Skolutveckling/BETT-resa jan 2016 med DIU och partners
Få perspektiv på det egna arbetet
Att få nya intryck, möta andra synsätt
och vägar till lösningar kan vara både
inspirerande och utmanande. Ett besök
på grannskolan ger ofta nya insikter
och idéer. När skolbesöket sker i ett
annat land, som i Storbritannien under
Bettveckan, tillkommer också frågor
som har att göra med skillnader i
skolkultur och styrdokument. Med vilka
ögon betraktar vi olikheter?
Lena Elfvingsson delar i denna artikel
med sig av sina erfarenheter.
För mig är en resa till Bett med alla
olika ingredienser en möjlighet att få
distans till det som sker i vardagen
och att få perspektiv som stimulerar
och utmanar tankarna. Det låter väl
bra? Men vad betyder det konkret?
För mig börjar Bett redan ett år
före resan med en rejäl uppföljning
av innehåll, form och lärdomar från
årets resa. Som i allt kvalitetsarbete
är det en nödvändig och viktig del
av lärandet och en utgångspunkt för
planeringen framåt.
Det handlar om:
• Framåtspaning: Vad är i antågande?
• Eftertanke: Varför gör vi som vi
gör? Varför presenteras denna nyhet
eller produkt eller arbetsmodell? Hur
bidrar det vi sett och hört till vår egen
utveckling?
• Omvärldsbevakning: Vad gör
andra och hur och varför?
• Nätverkande: Samtal om lokala
lösningar och framgångsberättelser,
men även floppar. All denna input
kräver reflektionstid för att landa i
nya tankar framåt.
Dialog med brittiska kollegor
För mig är skolbesök och dialogen
med kollegor, lärare och ledare, i de
brittiska skolorna en central del av
Bettveckan. Att planera besöken tillsammans
med den engelska skolans
rektorer är en viktig del av arbetet.
Det finns alltid en risk för att Ofsted,
den engelska skolinspektionen dyker
upp, det annonseras senast onsdagen
veckan före besöket i den brittiska
inspektionsmodellen och gör att besöket
kan få planeras om. Det innebär
en spänning, men det är något som är
en del av de brittiska skolornas vardag
och som man måste ha förståelse för.
De skolor jag samordnar besök till
har alla ett stabilt ledarskap och en
tydlig ledning. De har också fått bedömningen
”Outstanding” av Ofsted.
Ingen skola är den andra lik, och
det gäller även i Storbritannien. Det
är lätt att bländas av de fantastiska utställningarna
i klassrum och korridorer
och kanske förfasas över datasalar
och filter i nät.
Det kan vara svårt att se det arbete
som ligger bakom varje lektion och
den genomtänkta grundstruktur som
krävs för pedagogernas arbete i stora
och heterogena elevgrupper. Därför
är det viktigt att sätta sig in i den
brittiska skolkulturen och skillnader
i styrdokumenten. Det är något som
har tagit mig många år och flera olika
internationella projekt för att bli förtrogen
med. Men det hjälper till att
förstå det som på ytan kan verka vara
gammaldags med svenska glasögon.
Logga upplevelserna
Kan man verkligen lära sig något av
studiebesök och temadagar eller blir
det bara intressanta avbrott i vardagen?
Som jag ser det är det en hjälp för
att få perspektiv på det egna arbetet
och att ställa frågor till sig själv kring
det vi tar för givet som ett ”rätt” sätt
att arbeta. För att detta ska ske måste
iakttagelserna och upplevelserna
bearbetas. Det kan man göra på olika
sätt. Ett enkelt och konkret sätt att
arbeta med detta är en ”studiebesökslogg”,
där man jobbar med snabba
anteckningar som underlag för reflektion.
Det är ett systematiskt sätt att
fördjupa förståelsen och värdet av
besöken i skolorna.
LENA ELFVINGSSON
Verksamhetschef CESAB, vice ordförande föreningen DiU
Mer om BETT-resa 20-22 jan 2016 med DIU och partners För beslutsfattare och teamutveckling med erfarenhetsutbyte, spaning och inspiration:
Reflektioner, glimtar och röster
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.