Untitled Document
Av:Gunilla Celén
E-Post:gunilla.celén@swipnet.se
Dagbok från en
ITiS-handledare
Det börjar närma
sig slutseminarium för arbetslagen och de har det snärjigt
just nu att få ihop rapportskrivningen och distribuera till
övriga arbetslag.
För de flesta är rapportskrivningen inte några
nyheter - det kan man sedan högskoletiden. Problemet är
väl snarare att det är ett tag sedan man gjorde det.
Närmare bestämt sisådär 20-30 år sedan
eller så för en del.
Många vet inte
heller om det någonsin ingick i just deras utbildning men
kämpar tappert på och sätter sig in i det och
gör ett jättebra jobb.
beskriva - hur och vad
Det är ju ingen lätt sak att vara många författare
till en och samma text. Ännu svårare är det säkert
när man kommer från olika yrkesgrupper med olika erfarenheter
av att författa rapporter.
Att beskriva arbetet med eleverna är väl inte några
konstigheter, betydligt svårare är att beskriva arbetslagets
utveckling. Det är lätt att fastna i tänkandet
att det inte är "några nyheter". Problembaserat
lärande har man väl hört om förut, det är
väl inget man lärt sig just nu. Att jobba ämnesövergripande
med tema är ju heller inte direkt banbrytande på mellanstadiet
som de flesta av mina "gamla" arbetslag gör.
Så, vad är nytt? Vad ska vi beskriva? "Verkar
vi inte mossiga om vi skriver att vi lärt oss att jobba elevaktivt?"
undrade någon. "Det försöker vi väl
alltid att göra". Det lätt självgoda svaret
"man kan aldrig bli fullärd" rullar på tungan
men jag säger det inte. Men jag tänker efteråt
att de här arbetssätten som bygger på elevernas
egen inneboende lust att lära och deras aktivitet ändå
är så utmanande för ens organisationsförmåga
och kreativitet att man helt enkelt måste utvecklas av bara
farten och lära sig själv massor för varje nytt
arbetsområde man genomför.
hundra års kompetens
Eleverna lär oss, ju, och tvingar oss på sitt självklara
vis att tänka till. Ingen elevgrupp är den andra lik
och jag är full av beundran över arbetslagen som klarar
både det samt problem av till exempel schemateknisk karaktär.
Datorer har krånglat, datorer har stått på fel
ställe, datorer har
helt plötsligt inte funnits
på grund av stöld, många i arbetslagen har varit
"gröna" på att jobba med datorer. Ändå
har arbetslagen lyckats fantastiskt bra med sina elevprojekt.
Säkerligen på grund av att de tillsammans i arbetslagen
besitter både hundratals år av erfarenhet och kompetens
samt ungdomlig, nyutbildad entusiasm. En bra mix, eller hur?
lärtillfälle
Några drog hårt efter
andan i oktober när jag visade ett förslag på
mall att följa vid rapportskrivning. "Sammanfattning,
syfte, diskussion
är det en högskolekurs vi går?"
undrade några. Glädjande nog konstaterar många
nu att det snarare är en hjälp att ha den strikta formen
att följa vid skrivandet.
Det är inte direkt lättare att skriva fritext och heller
inte särskilt lätt för dem som ska läsa och
opponera på arbetet sedan om de ska behöva leta sig
fram till syftena med arbetet. Och oppositionen, hur går
den till?
Jag och arbetslagen har tillsammans beslutat att ta fasta på
att seminariet är ett lärtillfälle. Det
känns inte viktigt att följa en strikt form där
opponentgruppen presenterar det andra arbetslagets arbete som
det stod i de första direktiven, eller kanske snarare förslagen
hur man kan lägga upp slutseminariet som gick ut från
högskolan. Som tur är ju inte seminariet grund för
godkännande eller examination heller längre utan den
saken avgörs av den enskildes engagemang och aktiva deltagande
i arbetslagsarbete och elevarbete under hela ITiS-projektets gång.
Det känns väldigt skönt. Det är också
ett stort stöd att högskolans lärarutbildare som
följt oss vid ett par träffar är med även
vid sista seminariet.
helhet av delarna
Just min lärarutbildare är för övrigt en verklig
klippa att luta sig mot och rådfråga. Hon heter Karin
Åberg och har bland annat skrivit boken "Arbetslag
i skolan".
Som sakkunnig i arbetslagsfrågor fyller hon en viktig funktion
vid seminarierna där hon lyft fram hur viktiga allas roller
är i ett väl fungerande arbetslag. Den styrandes förmåga
att vara handlingskraftig, ta tag i saker och få dem gjorda
balanseras av den stödjande som har hög social kompetens
och stöttar alla. Den initiativrika är idérik
och vågar pröva nya saker, är ivrig och bjuder
på energi och balanseras av den analytiska som har en analyserande
läggning och vill informera sig ordentligt innan hon fattar
beslut.
Alla har vi förmågor och fördelar som arbetslaget
har stor nytta av. Det är en viktig insikt för oss alla
som i stunder av hård press på grund av hög arbetsbelastning
retar oss på våra kollegor.
Ett bra arbetslag består av alla roller. Jag har aldrig
varit mycket för att kategorisera människor och generalisera,
men Karins medverkan i våra seminarier har nog fått
både mig och andra att tänka till.
Gunilla Celén,
Ljungaskolanskolan, Sävsjö
E-Post:gunilla.celén@swipnet.se
Datorn i Utbildningen nr 2 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!