Untitled Document

Carina Näslundh,carina.naslundh@canit.se
Bosse Andersson, bosse.andersson@utbildning.lerum.se


IT ger möjlighet att
titta in i varandras liv

- IT är som klippt och skuret för ett internationellt samarbete. Men, tänk först ut vad ni vill och ge inte upp, det tar tid att etablera ett samarbete.
Yngve Wallin, temaansvarig för internationalisering på KK-stiftelsen, tipsar om hur man kan komma i kontakt med skolor att samarbeta med, viktiga saker att tänka på.


Vilka tips och råd vill du ge till skolor/klasser som vill skapa internationella kontakter via nätet?
- Tänk först ut vad ni vill att samarbetet ska handla om och hur ni på bästa ska använda nätets möjligheter. Jag tycker att det är synd att så få arbetar öppet via webbpublicering de flesta verkar enbart kommunicera via e-post. I ett internationellt samarbete blir en mängd vardagliga företeelser intressanta. Utmaningen blir att försöka beskriva sin verklighet så att "de andra" kan ta del av den.

- Ge inte upp, det tar tid att etablera ett samarbete. Den första kontakten ska ha en officiell karaktär, gärna med rektorns underskrift. Vi måste ha klart för oss att skolkulturerna skiljer sig avsevärt mellan olika länder. Leta reda på ländernas skoldatanät, där hittar ni adresser till bra samarbetspartners.
En bra startpunkt i Europa är det europeiska skoldatanätet.

Varför anser du att svenska elever ska samarbeta med elever i andra länder?
- I sitt framtida yrkesliv kommer allt fler att jobba med människor från andra länder, det är därför viktigt att ungdomar tränas i samarbete samt ökar sin kunskap och förståelse för andra kulturer.

- Jag tycker att det är ett utmärkt sätt för eleverna att träna sin kommunikativa förmåga och sin digitala kompetens. Eleverna tycker att det är både roligt och lärorikt att samarbeta med ungdomar i andra länder.

- På den enskilda skolan skapar internationellt samarbete bra förutsättningar för ämnesövergripande studier där lärarna måste hjälpas åt för att lyckas.

Varför med IT-stöd? Hur kan IT användas på ett bra sätt?
- IT är ju som klippt och skuret för ett internationellt samarbete. Lär sig elever och lärare att producera för webb kan de bygga upp en virtuell miljö tillsammans med partnerskolor, en miljö som kan förnyas kontinuerligt. Vi har ju möjlighet att titta in i varandras liv denna väg!

- Här finns det obegränsade möjligheter bara vi hittar formerna. Vi måste tänka nytt och inte låta den traditionella skolkulturen lägga allt för många hinder i vägen.

Finns det några speciella problem med internationella samarbetsprojekt?
- Problem finns det alltid. Klarar man av att samarbeta på den egna skolan? Klarar man av diskussionen med kollegor som ifrågasätter vad man pysslar med? Har lärare och elever tillgång till att lägga ut sina jobb på webben? Har lärarna fått möjlighet att lära sig tillräckligt mycket om tekniken?

- Problem av ett annat slag är att hitta samarbetspartners. Här måste man tänka långsiktigt, det går inte att börja i augusti och tro att det ska fungera i oktober.

- Jag tror att det bästa sättet är att man gemensamt på den enskilda skolan etablerar kontakt med ett antal skolor, sen hjälps alla åt att hålla liv i samarbetet.

Vilka möjligheter finns det för lärare som vill skapa kontakter med kollegor
internationellt?

- Som jag ser det finns det flera vägar. Antingen letar man reda på ett antal skolor och så bygger man upp ett samarbete tillsammans. Mycket jobb men mycket stimulerande och spännande. Eller så letar men reda på pågående projekt som någon annan organiserar och som man kan delta i.

 

Carina Näslundh,carina.naslundh@canit.se
Bosse Andersson, bosse.andersson@utbildning.lerum.se



yngves.länktips
Adresser till samarbetspartners kan du hitta på de olika ländernas skoldatanät.

Det finns ett antal webbplatser där man hittar projekt:



Datorn i Utbildningen nr 2 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 00]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 000404