På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer av den tryckta versionen. Efterbeställ paket med 20 ex av DIU, för kollegiet, arbetslag etc á 400 kr + porto eller
beställ prenumeration!
5
Ledaren: Det våras ... för "Skriva sig till läsning"
"Skriva sig till läsning" är ett exempel, och troligen det mest utvecklade, på nya praktiker som växer fram i mötet mellan skola och digitala verktyg, skriver Peter
Becker i ledaren. Det är betydelsefullt att nätverken kring ”skriva sig till läsning” nu träffas för första gången, vid Framtidens lärande.
I FOKUS i DIU #2 OCH INFör FL2013:
TEMA 1: Skriva- och läsa med dator: 5, 22, 32
TEMA 2: Medier, information och bildning: 24, 28, 36
TEMA 3: Skola och universitet - per distans: 6, 10, 16
Årstaskolan: Skolan som syns och hörs på den
digitala arenan
Kunskapshubben, Bibblis, Mattenatuerna. Årstaskolans
pedagogiska utvecklingsarbete syns på webben.
Debatt:
Rätt IT-verktyg i skolan förstärker elevers resultat
Sverige är på många sätt ett föregångsland inom informationsteknologi,
men IT-resurserna i skolan utvecklas inte i
takt med övriga samhället, skriver Vadim Couthon, Sverigechef
på Epson i ett debattinlägg.
Information till döds
Mina egna informationsvanor är inte sunda och något
måste jag göra, det inser jag. Men som lärare har jag ett
större ansvar än så, skriver Daniel Sandin.
28
Låt bildningen få större utrymme i public service
Medielandskapet ändrar förutsättningarna för den publika dialogen, men också för skola och folkbildning liksom för demokratin, menar Peter Becker, Stiftelsen Diu och andra aktörer i ett debattinlägg i DN den 1 mars.
32
Appar gör läsningen enklare och ökar elevernas motivation
– Om tio år tror jag att läs- och skrivsvårigheter inte längre
är ett lika stort problem, säger Idor Svensson, som forskar
kring appar och som stöd för läs- och skrivutveckling.
36
Skolmuséer och museiskolor
Stig Roland Rask om skolor och igenkänningsfaktorn.
Enkelt verktyg för snabba tester
Conny Lindgren, Sandviken, har testat ett webbaserat och
lättadministrerat responsverktyg.
41
Vart är vi på väg?
Om man inte vet vart man ska spelar det ingen roll vilken
väg man väljer. Och att veta vart man ska handlar om
att ha en vision! Mikael Parknäs, rektor i Kungsbacka om
visioner och mål.