Allt fler satsar på skriv- och
läsinlärning med digitala verktyg
Aktuellt att skriva sig till läsning
– Arbetet i skolan blir på riktigt. Det är
motiverande för barnen när de kan dela
texter med varandra. Erica Lövgren, Piteå,
reser landet runt och delar med sig
av sina erfarenheter och tankar kring
att skriva sig till läsning med digitala
verktyg. Och en av de saker som driver
henne är den ständiga utvecklingen av
arbetssättet, motivationen och engagemanget
hos både lärare och elever.
Det är mindre än tio år sedan som arbetsättet
att skriva sig till läsning efter
inspiration från norske lärarutbildaren
Arne Trageton började sprida sig
i Sverige. Erica Lövgren själv började
arbeta med skriva sig till läsning 2006
i samband med ett utvecklingsprojekt
i Piteå. En av dem som Erica hämtade
inspiration från var guldäpplevinnaren
Mona Wiklander och 2009 var det
Erica som belönades med Guldäpplet
för sitt sätt att utveckla undervisningen
med stöd av digitala verktyg.
– Att skriva sig till läsning är att
använda tiden i skolan effektivt. Varje
elev kan arbeta utifrån var den befinner
sig. Och varje skrivtillfälle är ett
lästillfälle, där eleven är aktivt medskapande.
Facebookgrupp nav för utveckling
Skriva sig till läsning är ett arbetssätt
som allt fler lärare runt om i landet
använder sig av. Intresset är stort och
allt fler har nu mångårig erfarenhet.
– Många lärare tar ansvar för att
arbetssättet utvecklas i dag.
Ett nav för det gemesamma samtalet
och utvecklingen är den Facebookgrupp
som Erica skapat. Den har
i skrivande stund närmare 1900 medlemmar
och växer kontinuerligt. Där
tipsar lärare varandra och diskuterar
gemensamt.
– Jag kunde väl aldrig tänka mig
att den skulle få sådant genomslag.
Men det visar att det är fler än jag som
funderar och har behov av att diskutera
frågor kring att skriva sig till
läsning. Förutsättningarna är så olika.
Vad man själv vill, vilka barn man har,
vilka lokala tolkningar man gör.
I dag är många pedagoger välbekanta
med begreppet "skriva sig itll
läsning". Och Erica märker att frågorna
hon möter i dag, både på föreläsningar
och på Facebook handlar mer
om utveckling än om varför.
Det har också på bara tre år hänt
en hel del när det gäller de tekniska
förutsättningarna, menar Erica. I dag
har de allra flesta hon möter någon
form av projektionsmöjlighet i
klassrummet, för tre år sedan var det
mindre än en på tio. I dag har många
en-till-en, andra jobbar med lärplattor
och frågeställningarna i dag är mer
framåtsyftande än för bara tre år sedan.
Nationell nätverksträff
I maj är det dags för den första nationella
nätverksträffen kring skriva sig
till läsning, i samband med Framtidens
lärande 15-17 maj. En träff där alla
platser tog slut på tre dagar, ett mått på
behovet och intresset. Träffen arrangeras
av Erica Lövgren tillsammans med
Annika Agélii Genlott, Sollentuna.
– Träffen är inriktad på inspiration
och erfarenhetsutbyten för dem som har erfarenhet av att arbeta med att
skriva sig till läsning och är processledare. Det behövs ett tillfälle för dem att träffas och utvecklas nu.