Untitled Document
Carina Näslundh,carina.naslundh@canit.se
Bosse Andersson, bosse.andersson@utbildning.lerum.se
IT ger möjlighet att
titta in i varandras liv
- IT är som klippt
och skuret för ett internationellt samarbete. Men, tänk
först ut vad ni vill och ge inte upp, det tar tid att etablera
ett samarbete.
Yngve Wallin, temaansvarig för internationalisering på
KK-stiftelsen, tipsar om hur man kan komma i kontakt med skolor
att samarbeta med, viktiga saker att tänka på.
Vilka tips och råd vill
du ge till skolor/klasser som vill skapa internationella kontakter
via nätet?
- Tänk först ut vad ni vill att samarbetet ska handla
om och hur ni på bästa ska använda nätets
möjligheter. Jag tycker att det är synd att så
få arbetar öppet via webbpublicering de flesta verkar
enbart kommunicera via e-post. I ett internationellt samarbete
blir en mängd vardagliga företeelser intressanta. Utmaningen
blir att försöka beskriva sin verklighet så att
"de andra" kan ta del av den.
- Ge inte upp, det tar tid att etablera ett samarbete. Den första
kontakten ska ha en officiell karaktär, gärna med rektorns
underskrift. Vi måste ha klart för oss att skolkulturerna
skiljer sig avsevärt mellan olika länder. Leta reda
på ländernas skoldatanät, där hittar ni adresser
till bra samarbetspartners.
En bra startpunkt i Europa är det europeiska skoldatanätet.
Varför anser du att
svenska elever ska samarbeta med elever i andra länder?
- I sitt framtida yrkesliv kommer allt fler att jobba med människor
från andra länder, det är därför viktigt
att ungdomar tränas i samarbete samt ökar sin kunskap
och förståelse för andra kulturer.
- Jag tycker att det är ett utmärkt sätt för
eleverna att träna sin kommunikativa förmåga och
sin digitala kompetens. Eleverna tycker att det är både
roligt och lärorikt att samarbeta med ungdomar i andra länder.
- På den enskilda skolan skapar internationellt samarbete
bra förutsättningar för ämnesövergripande
studier där lärarna måste hjälpas åt
för att lyckas.
Varför med IT-stöd? Hur kan IT användas på
ett bra sätt?
- IT är ju som klippt och skuret för ett internationellt
samarbete. Lär sig elever och lärare att producera för
webb kan de bygga upp en virtuell miljö tillsammans med partnerskolor,
en miljö som kan förnyas kontinuerligt. Vi har ju möjlighet
att titta in i varandras liv denna väg!
- Här finns det obegränsade möjligheter bara vi
hittar formerna. Vi måste tänka nytt och inte låta
den traditionella skolkulturen lägga allt för många
hinder i vägen.
Finns det några speciella
problem med internationella samarbetsprojekt?
- Problem finns det alltid. Klarar man av att samarbeta på
den egna skolan? Klarar man av diskussionen med kollegor som ifrågasätter
vad man pysslar med? Har lärare och elever tillgång
till att lägga ut sina jobb på webben? Har lärarna
fått möjlighet att lära sig tillräckligt
mycket om tekniken?
- Problem av ett annat slag är att hitta samarbetspartners.
Här måste man tänka långsiktigt, det går
inte att börja i augusti och tro att det ska fungera i oktober.
- Jag tror att det bästa sättet är att man gemensamt
på den enskilda skolan etablerar kontakt med ett antal skolor,
sen hjälps alla åt att hålla liv i samarbetet.
Vilka möjligheter finns
det för lärare som vill skapa kontakter med kollegor
internationellt?
- Som jag ser det finns det flera vägar. Antingen letar man
reda på ett antal skolor och så bygger man upp ett
samarbete tillsammans. Mycket jobb men mycket stimulerande och
spännande. Eller så letar men reda på pågående
projekt som någon annan organiserar och som man kan delta
i.
Carina Näslundh,carina.naslundh@canit.se
Bosse Andersson, bosse.andersson@utbildning.lerum.se
yngves.länktips
Adresser till samarbetspartners kan du hitta på de olika
ländernas skoldatanät.
Det finns ett antal webbplatser
där man hittar projekt:
Datorn i Utbildningen nr 2 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!