Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
Innehåll i DIU nr 4/2017
TEMA Guldtrappan och Framtidens lärande
Digitalisering för likvärdig skola
Ledaren: Förändring pågår, sid 5
Kollegialt lärande skapar förutsättningar för skolutveckling, sid 6
Skolutveckling i framkant, sid 10
Gemensam vision viktig pusselbit, sid 11
Lärare kan göra skillnad, sid 12
Östling: Fjärrundervisning – varför och hur?, sid 14
Gulliksen: Digital innovation i samhälle och skola, sid 16
Östling: Verktyg för digitalt förändringsarbete, sid 19
Rask: Att umgås med lärande, sid 22
TEMA Digitala läromedel
Den felande länken, sid 31
System för undervisning, lärande och kollegialt samarbete, sid 33
Efterlysning: Digitala lärresurser ā la Spotify, sid 34
Digitala läromedel på frammarsch, sid 36
Appar för översättning, sid 38
TEMA Digitala nationella prov
Edvarsson: Hösäsong för nationella prov, sid 40
Rask: Lägesrapport om digitalisering av nationella proven, sid 42
5
Ledaren: Förändring pågår
Framtidens lärande knöt samman frågorna om samhällsförändring
och likvärdighet med digitaliseringen – och lyfte fram skolprofessionernas avgörande roll, skriver Peter Becker i ledaren.
Guldtrappan: Skolutveckling i framkant
Nio skolhuvudmän belönades när kvalitetsutmärkelsen
Guldtrappan delades ut av näringsminister Mikael Damberg
på konferensen Framtidens lärande.
11
Gemensam vision viktig pusselbit
En gemensam vision, fungerande teknik, pedagogiskt stöd och lokal kompetensutveckling är några av framgångsfaktorerna för digital skolutveckling.
12
Framtidens lärande: Lärare kan göra skillnad
Malin Söderberg i en reflektion kring Framtidens
lärande.
14
Fjärrundervisning – varför behövs det och hur
går det till?
Fjärrundervisning säkrar att ungdomar i glesbygd har
tillgång till ett brett utbud av gymnasieutbildningar.
Att veta för att göra – verktyg för digitalt
förändringsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete, självskattningar och utvärderingar
ingår i många verktygslådor, men vetandet
behöver också omsättas i praktik. Mats Östlings reflektioner
från seminarier på Framtidens lärande.
20
Plocket
Med notiser och Max Entins vassa tecknade kommentarer.
22
Att umgås med lärandet
Vi måste skapa förutsättningar för att eleverna ökar sin tid med lärandet, skriver Stig Roland Rask i sin krönika.
24
Elever i Lessebo skriver sig till läsning
Lessebo kommun arbetar tillsammans med AV-Media Kronoberg
för att vidga och fördjupa arbetet med ”Att skriva
sig till läsning”.
27
Skoldatatek – en viktig resurs för skolan
Camilla Jönsson, IT-pedagog på AV-Media Kronoberg, om
arbetet med Skoldatatek.
29
Lärmiljö för lärande i en digital tid
Andra delen av Mikael Parknäs artikelserie om planeringen
av de nya Kvibergsskolorna.
31
TEMA Digitala läromedel: Den felande länken
Digitala läromedel: Varför tar det så lång tid för digitala läromedel att nå elever och lärare? Nio punkter kring temat av Peter Becker.
33
TEMA Digitala läromedel: Kunskapsskolan
Kunskapsporten är ett digitalt system för undervisning,
lärande och kollegialt samarbete."Den är ett nav för vår fortsatta digitala utveckling och för samarbete", säger Pernilla Brorsson, pedagogik- och utvecklingschef på Kunskapsskolan.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.