Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.

 


Innehåll i DIU nr 4/2017

TEMA Guldtrappan och Framtidens lärande
Digitalisering för likvärdig skola
Ledaren: Förändring pågår, sid 5
Kollegialt lärande skapar förutsättningar för skolutveckling, sid 6
Skolutveckling i framkant, sid 10
Gemensam vision viktig pusselbit, sid 11
Lärare kan göra skillnad, sid 12
Östling: Fjärrundervisning – varför och hur?, sid 14
Gulliksen: Digital innovation i samhälle och skola, sid 16
Östling: Verktyg för digitalt förändringsarbete, sid 19
Rask: Att umgås med lärande, sid 22

TEMA Digitala läromedel
Den felande länken, sid 31
System för undervisning, lärande och kollegialt samarbete, sid 33
Efterlysning: Digitala lärresurser ā la Spotify, sid 34
Digitala läromedel – på frammarsch, sid 36
Appar för översättning, sid 38

TEMA Digitala nationella prov
Edvarsson: Hösäsong för nationella prov, sid 40
Rask: Lägesrapport om digitalisering av nationella proven, sid 42

 



5   Ledaren: Förändring pågår
Framtidens lärande knöt samman frågorna om samhällsförändring och likvärdighet med digitaliseringen – och lyfte fram skolprofessionernas avgörande roll, skriver Peter Becker i ledaren.

6   Kollegialt lärande skapar förutsättningar för skolutveckling
Låt oss se till att varje elev får ta del av utbildningssamhällets sammanlagda visdom, säger professor Sir George Berwick.
10   Guldtrappan: Skolutveckling i framkant
Nio skolhuvudmän belönades när kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan delades ut av näringsminister Mikael Damberg på konferensen Framtidens lärande.
11   Gemensam vision viktig pusselbit
En gemensam vision, fungerande teknik, pedagogiskt stöd och lokal kompetensutveckling är några av framgångsfaktorerna för digital skolutveckling.
12   Framtidens lärande: Lärare kan göra skillnad
Malin Söderberg i en reflektion kring Framtidens lärande.
14   Fjärrundervisning – varför behövs det och hur går det till?
Fjärrundervisning säkrar att ungdomar i glesbygd har tillgång till ett brett utbud av gymnasieutbildningar.
15   Blankspot lyfter in journalistiken i klassrummet
Journalisten Martin Schibbye kommer under hösten låta svenska elever följa hans arbete i realtid via sociala medier under en reportageresa.
16   Digital innovation i samhälle och skola
Digitaliseringen leder till en förändring av lärandet i grunden. Jan Gulliksen på Framtidens lärande.
19   Att veta för att göra – verktyg för digitalt förändringsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete, självskattningar och utvärderingar ingår i många verktygslådor, men vetandet behöver också omsättas i praktik. Mats Östlings reflektioner från seminarier på Framtidens lärande.
20   Plocket
Med notiser och Max Entins vassa tecknade kommentarer.
22   Att umgås med lärandet
Vi måste skapa förutsättningar för att eleverna ökar sin tid med lärandet, skriver Stig Roland Rask i sin krönika.
24   Elever i Lessebo skriver sig till läsning
Lessebo kommun arbetar tillsammans med AV-Media Kronoberg för att vidga och fördjupa arbetet med ”Att skriva sig till läsning”.
27   Skoldatatek – en viktig resurs för skolan
Camilla Jönsson, IT-pedagog på AV-Media Kronoberg, om arbetet med Skoldatatek.
29   Lärmiljö för lärande i en digital tid
Andra delen av Mikael Parknäs artikelserie om planeringen av de nya Kvibergsskolorna.
31   TEMA Digitala läromedel: Den felande länken
Digitala läromedel: Varför tar det så lång tid för digitala läromedel att nå elever och lärare? Nio punkter kring temat av Peter Becker.
33   TEMA Digitala läromedel: Kunskapsskolan
Kunskapsporten är ett digitalt system för undervisning, lärande och kollegialt samarbete."Den är ett nav för vår fortsatta digitala utveckling och för samarbete", säger Pernilla Brorsson, pedagogik- och utvecklingschef på Kunskapsskolan.
34   TEMA Digitala läromedel: Efterlysning
Digitala lärresurser à la Spotify, efterlyses av Christopher Nottberg, gymnasiechef, Täby kommun.
36   TEMA Digitala läromedel:
Digitala läromedel – på frammarsch
38   TEMA Digitala läromedel: Appar för översättning

Appar som stöd för läsning och översättning. Ulrika Jonson tipsar om två matnyttiga appar.
40   Tema prov:
Högsäsong för nationella prov

Jenny Edvardsson rättar nationella prov och reflekterar kring framtida digitala prov i sin krönika.
42   Tema prov:
Lägesrapport om arbetet med digitalisering av nationella proven
Stig Roland Rask ger en uppdatering kring Skolverkets arbete med digitala nationella prov.
 

Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.


Datorn i Utbildningen nr 4-2017. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)













































[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 17]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 170605