Untitled Document
Av:Toura Hägnesten
E-Post:toura.hagnesten@mailbox.swipnet.se
Svåra begrepp i flygande
fart
Flygande Start - 3:e klass,
är ett äventyrsspel där huvudpersonerna är
Klara Blixt, Roybot och så förstås du.
Klara Blixt har bestämt sig för att förändra
historien så att allt blir efter hennes huvud det vill säga
helt bak och fram och alldeles fel.
För att lyckas med det
har hon programmerat 25 robotar att resa tillbaka i tiden. din
uppgift är att leta upp och hämta hem robotarna. På
vägen krävs det att du löser en mängd finurliga
uppgifter för att samla ihop ledtrådar och få
snillepoäng.
Detta sker i 16 olika delspel som bland annat berör matematik,
historia, natur, konst och musik. Till din hjälp har du Roybot
som Klara inte hann skicka iväg. Du får i början
också ett särskilt bälte där du kan manövrera
svårighetsnivån och göra en del inställningar.
svarta hål och biosfärer
I delspelen berörs flera komplicerade områden som svarta
hål och biosfär. Barnen lär sig en hel del i förbifarten
samtidigt som de är fullt upptagna med att besvara frågor
för att kunna komma vidare. Dock är det inte alltid
de tar till sig de svåra begreppen och föreläsningarna
utan dessa liksom fladdrar förbi. De områden inom matematik
och svenska som ingår i uppdragen stämmer med läroplanen
för åldersgruppen. Det kan handla om de fyra räknesätten,
måttenheter eller att stuva om meningar så att de
blir gram-matiskt korrekta.
vem tycker rätt?
Stilen är amerikansk med tecknade
figurer av seriekaraktär, kraftiga färger och mycket
prat. Klara håller kontakt med dig från sitt kontrollrum
där hon sitter bekvämt tillbakalutad i sin fåtölj.
Ibland ser du henne på en TV-skärm.
Miljön utgörs av en klippa i flera våningar där
spelaren genomför olika uppdrag i olika rum. Personligen
tycker jag att gestalterna i spelet pratar väl mycket och
att spelaren allt för ofta får finna sig i att sitta
och vänta på att få utföra sitt uppdrag.
Bitvis tycker jag att det känns som att se en interaktiv
film. Layout, använ-dargränssnitt och framtoning är
ganska likartade mellan många spel idag och det finns en
likriktning inom genren, vilket jag tycker känns lite småtrist.
Barnen delar dock inte denna åsikt!
Barnen har inte haft några problem med att förstå
vad de ska göra och hur de ska navigera. När jag frågade
ett barn hur hon visste att hon skulle göra en viss sak var
svaret att det hade hon helt enkelt upptäckt när hon
spelade. Så enkelt kan inlärning ske.
De barn i åldern 9-10 år som prövat spelet har
tyckt att det är roligt. Som pedagog tycker jag att Flygande
Start - 3:e klass är utmärkt att erbjuda på raster
och i fritidsaktiviteter. Den kan finnas på fritids och
i skolbibliotekets cd-samling. Lektionstiden räcker dock
inte till för allt som ska hinnas varför jag inte anser
att skivan hör hemma där. I hemmet har den en plats
som ett exempel på en bra cd inom genren "edutaining".
användarnas kommentarer
Så här beskriver två 10-åringar programmet:
"Du ska skriva in ditt namn för att spela spelet. Först
måste du öppna dörren till Äventyrsklippan
genom att sätta ihop tonerna. Du måste göra en
massa uppdrag. Det finns ett rum som heter krympo-matrummet. Där
krymper man ner Roybot till jätteliten och sen försvinner
han in i saker för att titta på dem.
I programmet lär man sig till exempel historia och om rymden.
Ibland ska man hitta rätt bild till olika frågor. Man
lär sig mer också som att laga mat och matte. Det är
ett roligt spel. Det roligaste var skeppet."
"Först kommer man till en skola där man får
skriva in sitt namn. När man har gjort det så kommer
man in i klassrummet där man får ett bälte där
man kan avsluta eller höra en uppgift som man får lösa
själv.
Man ska få tillbaka en massa robotar bara för att en
elak flicka skickat tillbaka dem i tiden. Man lär sig matte,
att stava, svenska och andra saker. Ett jätteroligt program
om spännande ämnen. Det roligaste var att klistra in
bilder i tavlorna."
Toura Hägnesten, speciallärare och IT-pedagog
E-Post:toura.hagnesten@mailbox.swipnet.se
fakta.program
Flygande Start - 3:e klass,
Levande Böckers förlag,
ca-pris 549 kr.
www.levande.se
Systemkrav:
minst 486DX-processor (33MHz), 8 MB RAM, 9 MB ledigt utrymme på
hårddisken, 256 färger, W-kompatibelt ljudkort, cd-romspelare
(2x) och Windows 95/Windows 3.1
Datorn i Utbildningen nr 2 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!