Untitled Document
Av:Jorge De Sousa Pires
E-Post:jsp@desousapires.com
Vad man kan göra med en dator
som man bara kan göra med en dator
Visst finns det saker som
egentligen är omöjliga att göra, men som blir möjliga
och dessutom roliga - med datorns hjälp. Jorge de Sousa Pires,
ger exempel från geometrins värld.
Fantastiskt bra skalprogram var
några av läsarnas kommentarer om programmet Inspiration
som jag skrev om i förra numret. Roligt att jag inspirerat
några.
Köp det nu och använd det i alla ämnen. Programmet
används också av många forskare och det är
en av mina käpphästar: använd gärna program
som går att använda även efter skolan, oftast
skalprogram som Inspiration, Excel eller Netscape Navigator, ibland
även inlärningsprogram.
sy en fleecetröja
Ge eleverna i syslöjd namn på de olika momenten i en
sömnadsbeskrivning: att fålla, att klippa till, att
rita av mönstret, att prova, att ta mått, att sy ihop
kragen, att sy ihop axelsömmarna.
Be dem rita en begreppskarta där de tänkt ut i vilken
ordning saker ska göras. Låt eleverna tänka ut
detta, själva eller i grupp, ju mera diskussion desto bättre.
I och med detta har de lärt sig en metod för livet!
Exemplet är taget från det verkliga livet i skolsverige,
ja.
geometri
Geometrin, lever än men hälsan är skral. Det är
inte många som förstår vad det är bra till
och geometriboken som jag senast tittade i gjorde allt för
att trampa ihjäl intresset för ämnet.
Den cyniske ser en dold men smart gallringsprocedur bakom kursmomentet.
Fram till 1919 undervisades tydligen inte flickor i geometri för
man antog att de aldrig skulle behöva det. Detta gäller
i allra högsta grad också lärare, de behöver
det inte annat än för att undervisa om det. Hejaropen
brukar lysa med sin frånvaro och det blir mest rabblande
om spetsvinkliga trianglar och annat tråkigt. Den unga generationen
fattar snabbt - Geometri är inte coolt!
Men, geometri är basen till mycket i ett samhälle där
siffror härskar, där man måste sätta upp
sitt lilla staket, beräkna färgåtgången
när huset ska renoveras, när man ska bygga moderna politiska
och kulturella pyramider som Öresundsförbindelsen eller
Moderna museet. För att inte tala om konst och geografi och
arkeologi. Eller metallslöjd eller syslöjd för
den delen.
oket från de enkla
exemplen
Vad datorn kan göra är att frigöra oss från
de enkla exemplen. Det är det datorn ska användas till
och inte för att skapa ett ny övningsbok på webben
eller på cd. Jag kommer ofta osökt att tänka på
talen i övningsuppgifterna som vi en gång i tiden anpassade
för att ge snälla siffror så att det blev lätt
att räkna på dåtidens miniräknare eller
räknestickor.
pythagoras från samos
Pythagoras sats får illustrera
stödet studenten kan få av en dator. De flesta kan
recitera, ja rent av deklamera Pythagoras sats: Kvadraten på
hypotenusan är lika med summan av kvadraterna av kateterna.
Lätt som en snapsvisa och kan med fördel faktiskt tas
med till kräftskivan! Satsen, känd långt före
Pythagoras, lär ha bevisats på över 370 sätt.
Ett sätt att illustrera den är att rita kvadrater på
sidorna av triangeln. "Kvadraten på hypotenusan"
illustreras av en kvadrat som sitter på hypotenusan, en
abstraktion som är värd att uppehålla sig vid
i klassrummet.
det trivialas konst
De fria konsterna delades en gång i tiden upp i trivium
och quadrivium. De förberedande kallades trivium: grammatik,
retorik och dialektik medan quadrivium var aritmetik, geometri,
astronomi och musik.
Trivialskolan undervisade i trivium vilket förstås
ansågs enklare, därav ordet trivial. Moderna vium som
ger pengar åt konsulter kan sägas vara retoriken och
dialektiken - kurser i presentationsteknik är numera mycket
inkomstbringande, vilket enkla kunskaper i aritmetik visar. Musik
undervisas det fortfarande om i skolan och likaså grammatik
och geometri om än under mer eller mindre högljutt suckande
från alla parter.
Pythagoras sats ligger bakom en hel del inom musiken. Ett intressant
projekt som jag en gång tiden gav idén till är
Kunskapens Trädgård med KTH, Konstfack och Musikhögskolan
som samarbetspartners, folk från både trivium och
quadrivium således. Besök gärna webbplatsen (vissa
webbsidor fungerar men inte alla). Strosa runt, det är inte
trivialt men det är ju då man får en kick av
att se saker man inte är van vid. Bandteori, spegling, reflektion,
Spaniens Alhambra, kvinter i musiken - mycket geometri men på
ovanliga sätt. Och allt hänger ihop, förstås.
Surfandet hade inte heller varit möjligt utan datorstöd.
datorstöd!
När Pythagoras sats illustreras i böcker eller på
en cd-skiva kan man vara säker på att det blir övningar
runt samma idé. Den med kvadraterna.
Men nu ska vi backa i resonemanget och ge studenterna en annan
uppgift. Den lyder: "Finns det något samband mellan
arean av en figur som ritas på hypotenusan och areorna av
de figurer som ritas på kateterna?" Det måste
vara samma figur överallt.
Denna övning är fullständigt omöjlig att göra
för hand, det är svårt och tidsödande att
räkna ut areor på andra figurer än kvadrater.
Och varför räkna på andra figurer när det
ändå blir kvadrater på slutet? Men se, där
har du en överraskning att inhämta. Till detta krävs
ett dugligt inlärningsprogram och ett av det bästa är
Geometers SketchPad.
interaktivt
Geometers Sketchpad är ett
mycket interaktivt program som ger alla möjligheter att mäta
vinklar, beräkna areor utan att för den skull hindra
tankeflödet som är "finns det samband eller ej?"
Man ritar en figur, ändrar den fritt, alla beräkningar
följer med och man upptäcker själv saker och konstruerar
kunskap i sitt huvud.
Och plötsligt inser man lurendrejeriet - man har i alla år
snuvats på konfekten! Specialfallet med kvadraterna är
bara ett fall av oändligt många, det kan vara vilken
figur som helst, en kvadrat, en cirkel, en ballong!
Oändligt många fall, smaka på detta. Och du har
lärt dig bara ett fall. Hur känns det?
Vi behöver inte längre vara snälla när vi
har datorer som kan räkna åt oss. Meningen med datorstöd
kommer då fram. Insikten likaså. Den kommer inte fram
om man bara ska lära ut snapsvisan även om det är
på datorn.
Programmet går att använda för att introducera
geometri och sedan vidare genom skolan och arbetslivet om så
behövs. En i näringslivet arbetande civilingenjör
utbrast i en spontan kommentar då de förevisades detta:
"Tänk om vi har missat att bygga en bro på ett
mycket enklare sätt, nu letar vi ju alltid efter kvadrater!"
Ridå!
luras
Ett enklare exempel än det föregående kan vara
att be eleven "ta fram den triangel vars vinkelsumma är
störst". Barnen sätter igång och kommer fram
till 180o. Sedan frågar de sina kamrater och det verkar
som om hela klassen bara lyckats hitta 180o-trianglar. Kan man
härleda något av detta, tro. Att läraren är
en lurifax är förstås en lärdom. Att de använder
ett program som också storebror använder på Chalmers
är lite kaxigt.
nationella licenser
Skalprogrammet Inspiration och inlärningsprogrammet SketchPad
är så pass fullödiga program att KK-stiftelsen
eller Skolverket borde köpt nationella licenser. På
det sättet skulle vi ha fått speciella anpassningar,
lägre priser och framförallt stor spridning av högkvalitativa
läromedel.
Det är inte för sent än. Men vänta inte på
det, utan börja arbeta med dessa program nu.
Skriv gärna!
Jorge De Sousa Pires, Docent
E-Post:jsp@desousapires.com
webb.adresser
Demoversion av Sketchpad på: www.keypress.com
Exempel i Geometers SketchPad (kallas GSP):
http://jwilson.coe.uga.edu/Default.html
Inspiration: www.inspiration.com
Jorges webb: www.desousapires.com
Kunskapens trädgård, demo:
http://cid.nada.kth.se/il/kt/ktproto/
Presentation av Kunskapens trädgård finns på:
http://www.nada.kth.se/cid/projects/garden.html
Datorn i Utbildningen nr 2 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!