges i
syfte att mäta lärande, utan istället i syfte att
just återkalla det som man tidigare lärt sig.
Men också för att synliggöra kunskapsluckor.
Att självdiagnostiska tester med digital teknik
inte har till syfte att mäta för betygssättning
gör det till ett lågrisk-testande för eleven och
tar bort orosmoment.
Det är ju inte heller så att diagnostiska
tester bara behöver handla om att återkalla
faktakunskap. Tvärtom, rätt utformade blir de
verktyg för återkallande av förståelse – av kunskaper om samband och mönster.
Att som repetitionsmetod bara läsa om en
text flera gånger har ofta liten effekt på minnet
och lärandet. Att däremot tvingas aktivt återkalla
kunskap – helst utspritt över tiden – är
effektiv och ger ett djupare lärande.
Allra bäst är om diagnostiserandet och
återkallandet dessutom sker med tidsintervaller.
Att återkalla kunskaper spritt över tiden
ger ytterligare positiv effekt på långtidsminnet.
Kryddas det dessutom med tävla-mot-migsjäv-
inslag och levla-upp-möjligheter så vävs
även motivationshöjande element in.
Den digitala tekniken är duktig på att anpassa
sig efter individen och att över tid se var
svagheterna finns. Den gör det dessutom kostnadseffektivt,
var som helst och när som helst.
Det är kanske inte en helt orimlig tanke att
verktyg för den här typen av digitalt diagnostiskt
återkallande av kunskaper kommer att
vävas in i de interaktiva läroböcker på nätet
som nu kommer från förlagen. Om så, så är
det välkommet!
Bo Kristoffersson är förvaltningschef för utbildning och kultur i Lomma kommun.
Tidigare utbildningschef i Simrishamns kommun,
konsult på Learnit24 samt rektor och
utvecklingsledare på Viktor Rydbergs skolor.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.