Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 2/00
Vil du läsa hela tidningen. Beställ här.

2
html
Ledaren: Flitiga lärare behöver vassare verktyg
Ungefär tre av fyra lärare anser att de inte har tillräckliga kunskaper om IT, visar en i dagarna redovisad undersökning från Gallup, gjord för KK-stiftelsen. Det är svårt att tolka. Vill man spetsa till det, kan man säga att det inger hopp att så många lärare inte är nöjda med sina kunskaper.
4
html
Vad man kan göra med en dator som man bara kan göra med en dator
Vi behöver inte längre vara snälla när vi har datorer som kan räkna åt oss. Jorge de Sousa Pires fortsätter att berätta om hur det omöjliga blir möjligt med datorn som stöd.
6 Om information och kunskap
Richard Ohlsson, recenserar Keith Devlins, nya bok "Infosense - turning information into knowledge".
8
html
Svåra begrepp i flygande fart
När jag frågade ett barn hur hon visste att hon skulle göra en viss sak var svaret att det hade hon helt enkelt upptäckt när hon spelade. Så enkelt kan inlärning ske.Toura Hägnesten testar cd-läromedel.
10
html
Dagbok från en Itis-handledare
Arbetslagen har lyckats fantastiskt bra med sina projekt. Säkerligen på grund av att de tillsammans besitter både hundratals år av erfarenhet och kompetens samt ungdomlig, nyutbildad entusiasm. Gunilla Celén om erfarenheterna från Itis-arbetslagen.
12
html
TEMA INTERNATIONALISERING (s.12-s.22)
I detta nummer av Datorn i Utbildningen tittar vi närmare på ämnet internationalisering.
- IT ger möjlighet att titta in i varandras liv, säger Yngve Wallin, temaansvarig på KK-stiftelsen.
14 Andra gör mitt jobb
E-post är ett pedagogiskt verktyg som ger nya dimensioner och enorma möjligheter i skolan. Annica Magnusson, Kävlinge, integrerar e-post i undervisningen.
17 Kontakt och kunskap
Användbara länkar, bland annat för att hitta projekt och sam- arbetspartners i olika länder.
18 Kunskap om egen kultur grund till att förstå andra
Lars Löwanius på Ånestadsskolan i Linköping driver projektet Kunskapsbron där en grundtanke är att eleverna ska lära sig mer om sin egen kultur och historia genom kontakt med andra via e-post.
20 Internationell tidning om millennieskiftet
Ljungaskolan i Sävsjö medverkade i "Year 2000", en internationell tidning om millennieskiftet.
22
Regionalt intranät - plattform för utbyte
I Gävleborg skapas en intranätslösnng som underlättar elevers och lärares lärande och samtidigt kan vara en plattform för lokalt, regionalt och globalt samarbete.
24 Samarbete över Internet - möjligheter och hinder
Eu-kommissionen har nyligen släppt en rapport om mogondagens undervisning med IT-stöd . I rapporten
redovisas IT-infrastrukturen medlemsländerna, hinder till att använda IT som ett pedagogiskt verktyg och förslag till åtgärder.
26
html
IT-strategin inte bara teknik
En skolas IT-strategi är inte samma sak som en plan för teknisk utveckling. Den är en del i skolutvecklingen, framhåller Jan-Anders Andersson, rektor på Tjörn.
28
På väg mot öppna lärmiljöer
Hur skapar och administrerar man en lärande miljö som stödjer ett kollaborativt lärande? Bosse Andersson om erfarenheter från Europa.
30
html
Programmering med C++ på schemat
Programmering har fått allt större utrymme i den kursplan för gymnasieskolan som börjar gälla från juli. Patrick Lännberg har tittat närmare på fyra tänkbara kursböcker.
32 Bokmärka eller inte
Programmering har fått allt större utrymme i den kursplan för gymnasieskolan som börjar gälla från juli. Patrick Lännberg har tittat närmare på fyra tänkbara kursböcker.
34 Datorn används för lite
Programmering har fått allt större utrymme i den kursplan för gymnasieskolan som börjar gälla från juli. Patrick Lännberg har tittat närmare på fyra tänkbara kursböcker.


Datorn i Utbildningen nr 2 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 00]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 000404