Untitled Document
Av:Patrick Lönnberg
E-Post:patrick.lonnberg@mailbox.swipnet.se
Programmering med C++ på
schemat
Programmering har fått
allt större utrymme i gymnasieskolan. Den kursplan som börjar
gälla i juli innehåller inte mindre än tre kurser
i programmering.
Kurserna är en A- och en
B-kurs på 50 poäng vardera och en C-kurs på 100
poäng, alltså totalt inte mindre än 200 nationella
poäng. Trots det utökade poängantalet så
finns det mesta av dessa tre kursers innehåll i dagens DA209,
programmering med C++, på 80 poäng och i dags-sländan
DTR207 (SKOLFS 1998:11) på 90 poäng. Uppskrivningen
av poängen har säkert att göra med uppgraderingen
av ämnets generella värde för samhället.
Den planerade kursen, Programmering A, på 50 poäng
är inte så mycket mer än en orientering, men föreslås
ingå i NV-programmets matematik-data inriktning. I praktiken
kommer säkert många att också ta de andra två
kurserna som individuellt val om möjlighet därtill ges.
språkförbistring
Vilket programmeringsspråk man skall använda är
en fråga som brukar utlösa mycket adrenalin - och inget
sägs heller om detta i Skolverkets kursplaner, men kanske
vågar man ändå sticka ut hakan och hävda
att C++ just nu tycks ha ett visst övertag i kampen mot Java.
En del skolor kommer inte att välja något av dessa
språk för A- och B-kurserna utan stannar för gamla
hederliga Pascal eller kanske Visual Basic. C++ får då
huvudsakligen komma först på C-kursen.
basen
Böcker anpassade till gymnasieskolans nuvarande nationella
kurs i C++.
Sedan ett år tillbaka finns
kursböcker som är anpassade till gymnasiekursen DA209.
Det är Libers Programmering med C/C++ av den mycket
kända svenska författaren av databöcker, Ingvar
Gratte, och Gleerups Se strukturerat med C++ av Ralf Axelsson,
Kerstin Petersson och Lars Jakobsson. Båda böckerna
är mycket bra och fungerar också utmärkt även
för självstudier.
Många elever arbetar sig
själva snabbt igenom dem och behöver sysselsätta
sig med större utmaningar. Därmed inte sagt att de två
böckerna enbart sysslar med elementa utan båda två
introducerar till exempel klassbegreppet. Däremot
inte arv och polymorfism, som den kommande C-kursen
förutsätter.
Båda böckerna förefaller med fördel kunna
användas i de kommande kurserna A och B. Dock inte i C-kursen,
där de är för magra.
vill ha mer
Om vi antar att vi har en elevgrupp med högmotiverade datorentusiaster,
som även arbetar hemma, kan det finnas anledning att fundera
på om man inte skall utnyttja tiden lite bättre och
använda C++ på 3 veckor av Jesse Liberty, utgiven på
svenska av Pagina 1999.
Boken är mycket välstrukturerad
och täcker mer än väl den programtekniska delen
av de tre kurserna (200 poäng) i programmering. Funktioner,
klasser, vekto-rer, variabler, pekare, arv och polymorfism förklaras
på ett utmärkt sätt, liksom det mera generella
om objektorienterad design, programmering och analys samt lite
grann om preprocessorns funktion.
Källkodsexemplena är tydliga och inte så långa.
Det går snabbt att knacka in dem och de fungerar utan modifikation
i alla kompilatorer som klarar gällande ANSI C++. Källkods-förklaringarna
är också mycket bra och ger en kumu-lativt växande
förståelse såvida man inte är den personlighetstyp
som block-erar sig med "varför" vid varje ny liten
detalj.
Alla kapitel har också en sammanfattning, och ett mycket
värdefullt avsnitt kallat "Frågor och svar".
Slutligen finns en seminariedel med test och övningar. Svaren
till dessa tester och övningar finns i en bilaga längst
bak i boken.
Det där med "3 veckor" måste nog betyda 21
gånger 8 timmar. Minst. Boken är lunta på 700
sidor och allt för tung för lata elever, men något
de studieglada gärna går omkring och visar upp i korridorerna:
"Vi med skolans tjockaste bok!"
erfarenhet och vilja
Om vi har lyckan att inte enbart
ha stu-diemotiverade elever utan också högreceptiva
sådana som har programmerat lite grann tidigare, kan man
fråga sig om inte C++ - programmering av Stephen Prata,
Pagina Förlag AB, är det bästa alternativet.
Boken, som är på nästan 1000 sidor, är dock
inte något man sätter i händerna på nybörjare.
Den kräver en hel del av läsaren och i normala fall
är den att betrakta som högskolelitteratur. Bland annat
används den - sedan flera år tillbaka - på en
del av KTHs kurser i programmering med C++.
Det hindrar inte att till exempel de forskarinriktade NV-klasserna
i Norra Real, Stockholm, också har valt denna bok för
sina kurser i programmering. Och det finns säkert flera skolor
runt om i landet som gjort detsamma. För bara två år
sedan fanns det ju egentligen inget annat alternativ än Stephen
Pratas bok. Idag finns det ett antal utöver vad som nämnts
i den här artikeln.
Författaren Stephen Prata är professor i fysik och astronomi
på College of Marin i Kentfield, Kalifornien, och är
en av världens mest välre-nommerade författare
inom genren.
Pagina gav 1999 ut den 3:e reviderade upplagan av boken, som nu
också följer den ANSI/ISO-standard, som med största
sannolikhet kommer att förbli oförändrad de närmaste
åren. Nytt i den tredje upplagan är också ett
kapitel om hur in- och utmatningen fungerar.
Stephen Pratas bok är också textmässigt betydligt
kompaktare än Jesse Libetys nybörjarbok men lika välstrukturerad.
Hans Fällmans översättning är tydlig och mycket
bra. Han har föredömligt ansträngt sig att använda
den etablerade "svengelskan" inom facket och undvikit
obegripliga försvenskningar av uttryck och begrepp, som sedan
aldrig definieras. Den tiden är förbi när engelskspråkig
datalitteratur - översatt till svenska - var helt omöjlig
att läsa.
Patrick Lönnberg
E-Post:patrick.lonnberg@mailbox.swipnet.se
fakta.böcker
Programmering C/C++, av Ingvar Gratte.
Förlag: Liber, 1998.ISBN: 91-47-03515-3.
Pris: 238 kronor (exkl moms).
www.liber.se
Se strukturerat med C++, av Rolf Axelsson, Lars Jakobsson, Kerstin
Petersson. Förlag: Gleerups, 1998. ISBN: 91-40-63088-9 (spiralh.)
Pris: 263 kronor (exkl moms).
www.gleerups.se
Lär dig C++ på 3
veckor, av Jesse Liberty.
Förlag: Pagina 1999. ISBN: 91-636-0593-7.
Pris: 471 kronor (exkl moms).
www.pagina.se
C++-programmering, av Stephen Prata.
Förlag: Pagina, 1999, 3:e, omarb. uppl. ISBN: 91-636-0582-1.
Pris: 471 kronor (exkl moms)
Datorn i Utbildningen nr 2 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!