Untitled Document BO KRISTOFFERSSON
E-post: bo.kristoffersson@live.se

 



Diagnostiska tester och digital teknik för bättre inlärning och resultat

Kan digital teknik höja resultaten genom att erbjuda effektiva diagnostiska tester i skolan? Kan rätt utformade tester – som ges vid rätt tillfällen, som är personliga och utan betygsättning – ge värdefull individuell återkoppling och bidra till ett förstärkt lärande?

Jag tror det. Jag tror också att detta är en underutnyttjad möjlighet idag. Rätt använt skulle den digitala tekniken kunna erbjuda ett personligt återkopplingsverktyg som gav avtryck i elevernas lärande.

Martin Ingvar skrev i sin bok ”Hjärnkoll på skolan”, att ”repetition är den breda vägen till kunskaper”. Att ur minnet få återkalla och återskapa det man en gång lärt sig, eller det man exponerats för i undervisningen, har en stark effekt på lärandet. Speciellt på det långsiktiga lärandet. Det som verkligen fastnar.

Diagnostiska tester skall ju då inte ges i syfte att mäta lärande, utan istället i syfte att just återkalla det som man tidigare lärt sig. Men också för att synliggöra kunskapsluckor. Att självdiagnostiska tester med digital teknik inte har till syfte att mäta för betygssättning gör det till ett lågrisk-testande för eleven och tar bort orosmoment.

Det är ju inte heller så att diagnostiska tester bara behöver handla om att återkalla faktakunskap. Tvärtom, rätt utformade blir de verktyg för återkallande av förståelse – av kunskaper om samband och mönster.

Att som repetitionsmetod bara läsa om en text flera gånger har ofta liten effekt på minnet och lärandet. Att däremot tvingas aktivt återkalla kunskap – helst utspritt över tiden – är effektiv och ger ett djupare lärande.

Allra bäst är om diagnostiserandet och återkallandet dessutom sker med tidsintervaller. Att återkalla kunskaper spritt över tiden ger ytterligare positiv effekt på långtidsminnet. Kryddas det dessutom med tävla-mot-migsjäv- inslag och levla-upp-möjligheter så vävs även motivationshöjande element in.

Den digitala tekniken är duktig på att anpassa sig efter individen och att över tid se var svagheterna finns. Den gör det dessutom kostnadseffektivt, var som helst och när som helst.

Det är kanske inte en helt orimlig tanke att verktyg för den här typen av digitalt diagnostiskt återkallande av kunskaper kommer att vävas in i de interaktiva läroböcker på nätet som nu kommer från förlagen. Om så, så är det välkommet!

BO KRISTOFFERSSON
E-post: bo.kristoffersson@live.se

Bo Kristoffersson är förvaltningschef för utbildning och kultur i Lomma kommun. Tidigare utbildningschef i Simrishamns kommun, konsult på Learnit24 samt rektor och utvecklingsledare på Viktor Rydbergs skolor.


Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris.
Prenumerera här.


Datorn i Utbildningen nr 2-2016. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)



Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok














FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Nominera huvudman före 14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 16]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 160312