Untitled Document

Av:Peter Becker
E-post:
peter.becker@diu.se


Flitiga lärare behöver
vassare verktyg

Fråga en bilist om hon kan tillräckligt om vägmärkena. Fråga en lärare om hon kan tillräckligt om sitt ämne. Du får garanterat ofta ett ja i första fallet och nej i andra… Det egna ämnet växer ständigt, det finns alltid nya vinklar och aktuella anknytningar. Redan Sokrates påpekade att den vise bäst inser sina brister i kunskap.

Ungefär tre av fyra lärare anser att de inte har tillräckliga kunskaper om IT, visar en i dagarna redovisad undersökning från Gallup, gjord för KK-stiftelsen. Det är svårt att tolka. Vill man spetsa till det, kan man säga att det inger hopp att så många lärare inte är nöjda med sina kunskaper.

I november publicerade Skolverket sin bild av svenska skolors tillgång till datorer (rapport 176, best nr 99:492), den undersökning som upprepats vartannat år sedan 1993. Statistiken var entydig: fortsatt stark ökning av tillgång på datorer, speciellt för elever. Idag har vi tio elever per dator i grundskolan, fem per dator i gymnasieskolan. Nio av tio skolor har Internet. Särskilt fastställda IT-planer har drygt hälften. Sex lärare delar på en lärardator i grundskolan, två på en dator i gymnasieskolan. Datainsamlingen, som omfattar alla Sveriges skolor, ställer tyvärr inte mjukare frågor om service och underhåll, åtkomst och användning - här hävdar jag att brännande frågor döljer sig. Men mer om det en annan gång.

Nu återkommer KK-stiftelsen med sin sedan 1997 årligen upprepade undersökning kring lärares och elevers användning och attityder till IT. Det smått sensationella resultatet från 1998-års undersökning var att lärare i gemen i stor utsträckning äger dator privat och har en hög uppskattning av dess möjligheter - tvärt emot den gängse mediala bilden att lärare är tveksamma till datorer. Efter 6 653 telefonintervjuer bekräftas och förstärks nu bilden: nio av tio lärare, ännu något fler elever, har tillgång till dator hemma, varav drygt hälften, något fler elever, använder denna minst tre timmar i veckan. I skolan har alla, både lärare och elever, tillgång till dator. Lärare har i gemen mångårig erfarenhet av dator. Åtta av tio elever har minst tre års erfarenhet (!).

En entydig bild? Nej, inte helt. Några frågor bryter det enkla mönstret. En rör lärarnas kunskaper, den berörde jag inledningsvis. Av den kan man inte dra några bestämda slutsatser - vilket Dagens Nyheter och andra tycks tro.

Intressant är däremot att lärarna är starkt övertygade om att användningen av IT kommer att öka i framtiden, medan deras tilltro till datorn som pedagogiskt verktyg har minskat något. Lärarna anger också att den dagliga användningen av dator i undervisning minskat, medan elevernas ökat. Det kan tolkas som mindre av förevisning från lärare, mer av enskilt elevbruk. Datorn kanske har blivit ett verktyg för användning som inte behöver så mycket presentation. Det är i så fall positivt.

Det lärarna saknar är främst datorer, egen kompetens och tid - och jag instämmer. Framför allt vill jag peka ut bristen på tillgänglighet, "at your fingertips" som herr Gates sa. Inte förrän IT-verktyget finns till hands - litet, billigt, blixtsnabbt och fungerande - tillgängligt just då det behövs och med access till hela cyberspace, blir det effektivt och möjligt att integrera i vårt arbete. Det betyder att först när datorn blir som mobiltelefonen, handburen, trådlöst evigt nätuppkopplad, kan vi räkna med genomslag. Först då kan vi tala om att eleverna och lärarna fått de verktyg de behöver. Först då kan vi förvänta oss positiva svar från pedagoger om nyttan av dator för lärandet. Fast så långt komna behöver vi inte längre ställa frågan…

 

Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se


Datorn i Utbildningen nr 2 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 00]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 000404