Untitled Document

Av:Toura Hägnesten
E-Post:
toura.hagnesten@mailbox.swipnet.se


Svåra begrepp i flygande fart

Flygande Start - 3:e klass, är ett äventyrsspel där huvudpersonerna är Klara Blixt, Roybot och så förstås du.
Klara Blixt har bestämt sig för att förändra historien så att allt blir efter hennes huvud det vill säga helt bak och fram och alldeles fel.

För att lyckas med det har hon programmerat 25 robotar att resa tillbaka i tiden. din uppgift är att leta upp och hämta hem robotarna. På vägen krävs det att du löser en mängd finurliga uppgifter för att samla ihop ledtrådar och få snillepoäng.
Detta sker i 16 olika delspel som bland annat berör matematik, historia, natur, konst och musik. Till din hjälp har du Roybot som Klara inte hann skicka iväg. Du får i början också ett särskilt bälte där du kan manövrera svårighetsnivån och göra en del inställningar.

svarta hål och biosfärer
I delspelen berörs flera komplicerade områden som svarta hål och biosfär. Barnen lär sig en hel del i förbifarten samtidigt som de är fullt upptagna med att besvara frågor för att kunna komma vidare. Dock är det inte alltid de tar till sig de svåra begreppen och föreläsningarna utan dessa liksom fladdrar förbi. De områden inom matematik och svenska som ingår i uppdragen stämmer med läroplanen för åldersgruppen. Det kan handla om de fyra räknesätten, måttenheter eller att stuva om meningar så att de blir gram-matiskt korrekta.

vem tycker rätt?
Stilen är amerikansk med tecknade figurer av seriekaraktär, kraftiga färger och mycket prat. Klara håller kontakt med dig från sitt kontrollrum där hon sitter bekvämt tillbakalutad i sin fåtölj. Ibland ser du henne på en TV-skärm.

Miljön utgörs av en klippa i flera våningar där spelaren genomför olika uppdrag i olika rum. Personligen tycker jag att gestalterna i spelet pratar väl mycket och att spelaren allt för ofta får finna sig i att sitta och vänta på att få utföra sitt uppdrag. Bitvis tycker jag att det känns som att se en interaktiv film. Layout, använ-dargränssnitt och framtoning är ganska likartade mellan många spel idag och det finns en likriktning inom genren, vilket jag tycker känns lite småtrist. Barnen delar dock inte denna åsikt!

Barnen har inte haft några problem med att förstå vad de ska göra och hur de ska navigera. När jag frågade ett barn hur hon visste att hon skulle göra en viss sak var svaret att det hade hon helt enkelt upptäckt när hon spelade. Så enkelt kan inlärning ske.

De barn i åldern 9-10 år som prövat spelet har tyckt att det är roligt. Som pedagog tycker jag att Flygande Start - 3:e klass är utmärkt att erbjuda på raster och i fritidsaktiviteter. Den kan finnas på fritids och i skolbibliotekets cd-samling. Lektionstiden räcker dock inte till för allt som ska hinnas varför jag inte anser att skivan hör hemma där. I hemmet har den en plats som ett exempel på en bra cd inom genren "edutaining".

användarnas kommentarer
Så här beskriver två 10-åringar programmet:

"Du ska skriva in ditt namn för att spela spelet. Först måste du öppna dörren till Äventyrsklippan genom att sätta ihop tonerna. Du måste göra en massa uppdrag. Det finns ett rum som heter krympo-matrummet. Där krymper man ner Roybot till jätteliten och sen försvinner han in i saker för att titta på dem.

I programmet lär man sig till exempel historia och om rymden. Ibland ska man hitta rätt bild till olika frågor. Man lär sig mer också som att laga mat och matte. Det är ett roligt spel. Det roligaste var skeppet."

"Först kommer man till en skola där man får skriva in sitt namn. När man har gjort det så kommer man in i klassrummet där man får ett bälte där man kan avsluta eller höra en uppgift som man får lösa själv.

Man ska få tillbaka en massa robotar bara för att en elak flicka skickat tillbaka dem i tiden. Man lär sig matte, att stava, svenska och andra saker. Ett jätteroligt program om spännande ämnen. Det roligaste var att klistra in bilder i tavlorna."

 

Toura Hägnesten, speciallärare och IT-pedagog
E-Post:toura.hagnesten@mailbox.swipnet.se


fakta.program

Flygande Start - 3:e klass,
Levande Böckers förlag,
ca-pris 549 kr.
www.levande.se

Systemkrav:
minst 486DX-processor (33MHz), 8 MB RAM, 9 MB ledigt utrymme på hårddisken, 256 färger, W-kompatibelt ljudkort, cd-romspelare (2x) och Windows 95/Windows 3.1


Datorn i Utbildningen nr 2 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 00]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 000404