Untitled Document MIKAEL PARKNÄS
Rektor, Smedingeskolan, Kungsbacka
E-post: mikael.parknas@kungsbacka.se

 

I huvudet på en skolledare


Vart är vi på väg?

”Frågan vi borde ställa är inte hur vi jobbar med digitala läromedel i skolan utan hur jobbar vi med lärandet i skolan i en digitaliserad värld”

Jag älskar citatet ovan från Peter Bragner (@rektorPeter). Det sätter fokus på debatten just nu. Det pratas oerhört mycket teknik, digitalisering, surfplattor, appar, en till en, etcetera. Jag skulle vilja hänvisa till min tidigare artikel i Datorn i Utbildningen nr 8/2012; Dags att sluta prata om IT-projekt och snacka skolutveckling istället! Men för att prata lärande och skolutveckling måste vi börja från början. Det kommer att bli två delar: Vart vill vi? Hur kommer vi dit?

Vilken väg?
Följande dialog är hämtad från ”Alice i Underlandet” av Lewis Carroll

Alice: Kan du vara snäll och tala om för mig vilken väg jag skall gå härifrån.

Katten: Det beror en hel del på vart du vill komma.

Alice: Jag bryr mig inte särskilt mycket om vart jag kommer.

Katten: Då spelar det inte så stor roll vilken väg du tar.”

Vad har det här med skolutveckling och lärande att göra? Jo, det handlar om den viktigaste frågan för en skola och för den skull för skolsystemet i ett land.

Vart vill vi komma?
Om man inte vet vart man ska spelar det ingen roll vilken väg man väljer. Och att veta vart man ska handlar om att ha en vision! När det gäller svensk skolpolitik har bedömningsforskaren Christian Lundahl skrivit i ett mycket tänkvärt inlägg på bloggen Skolöverstyrelsen. se att det mest utmärkande draget för den utbildningspolitik som förs i dag är att den saknar visioner. Och där visioner saknas träder nostalgin in – en nostalgi som ”är ett rop efter enklare tider och ett enklare samhälle”.

Och det är samma sak på en skola – om man inte har en gemensam ”karta” över vart man ska spelar det ingen roll vilken väg man väljer. Och det gäller att veta vart man ska idag!

Vi lever i en oerhört komplex tid med otroligt mycket information och signaler. Och skolan är måltavla för allt ifrån läroplansförändringar till ”Quick Fixes”. Och då måste man ha en gedigen botten att stå på. Faktiskt behöver man lite utbildningshistoria och grundläggande pedagogik för att inte drunkna i braskande rubriker om det lyckade exemplet Finland, senaste bottennappet i PISA-undersökningen, Nossebros fantastiska uppryckning och Hatties epokgörande forskning. Alla dessa exempel måste sättas in i ett sammanhang för att kunna förstås och användas. När det gäller Hattie har Hans-Åke Sherp uttryckt det så här: ”Det är inte vissa metoder utifrån Hattie som ger kvalitet utan en förståelse av medskapandets & den inre drivkraftens betydelse för lärande.”

En vision måste skapas av dem som skall förverkliga den! Alltför många verksamheter får i uppdrag att konkretisera någon annans vision. Det ligger i begreppets natur, vision kommer från latinets visio – syn. Det är alltså en bild av dit vi ska, en bild som uttrycker (i presens) hur tillståndet är när ”vi är framme”. En vision är inget mål – en vision når man inte. En vision är en lockande ”draghjälp” som ger oss vägledning för våra beslut. Världens mest berömda vision är förmodligen ”I have a dream..” Ibland förväxlas en vision med en mission - ett uppdrag.

Visionens tre delar
Jag använder Smedingeskolan som exempel när jag beskriver visionsarbetet. Den första delen av en vision är ofta kort och slagkraftig. Den är ibland poetisk och/eller av slogankaraktär. Visionen kan ibland tyckas ”klyschig” och det är också en risk att man uttrycker mål och uppdrag som en vision. Att ha en ”trygg skola” som vision är inte bra. Dels behöver man inte uppnå en vision och dels har vi skyldighet att skapa en trygg skola enligt lag och läroplan.

Smedingeskolans vison
Vår vision på Smedingeskolan är ”Smedingeskolan – tillsammans in i framtiden”. Den har vi också kompletterat med värdeord som vi vill skall prägla vår verksamhet. Dessa togs fram vid vårt ”varumärkesarbete” och lyder – mod att: vara, utvecklas, misslyckas och lyckas.

Vad gör man sen då?
”Tillsammans in i framtiden” Jaha, det var ju en klyscha som vilken skola som helst kan ha? Eller? Javisst! Men nu kommer steg två och tre i visionsarbetet. I steg två tolkar man huvuddelarna i visionen! I Smedingeskolans fall finns det två kärnbegrepp; ”Tillsammans” och ”In i framtiden”. Här krävs strukturerade diskussioner och gemensamma tolkningar som också inbegriper läroplanens två första kapitel. Vad menar vi på Smedingeskolan med ”Tillsammans” när det gäller:
• lärande
• undervisning
• organisation och lärmiljö
• hur vi samarbetar med varandra och elever och föräldrar
• vårt klimat och bemötande

Den andra delen av visionen gör vi likadant med. Vad menar vi på Smedingeskolan med ”In i Framtiden”?
• Hur ser den framtiden ut?
• Vilka ”framtidskompetenser” krävs?
• Hur tillägnar man sig dem på bästa sätt?
• Vilka medborgare vill vi skall styra det framtida samhället?
• etcetera

Hittills har jag talat om visionens två första delar;
1. Slogan (och värdeord)
2. Tolkning av dessa

Och nu kommer den tredje och sista delen; Hur ser man att Smedingeskolan har den visionen? Syns det när man besöker oss? Känns det när man besöker oss? Det kan man också uttrycka som vårt ”löfte till elever och föräldrar” och med marknadssnack kallas det ”leveransen”!

Gör visionen till en berättelse i ord och bild. Om vi skall utveckla hela skolan är det här arbetet oerhört viktig och tar tid. Skolledningens uppgift är att hela tiden lyfta visionen och ständigt konkretisera visionen i ord och bilder. Vi måste använda ”storytelling” för att tillsammans skapa berättelsen om vart vi är på väg! Och den berättelsen kan mycket väl berättas i film och bilder. Berättelsen om hur det ser ut dit vi är på väg måste inkludera hur lärandet ser ut i en digitaliserad värld.

I nästa artikel kring visionsarbetet som kommer i nästa nummer skall jag beskriva arbetet med ”Hur vi kommer dit?” Och den delen kommer att handla om arbetet med en ”Helhetsidé”.

Avslutningsvis skulle jag vilja citera Sir Ken Robinson ”Leadership is about vision. Management is about organization. Education needs both.”

MIKAEL PARKNÄS
www.smedingeskolan.se Rektor, Smedingeskolan, Kungsbacka
E-post: mikael.parknas@kungsbacka.se


Smedingeskolan på Framtidens lärande 15-17 maj

Smedingeskolan och Mikael Parknäs medverkar på Framtidens lärande 14-16 maj i Stockholm. Gör du?



Datorn i Utbildningen nr 2-2013. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
(Annons)



FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023




Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok









Nominera huvudman före 14 juni 2023








[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 13]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 130318