2
html |
Ledaren: Flitiga
lärare behöver vassare verktyg
Ungefär tre av fyra lärare anser att de inte har tillräckliga
kunskaper om IT, visar en i dagarna redovisad undersökning
från Gallup, gjord för KK-stiftelsen. Det är
svårt att tolka. Vill man spetsa till det, kan man säga
att det inger hopp att så många lärare inte
är nöjda med sina kunskaper. |
4
html |
Vad man kan göra
med en dator som man bara kan göra med en dator
Vi
behöver inte längre vara snälla när vi har
datorer som kan räkna åt oss. Jorge de Sousa Pires
fortsätter att berätta om hur det omöjliga blir
möjligt med datorn som stöd. |
6 |
Om
information och kunskap
Richard
Ohlsson, recenserar Keith Devlins, nya bok "Infosense -
turning information into knowledge". |
8
html |
Svåra begrepp i flygande fart
När
jag frågade ett barn hur hon visste att hon skulle göra
en viss sak var svaret att det hade hon helt enkelt upptäckt
när hon spelade. Så enkelt kan inlärning ske.Toura
Hägnesten testar cd-läromedel. |
10
html |
Dagbok från
en Itis-handledare
Arbetslagen har lyckats fantastiskt
bra med sina projekt. Säkerligen på grund av att de
tillsammans besitter både hundratals år av erfarenhet
och kompetens samt ungdomlig, nyutbildad entusiasm. Gunilla Celén
om erfarenheterna från Itis-arbetslagen. |
12
html |
TEMA INTERNATIONALISERING (s.12-s.22)
I detta nummer
av Datorn i Utbildningen tittar vi närmare på ämnet
internationalisering.
- IT ger möjlighet att titta in i varandras liv, säger
Yngve Wallin, temaansvarig på KK-stiftelsen. |
14 |
Andra
gör mitt jobb
E-post
är ett pedagogiskt verktyg som ger nya dimensioner och enorma
möjligheter i skolan. Annica Magnusson, Kävlinge, integrerar
e-post i undervisningen. |
17 |
Kontakt
och kunskap
Användbara
länkar, bland annat för att hitta projekt och sam-
arbetspartners i olika länder. |
18 |
Kunskap
om egen kultur grund till att förstå andra
Lars
Löwanius på Ånestadsskolan i Linköping
driver projektet Kunskapsbron där en grundtanke är
att eleverna ska lära sig mer om sin egen kultur och historia
genom kontakt med andra via e-post. |
20 |
Internationell
tidning om millennieskiftet
Ljungaskolan
i Sävsjö medverkade i "Year 2000", en internationell
tidning om millennieskiftet. |
22
|
Regionalt
intranät - plattform för utbyte
I Gävleborg
skapas en intranätslösnng som underlättar elevers
och lärares lärande och samtidigt kan vara en plattform
för lokalt, regionalt och globalt samarbete. |
24 |
Samarbete över Internet
- möjligheter och hinder
Eu-kommissionen
har nyligen släppt en rapport om mogondagens undervisning
med IT-stöd . I rapporten
redovisas IT-infrastrukturen medlemsländerna, hinder till
att använda IT som ett pedagogiskt verktyg och förslag
till åtgärder. |
26
html |
IT-strategin inte bara teknik
En skolas IT-strategi
är inte samma sak som en plan för teknisk utveckling.
Den är en del i skolutvecklingen, framhåller Jan-Anders
Andersson, rektor på Tjörn. |
28
|
På
väg mot öppna lärmiljöer
Hur skapar och administrerar
man en lärande miljö som stödjer ett kollaborativt
lärande? Bosse Andersson om erfarenheter från Europa. |
30
html |
Programmering med C++ på
schemat
Programmering har fått allt
större utrymme i den kursplan för gymnasieskolan som
börjar gälla från juli. Patrick Lännberg
har tittat närmare på fyra tänkbara kursböcker. |
32 |
Bokmärka
eller inte
Programmering har fått allt större utrymme i den kursplan
för gymnasieskolan som börjar gälla från
juli. Patrick Lännberg har tittat närmare på
fyra tänkbara kursböcker. |
34 |
Datorn
används för lite
Programmering har fått allt större utrymme i den kursplan
för gymnasieskolan som börjar gälla från
juli. Patrick Lännberg har tittat närmare på
fyra tänkbara kursböcker. |